מופע אימים

מרתיעים את הציבור מהאינטרנט ושוכחים שרוצחים וגנבים יש גם בעולם האמיתי

אין נביא בעירו, ובכל זאת, נפתח בתחזית: בעתיד, לא בעוד זמן רב, יתרחש בישראל מעשה פלילי כלשהו. אדם עשוי לאיים על חבריו, להתחזות אליהם או אולי אפילו לבצע מעשים אלימים נגדם.

בחקירה יתברר שמבצע המעשה, אולי מבוגר ואולי נער באמצע שנות העשרה שלו, גם נהג לשלוח לחבריו מסרים בפייסבוק, במייספייס בטוויטר, או אפילו ברשת החברתית של ערוץ הילדים, bME. הכותרת הראשית של מרבית מהדורות החדשות הטלוויזיוניות באותו היום תהיה: "היכה/אנס/שדד - והכול בגלל פייסבוק/טוויטר/מייספייס".

מומחים יספרו לצופים על הסכנות האורבות לבני הנוער באינטרנט והדיון יוליד גם קריאות נזעמות של חברי הכנסת. חלקם יציעו להגביל את גיל הכניסה לאינטרנט, אחרים יקראו לגלישה באינטרנט בהזדהות מלאה.

הסיבה שאותו אדם יבצע מעשה פלילי לא תהיה סיפור חייו הסבוך, אישיותו הקומפלקסית או שעמומו הגמור. היא תהיה העובדה שהוא התמכר למשחק הווידיאו האלים Grand Theft Auto, או שכל היום הוא דבוק למחשב.

זה המסגור שיוצע לפרשה במרבית המקרים - וזו אינה ספקולציה. בארה"ב אירעו מקרים דומים ואנשים הועמדו לדין פלילי תוך הפחדה מהאינטרנט הזה, שיש בו רק סוטים ורוצחים. מי יודע מה הדבר הבא שיתרחש בעולם המושלם שלנו בגללו.

גורמים

זו תפאורת הרקע לאזהרת השב"כ מתחילת השבוע. "לשירות הביטחון הכללי הגיעו דיווחים רבים אודות מקרים בהם פנו גורמי טרור ברשת האינטרנט לישראלים בהצעות להתגייס לפעילות טרור... כך למשל, לאחרונה התלונן אזרח ישראלי על פנייה שקיבל בפייסבוק מאדם, שהציג עצמו כסוחר מלבנון, שביקש ממנו להעביר לו מידע מסווג תמורת תשלום".

ההפחדה של השב"כ מתבססת על טריק ידוע: אם רושמים את השם "פייסבוק" או שמה של כל רשת חברתית אחרת בכותרת, האזהרה זוכה להדים. לא סתם היא צוטטה גם בסוכנויות הידיעות בחו"ל. בפועל, מאחורי האזהרה הזו יש רק מעט תוכן וקשה להאמין שזו הצורה בה חסן נסראללה מגייס סוכנים בישראל. ואם כן, גם ללא אזהרת השב"כ, יש להניח שאחוזי ההצלחה שלו אינם גבוהים.

3. השב"כ לא לבד. בשבועות האחרונים מלאה הרשת בכתבות כמו "היזהרו מרמאים ב-Craigslist". על המוקד: לוח המודעות המקוון הפופולרי, שזוכה ל-20 מיליארד צפיות בחודש, שמופנים אליו חיצים ממספר כיוונים.

לפני מספר שבועות, מסז'יסטית אמריקנית מסיאטל פרסמה את שירותיה באתר - ונרצחה. סוטה בשם פיליפ מרקוף, בן 22, הואשם כי תקף גם שתי נשים נוספות. שלושתן פרסמו מודעות במדור "שירותים ארוטיים" של האתר (ששמו שונה מאז ל"שירותים למבוגרים").

זו לא הפעם הראשונה שהתכנים באתר הם מושא לביקורת. הוא כבר הואשם כאכסניה לדוקרים למיניהם, שאחד מהם ביצע רצח של אישה שענתה למודעת דרושים שחיפשה בייביסיטר. יש לגנות פורנוגרפיה בגיל צעיר, שידול לזנות או רצח, אבל אפשר להסכים שהמודעות הללו, שמפורסמות גם במקומות אחרים, אינן מיוחדות לקרייגסליסט.

הסכנות האורבות באינטרנט הן הסכנות האורבות בכל מקום, גם במדורי המודעות של חלק מהעיתונים היומיים. כדי להוכיח טיעון זה, מנכ"ל האתר, ג'ים בקמסטר, צירף בבלוג שלו לינקים למודעות כאלה מדפי זהב האמריקנית ושלל אתרים אחרים, כולל חברות הטלפון הגדולות בארה"ב.

אפילו רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) הצטרפה לחגיגה. הרשות חוקרת מקרה בו שני אנשים גייסו כסף למכשיר פיננסי מהפכני שאיפשר לרוכשיו לקבל הכנסה קבועה חודשית. הכסף שהם גייסו, 1.1 מיליון דולר, לא הושקע מעולם ורק בוזבז לטובתם האישית. בכותרת של הודעת הרשות נכתב שהמכשירים הללו נמכרו בקרייגסליסט. בגוף ההודעה התגלה שהמודעות הללו פורסמו גם בעיתונות המודפסת ובאתרי אינטרנט נוספים, אבל הרשות התנדבה לזרוק לאש עוד זרד על גבו של קרייגסליסט. זה הרי יהפוך אוטומטית לנושא מעניין וחם יותר אם אנשים ישמעו שהמודעה פורסמה באינטרנט.

4. לא צריך לחכות לרצח או להונאה פיננסית גדולה כדי להסכים על כך שבקרייגסליסט אפשר למצוא מודעות של אנשים שמבטיחים להשכיר בתים, חותמים על חוזים, מקבלים כסף, אבל מתברר שהבתים לא שלהם. ממש כמו ש-eBay, אתר המכירות הפומביות המקוונות, מלא במודעות שמבקשות למכור כדים מהתקופה הנבטית, שמתברר כי אינם אלא עבודת חמר של ילד בן 5. וכן, גם לבנונים יכולים להציע לכם חברות בפייסבוק, באותה קלות בה כוכבת פורנו יכולה להתחיל לעקוב אחריכם בטוויטר.

כל הדברים הללו אינם מיוחדים לאינטרנט. רמאים, רוצחים וגנבים קיימים גם בעולם ה"אמיתי". כך שאפשר להירגע קצת עם ההפחדות או פשוט להוציא אזהרה כללית: תהיו זהירים וחשדנים. באון-ליין ובאוף-ליין. *