מי מפליל את דודו טופז?

מעצרו מגלה התנהלות בעייתית, אפילו חמורה, של המשטרה והתקשורת

מעצרו של דודו טופז, בחשד למעורבות בתקיפת שירה מרגלית, שאמור, לכאורה, לסייע בפתרון הפגיעה הסדרתית בבכירי תעשיית הטלוויזיה, חושף התנהלות בעייתית, אפילו חמורה, של המשטרה והתקשורת.

מתעורר הרושם שהגבולות, שאף פעם לא היו חד ממש ברורים בין גורמים אלה, נמחקו לגמרי. לא מובן מי הוביל את החקירה, מי חקר את החשוד, מי הזין את מי, מי הפיץ את השמועה על טופז ולמה, ומי עשה שימוש בלחץ הציבורי ולאיזו מטרה.

שני תסריטים מטרידים מאוד יכולים להכניס סדר והגיון בבלגן:

התסריט הראשון, הפשוט: מישהו במקרה שמע משהו שקשר את דודו טופז לפרשה, והתחיל להפיץ שמועה חסרת בסיס, בתיווכו של הסרן הממושמע שמועתי, יקיר התקשורת. השמועה התגלגלה לאמצעי התקשורת, שהתנפלו עליה כעל גופה מדממת של סלב.

באמצעות תיחקור קשוח, עשו העיתונאים את עבודת המשטרה, ניצלו את מצוקתו של טופז שרצה לנקות את עצמו מחשד ונשבע שאף שוטר לא חקר אותו, כדי להוציא ממנו וידוי פומבי, שקשר אותו לאירוע: הוא הודה בפריים טיים שנסע לבית גרושתו הנמצא במרחק כמה רחובות מביתם של מרגלית ובן זוגה אילן שילוח בצהלה וראה אמבולנס.

השוטרים, שכבר כמה חודשים מחפשים קצה חוט לפרשה, ראו בטלוויזיה וקראו בעיתונים את דבריו הנרגשים של טופז, הבינו שנפל בידיהם חשוד מיידי ואחרי שהצליבו אינפורמציה עם החשודים שנעצרו כבר, והשיגו כמה ראיות, החליטו לעצור אותו. כדי לצ'פר את התקשורת המפרגנת ולצבור קצת קרידט לעבודת המשטרה היסודית, תיאמו את המעצר עם העיתונאים שקיבלו פריים מעולה של העצור המבוהל.

התסריט השני, מתוחכם ומטריד הרבה יותר: מייד עם פתיחת תיק התקיפה של מרגלית, הבינו במשטרה שטופז הוא עד המפתח והחליטו להפיץ שמועה שהוא זה שרצה לנקום בסמנכ"לית של רשת ובבכירים האחרים.

התקשורת התענגה על ההדלפה העסיסית והתחילה ללחוץ על טופז בטלפונים, במעקבי פפראצי, ראיונות, פרסומים, רמיזות, והצליחה לשבור אותו בלי שבמשטרה נקפו אצבע.

טופז הלך והסתבך באמירות מיותרות, המשטרה עצרה בינתיים את התוקפים, עימתה אותם עם השמועות כאילו היו דברי אמת, והצליחה לקשור אותם אליו.

רק אחרי חמישה ימי עינוי פומבי ובלי כל כוונה מראש להזים את השמועות, כמו שקורה לא פעם כשמופצות שמועת סרק אלא שהפעם בכיוון ההפוך, החליטו החוקרים במדים, שתפקידם של החוקרים האזרחיים הסתיים, החשוד "מבושל" כמו שצריך ועכשיו צריך רק לקטוף אותו לתא המעצר.

יכול להיות שבימים הקרובים נוכל להבין מה בדיוק הלך שם, אבל כמו שזה נראה כרגע, פרשת תקיפתם של אבי ניר, בועז בן ציון ושירה מרגלית, מסתעפת למקומות אליהם לא היתה צריכה להגיע.