קרדן NV: תהל אנרגיית מים תקים מתקן לייצור חשמל בטכנולוגיית אגירה שאובה בעלות של כ-225 מיליון אירו

הספק הייצור הצפוי - עד 300 מגוואט ■ "הרחבת השימוש של ישראל בטכנולוגיה של אגירה שאובה תאפשר להתמודד עם ביקושי השיא לחשמל ותביא לייעול השימוש במשאבים הקיימים"

קרדן NV הודיעה היום (ג') שחברה מוחזקת, תהל אנרגיית מים, קיבלה רישיון מותנה ממשרד התשתיות לייצור חשמל פרטי בטכנולוגיית אגירה שאובה. תהל אנרגיית מים מוחזקת בעקיפין על-ידי קבוצת תהל (81%).

הרישיון יאפשר לתהל אנרגיית מים להקים מתקן לייצור חשמל בהספק ייצור של עד 300 מגוואט באזור כוכב הירדן שבבקעת הירדן. להערכת תהל אנרגיית מים, עלות הפרויקט תהיה בהיקף של כ-225 מיליון אירו, והקמת תחנת הכוח צפויה להימשך כשלוש שנים. תהל אנרגיית מים תממן את הקמת תחנת הכוח באמצעות מימון חיצוני והון עצמי.

תחנת כוח הפועלת בטכנולוגיית אגירה שאובה הינה תחנה האוגרת אנרגיה בשעות השפל של הביקוש לחשמל, שעות הלילה, כאשר יש עודף בכושר הייצור, ומספקת חשמל לרשת בשעות ביקוש השיא - שעות היום. תחנת כוח שכזו עושה שימוש בחשמל זמין וזול המופק בליל, לשאיבת מים ממאגר תחתון אל מאגר עליון. בעת ביקושי השיא לחשמל, האנרגיה שנוצרת מנפילת המים מהמאגר העליון למאגר התחתון, משמשת לסיבוב טורבינות, המייצרות חשמל ומספקות אותו לרשת.

קבלת רישיון קבוע מותנית בכך שייחתמו הסכמי לווי פיננסי לפרויקט תוך 18 חודשים ממועד קבלת הרישיון המותנה. כמו כן, קיימת האפשרות להאריך את תוקפו של הרישיון המותנה לתקופה שלא תעלה על 30 חודשים ממועד קבלת הרישיון המותנה, על-ידי הארכת המועד לסגירה הפיננסית לתקופה זו, בכפוף לתנאים מסוימים.

אם תהל אנרגיית מים תקבל רישיון קבוע, בכוונתה להתקשר עם חברת החשמל בהסכם למכירת חשמל, על פיו תחנת הכוח שתוקם תסווג כ"זמינה מיידית" עבור חברת החשמל, כך שתהווה מקור זמין לייצור חשמל. סיווג כאמור, יקנה לה זכאות לתשלום סכום שנתי קבוע, שייקבע מראש. בכוונת החברה להתקשר בהסכמי מכירת חשמל לצרכנים נוספים.

לדברי גוסטבו קרוננברג, מנכ"ל קבוצת תהל: "הרחבת השימוש של ישראל בטכנולוגיה של אגירה שאובה תאפשר להתמודד עם ביקושי השיא לחשמל ותביא לייעול השימוש במשאבים הקיימים ושיפור משטר התפעול של התחנות שבבעלות חברת החשמל".