הפרוטוקולים חושפים: ה'פד' רואה סימני שיפור בכלכלה האמריקנית - אך מוריד תחזית הצמיחה ל-2009

מישיבת השוק הפתוח מחודש אפריל עולה, כי בבנק המרכזי מאמינים כי הפעילות העסקית והייצור התעשייתי מתאוששים בהדרגה, אך למרות זאת מעריכים כי הכלכלה תתכווץ השנה ב-1.3%-2%, לעומת תחזית קודמת להתכווצות של 0.5%-1.3%

הערב פורסמו בארה"ב הפרוטוקולים של החלטת הריבית, מישיבתה האחרונה של ועדת השוק הפתוח על החלטת הריבית מחודש אפריל.

מהפרוטוקולים עולה, כי הפדרל ריזרב צופה שכלכלת ארה"ב תציג שיפור ניכר בחודשים הקרובים, זאת למרות שקובעי המדיניות הנמיכו את תחזיתם לכל שנת 2009, ואמרו כי שיעור האבטלה יזנק סביב רמת 10%.

יו"ר ה'פד', בן ברננקי, ומרעיו בבנק המרכזי ממשיכים להאמין כי הפעילות העסקית והייצור התעשייתי יחלו להשתקם בהדרגה במהלך המחצית השנייה של 2009, בעקבות חבילת התמריצים של הנשיא אובמה והצעדים האגרסיביים של הבנק המרכזי להרים את המדינה מהמיתון העמוק בו היא שרויה. חברי הועדה גם הצביעו על סימנים שמאותתים על התאוששות בכלכלה אפילו ברבעון הנוכחי.

"המשתתפים הצביעו על סימני שיפור בתנאי השוק הפיננסי בחודשים האחרונים, סימנים שמראים כי הצריכה הפרטית מתאזנת, ושוק הדיור מתאושש ואף קרוב לתחתית". נכתב במסמך שפירסם ה'פד'.

למרות כל האמור לעיל, הבנק המרכזי האמריקני מוריד את תחזיתו לגבי כל 2009. לטענתו, הכלכלה תתכווץ השנה בטווח שבין 1.3% ל-2%, זאת לעומת תחזית קודמת של הפדרל ריזרב, שצפתה התכווצות של 0.5%-1.3% ב-2009.

גם לגבי שיעור האבטלה, ה'פד' צופה שחורות - מעריך כי הוא יעמוד על 9.6%, גבוה מהערכה קודמת לאבטלה בשיעור של 8.8%. נזכיר כי באפריל עמד שיעור האבטלה על 8.9% - השיעור הגבוה מזה רבע מאה.

נזכיר, כי הפדרל ריזרב החליט על רכישת אג"ח ממשלתיות ב-200 מיליארד דולר ועוד 300 מיליארד דולר עד הסתיו הקרוב.בנוסף, החליט לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות של חברות מימון המשכנתאות שהולאמו, פאני מיי ופרדי מאק, ב-1.25 טריליון דולר. מהפרוטוקולים עולה, כי חלק מחבר ועדת השוק הפתוח, רצו כבר בישיבתם האחרונה ב-28-29 באפריל, להגדיל את רכישות האג"ח, אך החליטו לחכות בינתיים ולראות האם יש בכך צורך, ועד כמה מועיל מהלך כזה.