אריסון תחליט

בעלת השליטה בבנק פועלים תצטרך לבחור: סרוסי או בראל במקום דני דנקנר

המעגלים בבנק הפועלים כבר החלו להיסגר. בהמשך השבוע יאשר בנק ישראל את מועמדותו של רונן בראל לתפקיד יו"ר בנק הפועלים, מועמדותו של יאיר סרוסי אושרה כבר. לאחר מכן תצטרך בעלת השליטה, שרי אריסון, לקבל החלטה מי המועמד המועדף עליה. עם קבלת ההחלטה תציג אריסון לאישור הדירקטוריון מועמד אחד בלבד. הוא ימונה לדירקטור עד שהדירקטוריון יבחר אותו רשמית כיו"ר.

מחלוקת שנותרה היא בעניין מועד הפרישה של היו"ר דני דנקנר. הוא מבקש להישאר עד סוף דצמבר, בנק ישראל מדבר על סוף ספטמבר. בינתיים סוכם בין בנק הפועלים לבנק ישראל כי המנכ"ל צבי זיו יסיים את תפקידו בשבוע בו תוכרע זהות היו"ר ומועד כניסתו לתפקיד. כממלא מקום המנכ"ל ימונה ראש החטיבה העסקית ציון קינן. בנק ישראל הודיע שלא יתערב במינוי ממלא המקום.

בתוך כך ועדת האיתור למנכ"ל הבא, בראשות הדירקטור אמרי טוב, הדח"צ יאיר אורגלר ואחרים מאפיינת בימים אלה את סט הצרכים הייחודי לתפקיד מנכ"ל הפועלים: ניהול סיכונים, אשראי עסקי, יציבות פיננסית, ידע ומיומנות בינלאומית ועוד. לזה יותאם סט כישורים אישי נדרש ליו"ר.

ועדת האיתור למנכ"ל תפעל תחת "זכוכית המגדלת" של בנק ישראל ותהיה מחויבת להוכיח כי ביצעה פניות יזומות למועמדים חיצוניים, בהנחה שמתוך הבנק תוצג רק מועמדות ציון קינן. הדח"צים יצטרכו להוכיח שפעלו לשכנע מועמדים טובים שהם אינם מועמדי קש ושוועדת האיתור לא "מכורה", כלומר לא סימנה את המועמד הנבחר לפני שהתחילה לעבוד. ככל הידוע ועדת האיתור טרם ביצעה כל פנייה מצדה. אולם טלפונים וגישושים יזומים לחברי הוועדה כנראה כבר החלו.

רשימות המועמדים יוצגו לפיקוח על הבנקים. הם יזומנו לסבב ראיונות, בסיומם תגובש רשימה של שלושה מועמדים. אלה יחויבו בקבלת אישור מראש של בנק ישראל, ויובאו לדיון ולהכרעת הדירקטוריון. מינוי המנכ"ל הבא יהיה לקראת ספטמבר. עד אז דנקנר יו"ר וקינן מ"מ מנכ"ל.

סרוסי נגד בראל

אך לאחר שסטנלי פישר, אריסון, רוני חזקיהו ודנקנר הניחו את החרבות והחלו להתפשר נפתח קרב אדירים חדש. הפעם בשאלה מי יחליף את דנקנר: רונן בראל מארנסט ויאנג או יאיר סרוסי, לשעבר משרד האוצר ודירקטור בבנק. זו מלחמת מקורבים ואינטרסנטים לא מזוהים ולא ברורים שמבלבלים מחדש את כל הקלפים. הנה מה שקורה מאחורי הקלעים.

  1. סרוסי הוצג על ידי אריסון כמועמד שלה לתפקיד היו"ר. המפקח חזקיהו החל לבדוק את המועמד, בהנחה וידיעה שהוא הוא הנבחר של בעלת השליטה.
    אולם, מיד אחרי שאישר אותו הועבר מאריסון, באופן בלתי צפוי, שם נוסף: רונן בראל. עכשיו גם מועמדותו של זה נבדקת. הוא צפוי לקבל אישור, ואז תחזור חובת ההכרעה לאריסון, שבימים האחרונים הוצפה בשיחות של החברים של זה והלא-חברים של ההוא.

  2. מסביבת אריסון נטען שאין לה היכרות אישית עם שני המיועדים. שמותיהם הוצעו לה על ידי מקורבים, אך נראה כי בניגוד לשמות אחרים שנזרקו לחלל הם לא בוטלו על ידי מקורבים אחרים (אגב, השמות הבולטים הקודמים יוסי בכר ודוד ברודט, שסביר להניח שהיו מקבלים אישור, כלל לא הוצגו על ידי אריסון כמועמדים מטעמה).

    בניגוד למקובל, שבעל שליטה קודם בוחן מועמדים ואז בוחר מביניהם, הרי מסביבת אריסון נאמר כי רק לאחר אישור חזקיהו תזמן אריסון את בראל וסרוסי לשיחה, תקיים בדיקה משלה על כישוריהם, יכולותיהם והתנהלותם האישית, ותבחר מביניהם.
  3. בראל וסרוסי, סרוסי ובראל, הם שמות ראויים. הבעיה היא שמסביבם, בידיעתם או בלא ידיעתם, רוחשים אינטרסים ואינטרסנטים שונים, ברמות הגבוהות של המשק, אנשי עסקים ועורכי דין, שיש להם קשר כזה או אחר עם בנק הפועלים.
  4. ההסכם בין דנקנר לבנק ישראל לקראת נעילה סופית, בהמתנה לעשן לבן שייצא ממשרדי אריסון על זהות היו"ר. דנקנר ייצא מהבנק בלא שביב של כתם פיננסי. לפיכך, בנק ישראל אישר לדנקנר להישאר כדירקטור בבנק, אולם לפרק זמן מוגבל וגם אישר לו לשאת בתפקיד יו"ר הפועלים שווייץ.

    תפקיד שדנקנר בינתיים מסרב לקבל. הבדיקה לגבי האפשרות לאישורו כיו"ר ישראכרט לא הסתיימה. עוד אפשרות שעלתה בקבוצת אריסון היא מינויו כיו"ר שיכון ובינוי במקום רוית בר ניב, לזה אין צורך באישור בנק ישראל, אולם דנקנר ככל הנראה דחה את ההצעה.