בנמלים לא מתרגשים ממסקנות דו"ח מבקר המדינה: דורשים לדחות הקמת הרציפים החדשים

נמל אשדוד: "הקמת הרציפים תפגע באיתנות הפיננסית ובסיכוי לקדם ההפרטה" ■ האוצר בתגובה: "צר לנו, שהנהלת חברת נמל אשדוד בחרה להוביל אג'נדה עצמאית ולהתנהל באופן לא מקצועי, במקום ישירות מול הממשלה"

דו"ח מבקר המדינה האחרון שקבע כי נמלי ישראל הפכו למונופולים אזוריים, לא עושה רושם על חברות הנמל שממשיכות במאבקן נגד כניסת מפעילים פרטיים. ל"גלובס" נודע, כי חברת נמל אשדוד פנתה באחרונה למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לבחון מחדש את התוכנית להקמת רציפי מכולות נוספים בנמלים.

במכתב שנשלח באחרונה ע"י מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, למנכ"ל רשות החברות, אודי ניסן ולמנכ"ל האוצר, ירום אריאב, נטען כי ב-15 השנים הקרובות אין צורך בבניית רציפי מכולות חדשים.

עוד נטען כי התוכנית להקמת הרציפים תפגע באיתנות הפיננסית של חברות הנמל ובסיכוי לבצע את ההפרטות המתוכננות משנת 2010.

במכתב נטען כי עלותם של הרציפים החדשים האמירה ל-10 מיליארד שקל , "הוצאה כזו תביא לפגיעה באיתנות הפיננסית ובתהליך ההפרטה של נמלי אשדוד וחיפה, וליצירת פילים לבנים חסרי שימוש לאורך זמן".

בנמל אשדוד טוענים עוד כי המשבר העולמי שהביא לירידה בביקושים דוחה במספר שנים את הצורך בהקמת הרציפים החדשים. לדברי סגיס, ניתן בשנים הקרובות לתת מענה לביקושים הצפויים באמצעות שדרוג הרציפים הקיימים.

הממשלה החליטה בסוף שנת 2007 על הקמת הרציפים החדשים מתוך כוונה להכניס בעתיד מפעילים פרטיים ולהגביר את התחרות בין הנמלים. מדובר בהקמת שני רציפי מכולות (באורך 1,100 מטר כ"א) בחיפה באשדוד, שהראשון בהם יופעל ב-2015 והשני מ=2018.

סגיס ציין בהתייחסו לנושא כי "ההצדקה העיקרית לבניית הרציפים החדשים הינה יצירת תחרות פרטית לנמלים הקיימים, ואולם על מנת שלא לחזור על טעויות העבר על המדינה להבטיח מראש (כבר עכשיו) שמטרה זו אכן תושג, וגם אז לקחת בחשבון אבטלה רבה ולאורך זמן בכל רציפי המכולות".

עד כה מנעו ועדי העובדים בנמלים כל אפשרות לבניית רציפים חדשים שיועברו למפעילים פרטיים. שני הרציפים החדשים (היובל באשדוד והכרמל בחיפה) שנבנו בשנים האחרונות הועברו בלחץ העובדים לידי נמלי אשדוד וחיפה. גם הרפורמה מ=2005, שבו הסכימו העובדים על הפרטת חלק ממניות הנמלים החל ב-2010, לא כללה כל התייחסות לבניית רציפים חדשים.

כזכור, דו"ח מבקר המדינה האחרון קבע כי הרפורמה בנמלים נכשלה, ולא הביאה לשיפור התחרות בין נמל אשדוד לחיפה שנוהגים כמונופולים אזוריים. המבקר המליץ לממשלה להמשיך ולקדם את כניסת המפעילים הפרטיים בניסיון לשפר התחרות.

בכירים בממשלה אמרו בתגובה כי אין כל קשר בין ההפרטה המתוכננת של נמלי חיפה ואשדוד לבין התוכנית להקמת הרציפים החדשים. הבכירים הוסיפו כי מדיניות הממשלה החדשה, בראשות בנימין נתניהו, היא להמשיך ולקדם את הרפורמה בנמלים.

"כל ניסיון ליצור קשר בין הדברים הינו פסול. לא מתפקיד נמל אשדוד לקבוע את תוכניות הפיתוח בנמלים, ועדיף שיתרכזו בהתייעלות ובשיפור השירות ללקוחות בנמל", אמרו הבכירים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרדי האוצר והתחבורה פועלים ליישום מדיניות הממשלה והחלטותיה בנושא פיתוח והגברת התחרות בנמלי הים ובכלל זה מחויבים לשמירה על איתנותן הפיננסית של החברות. צר לנו, שהנהלת חברת נמל אשדוד בחרה להוביל אג'נדה עצמאית ולהתנהל באופן לא מקצועי, במקום ישירות מול הממשלה".

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "על פי החוק, חברת נמל אשדוד אחראית לתפעול השוטף של הרציפים שבידיה ותו לא. עצם פנייתו של מנכ"ל חברת נמל אשדוד, הינה כנגד החלטת ממשלה תקפה.תחזיות הביקושים המעודכנות שנערכו בחודשים האחרונים, מבססים את הצורך בהמשך פיתוח הנמלים".