עבודות ומציאות בגלריה אגוזי

מכירה פומבית: ג' 2.6, 19:30, מלון רנסנס ת"א (הירקון 121). התצוגה המוקדמת ממחר, ד' 27.5, גלריה אגוזי גורדון 17, ת"א

יותר מ-600 פריטים יוצעו במכירה של גלריה אגוזי. בין היצירות: ציורים של אביגדור אריכא ולאה ניקל שנמצאו זרוקים ברחוב, ופריטים שנוצרו בבצלאל בתחילת המאה הקודמת

במכירה הפומבית של גלריה אגוזי התל-אביבית, שתתקיים ביום ג' בשבוע הבא (2.6) במלון רנסנס בתל-אביב, יוצעו יותר מ-600 פריטי אמנות, עתיקות, ציור ישראלי ובינלאומי ותכשיטים בשווי כולל של כחצי מיליון שקל. מרבית הפריטים יימכרו במחיר התחלתי של 10 דולרים בלבד.

במכירה יוצעו מספר ציורים של אביגדור אריכא, דוד הנדלר, יצחק פרנקל ולאה ניקל, שנמצאו זרוקים ברחוב בתל-אביב. עובר אורח "גילה את האוצר" והביא אותם לגלריה למכירה.

בנוסף, יוצעו למכירה מספר פריטים של אמנות בצלאל מתחילת המאה ה-20. יצירות אלה, בעלות אופי ייחודי ואייקוני, המזוהה עם זרם מלאכת הכפיים שקידם בוריס שץ, מייסד בצלאל, זוכות רק לאחרונה למעמד של פריטי אספנות, לאחר שבמשך שנים נחשבו למוצרי דקורציה ביתיים פשוטים.

שץ הנהיג את בצלאל כבית ספר לאמנות ולמלאכת מחשבת. על-פי חזונו, הייתה זו התשתית לתעשייה עברית, שבה ייצרו יוצאי התפוצות השונות את יצירות אומנותם, ויהוו ענף כלכלי משמעותי - של מזכרות לתיירים, פריטי נוי וחפצים שימושיים, לצד אמנות פלסטית.

אומני בצלאל ארגו שטיחים בדוגמאות ארט-נובו משולבות בתמונות ארצישראליות, כמו קבר רחל או מנורת שבעה קנים.

מספרים כי בשנים הקשות של מלחמת העולם הראשונה, שץ שלח את תלמידיו לאסוף תרמילי פגזים מפליז, שאותם מיחזרו והשתמשו בהם לריקוע מגשים מעוטרים, פמוטים, מסגרות לתמונות ועוד.

הפריט היקר ביותר במכירה הוא צלחת בצלאל לחתן וכלה, עשויה עבודת דמשק (פליז משובץ נחושת וכסף), משנות ה-20, קוטרה 32.5 ס"מ ומחירה מוערך ב-8,000-10,000 דולר.

עוד מפריטי בצלאל במכירה: מיניאטורה מצוירת של הכותל המערבי על לוח חרסינה במסגרת עור חום (הערכה: 800-900 דולר), ומסגרת עשויה פליז רקוע בתבליט של מלכת שבא (הערכה: 700-800 דולר). *