סמייל לא תספק את אלוביץ

10 שנים הוא מנסה להשיג דריסת-רגל בשוק התקשורת באמצעות החזקה במפעיל כבד

אחד מקווי האישיות הייחודיים של שאול אלוביץ הוא תכונת הסבלנות. לא לחינם משתמשים מקורביו בדימוי של בדואי כדי לתאר אותו. במה זה בא לידי ביטוי? בכך שבמשך למעלה מ-10 שנים הוא אינו מרפה מהמטרה שהציב לעצמו - לשים דריסת רגל בשוק התקשורת באמצעות אחזקה במפעיל בעל משקל גוף כבד.

הוותיקים בענף זוכרים בוודאי את הרעיונות של אלוביץ להקים את בזק 2 באמצעות המיזם אופק ששם לו ליעד לרשת את ישראל בתקשורת אלחוטית רחבת פס - אך ללא הצלחה. אז, לפני 10 שנים לגלגו על הרעיונות שלו, אך הוא נותר בשלו ועד היום ממשיך לנסות.

אלוביץ נקלע באחרונה לסיטואציה לא נוחה מבחינתו. בזק רוצה להשתלט על yes, שבה הוא מחזיק 32%, והעובדה שמיזוג כזה יתרחש תחת תנאים היא גבוהה. גם אם התנאים יהיו עצם בגרונה של בזק, היא כבר הודיעה שהיא מסכימה לקבלם. במקרה כזה, אלוביץ מבין שדרכה של בזק לרכישת יתר השותפים קצרה, מה שיחזק את הנחיתות האסטרטגית שלו ב-yes.

כך קורה שאם הוא יוצא מ-yes, אלוביץ נשאר עם ספקית האינטרנט 012 סמייל בלבד וזו עמדה לא הכי טובה להימצא בה בשוק התקשורת בישראל. ההתגבשות של קבוצות התקשורת אמנם עדיין לא הושלמה, אך אלוביץ נשאר עם 012 סמייל כמפעיל בודד שצריך בצורה כזו או אחרת להיבלע באחת הענקיות - חברה סלולרית או חברת תשתיות קווית.

ללא מיזוג כזה, 012 סמייל יכולה אמנם להמשיך ולעשות עסקים כרגיל, אך אז היא תהיה תלויה יותר ויותר ברגולציה שתונהג בשוק התקשורת וזה לא מצב אופטימלי מבחינתה. כך למשל, מיזוג בין סלקום ו-013 נטוויז'ן, יוצר בעיה לאלוביץ כמו גם שיתוף פעולה בין פלאפון לבזק בינלאומי. כל אלה "דוחקים" למעשה לשיתוף פעולה בין 012 סמייל לפרטנר שכבר קיים (בנוגע להסכמי נדידה לחו"ל), אך הצורך להרחיבו לכיוון של מיזוג מתבקש.

פרטנר ניסתה לרכוש את 012 סמייל לפני שנכנסה לתחום התקשורת הקווית והאינטרנט, אך ללא הואיל ולכן הקימה את האופרציה שלה לבד. הדבר יצר בעיה ל-012 סמייל כי פרטנר מתחרה בה גם בטלפוניה הקווית וגם בתחום האינטרנט. פרטנר עדיין לא כובשת נתחי שוק גדולים, אבל עבור 012 סמייל מדובר באיום אסטרטגי שיכול להפוך למוחשי בהחלטה של רגע.

גם HOT עדיין על הפרק. במקרה של מיזוג איתה, יהפוך אלוביץ לשחקן פעיל בשוק הטלוויזיה, התשתיות הקוויות והאינטרנט, אך תהיה חסרה לו ול-HOT הזרוע הסלולרית, שכה חשובה במסגרת התרחבות המגמה של קבוצות הנותנות שירותי תקשורת תחת גג אחד.

לא בטוח שזה בכלל ריאלי לנוכח האחזקות שרכש ב-HOT איש העסקים הצרפתי, פטריק דרהי. בכל מקרה, אלוביץ יצטרך להגיע עם דרהי להבנות כאלה ואחרות אם יחליט לרכוש את חלקם של בעלי המניות האחרים - ידיעות תקשורת, פישמן ודלק. הסיכוי לכך נמוך אך אפשרי תיאורטית.

הבעייתיות עם יורוקום

אם אלוביץ יקנה את בזק, כלל לא בטוח שהוא יוכל לעשות זאת באמצעות 012 סמייל בגלל השליטה של בזק במתחרה, בזק בינלאומי. יותר סביר להניח שהוא יצטרך למכור את אחת מהחברות, משום שהוא משיג שליטה של יותר מ-50% משוק ספקיות האינטרנט (ISP).

ועוד לא דיברנו על הבעייתיות של אלוביץ באחזקתו ביורוקום, יבואנית נוקיה. אם אלוביץ רוכש את השליטה בפרטנר ביד אחת, לא יהיה זה עניין של מה בכך להמשיך ולמכור טלפונים סלולריים לפלאפון וסלקום ביד השנייה.

כנ"ל, גם במקרה של רכישת בזק ודרכה שליטה בפלאפון. החלום של אלוביץ להיות מפעיל תקשורת דומיננטי קרוב ומה שבטוח הוא שכל צעד שהוא יעשה ישפיע משמעותית על כל מבנה הענף. *