שערוכי נדל"ן סידרו לאפריקה ישראל רווח של 647 מ' ש'; איזי כהן: "זהו מפגן עוצמה"

רשמה הכנסה של 1.9 מיליארד שקל משערוכים ברבעון הראשון * את שערוך הנדל"ן קיזזו הפחתות של 363 מיליון שקל, בגין הפחתת מלאי קרקעות ובניינים למכירה ונדל"ן להשקעה * לאפריקה התחייבויות בסך 28 מיליארד שקל, אך כהן "לא רואה כרגע שום בעיה לעמוד בהתחייבויות"

אחרי שסיימה את שנת 2008 בהפסד ענק של 4.9 מיליארד שקל, מספקת היום אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב (75%) קצת נחת למשקיעים. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה ברווח של 647 מיליון שקל, לעומת רווח של 45 מיליון שקל ברבעון המקביל, ועם תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת בהיקף של 398 מיליון שקל. את השינוי הדרמטי בתוצאותיה חייבת אפריקה ליישום התקן החשבונאי הבינלאומי IAS 40, בזכותו רשמה ברבעון הכנסות של 1.9 מיליארד שקל.

הרווח הנקי נובע בעיקרו מיישום לראשונה של התיקון לתקן החשבונאות המתייחס לנדל"ן בתקופת ההקמה ובפיתוח, שבהתאם לו שוערכו לראשונה כמה מפרויקטי הדגל של אפריקה: "מול אוף רוסיה" ו-Tverskaya במוסקבה וקניון קוטרוצ'ן בבוקרשט, בירת רומניה. מלבד שערוך הנכסים, גם התייעלות ושחיקה דרמטית בהוצאות המימון על רקע המדד הנמוך, תרמו לתוצאות.

המנכ"ל איזי כהן אמר היום ל"גלובס" כי "הרווח הוא מפגן עוצמה של אפריקה, שבפעם הראשונה רואים את הערך הגלום בנכסי הנדל"ן שלה שנמצאים בפיתוח ובהקמה. השערוכים מבטאים את המצב הנוכחי, וצפויים לעלות בהמשך עם פתיחת המרכזים המסחריים. פרויקט קוטרוצ'ן יניב 35 מיליון אירו בשנה, ו"מול אוף רוסיה" כ-100 מיליון דולר בשנה".

כהן הוסיף, כי "המספרים מדברים בעד עצמם, והביאו לחיזוק מבנה ההון של החברה. אפריקה-ישראל נקטה מדיניות של עמידה בהתחייבויות, ואני לא רואה כרגע שום בעיה לעמוד בהתחייבויות". עם זאת, המאזן של החברה נותר בעייתי, כשההתחייבויות השוטפות שלה מגיעות ל-13.2 מיליארד שקל וההתחייבויות לזמן ארוך עומדות על 14.7 מיליארד שקל.

אפריקה פועלת לשימור והגדלת יתרות הנזילות שבידיה, גם בדרך של נטילת אשראי לזמן ארוך כנגד שעבוד נכסי נדל"ן להשקעה ומימוש נכסים. המשבר הפיננסי הביא אותה לבצע שינוי מהותי בתנאי ההלוואות, בין היתר על ידי התאמת ההלוואות ותנאי המימון עבור הפרויקטים של הקבוצה בארץ ובחו"ל לסביבה הכלכלית הנוכחית.

"המשקיעים מגלים את הערך"

שערוך הנדל"ן כלפי מעלה קוזז על ידי הפחתות של 363 מיליון שקל בגין הפחתת מלאי קרקעות, מלאי בניינים למכירה ונדל"ן להשקעה, ובעיקר בגין פרויקט מגדל השעון במנהטן, קרקע בלוס אנג'לס ופרויקט מגורים במוסקבה. למרות הפחתות הענק, בחודשים האחרונים חל שינוי בסנטימנט המשקיעים כלפי החברה, ומניית אפריקה עלתה מתחילת השנה ב-170%.

"אפריקה ישראל נקטה יזמות אדירה בשנים האחרונות, ורכשה הרבה קרקעות ונכסים עם פוטנציאל גבוה להצפת ערך", מציין כהן. "השווי הנכסי ויכולת החברה להציף ערך בעתיד, מגלמים ערך מאוד גבוה. המשקיע מתחיל להבין שסוגי ואיכות הנכסים באפריקה, והיכולת להשביח ולקדם את הפיתוח וההקמה, הם ראויים לתשומת לב. כך גם המעקב אחר תזרים המזומנים, והפעילויות שלנו להקטין את החובות ולעמוד בהתחייבויות. אנו בכיוון הנכון, אבל זקוקים להתעוררות שוקי ההון והנדל"ן", הוא מוסיף. "לא הכול תלוי בנו".

יתרות הנזילות של הקבוצה, הסתכמו בכ-2.4 מיליארד שקל, לאחר שמחודש ספטמבר 2008 פרעה אפריקה תשלומי קרן וריבית של איגרות חוב וניירות ערך מסחריים בהיקף כולל של כ-1.9 מיליארד שקל. במהלך 15 החודשים מאז ינואר 2008 ועד היום, פרעה החברה תשלומי קרן וריבית של אג"ח וני"ע מסחריים בהיקף כולל של כ-2.8 מיליארד שקל, ועד לסוף שנה זו היא צריכה לשלם עוד 900 מיליון שקל.

צרות בארה"ב ובמגזר התעשייה

במסגרת האסטרטגיה של הקבוצה להקפאה ומימוש של פרויקטים, עומדות כעת מספר עסקאות חשובות על הפרק: מכירת האחזקות בקניון רמת אביב ובקניון סביונים, וכן במגדל היובל ובמגדל אפריקה ישראל ברחוב אחד העם בת"א, ובחברת גוטקס. מרבית העסקאות יושלמו עד יולי, אך אפריקה מאשרת היום את הפרסום ב"גלובס" בדבר העיכוב בעסקת גוטקס, ומציינת כי הצדדים דנים בתיקונים ועדכונים שונים לעסקה.

בארה"ב המצב בעייתי הרבה יותר, כאשר במסגרת העסקה למכירת מגדל השעון בניו-יורק נתנה אפריקה לרוכש הנחה של 125 מיליון דולר, אך התשלום עדיין לא הועבר אליה. "לאור תנאי השוק הנוכחיים, והירידה בשווי הנכס, מעריכה החברה כי קיים חשש ממשי שהליכי המו"מ לא יבשילו לכדי הסכם", נכתב בדו"חות אפריקה.

לחברה הבת האמריקנית, אפי ארה"ב, גירעון של 116 מיליון דולר בהון העצמי, ומחודש מארס היא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו לה בהסכמי המימון לגבי ליווי פרויקט ה"טיימס" (711 מיליון דולר), וכעת המלווים יכולים לדרוש פירעון מיידי. אפריקה קיבלה ויתור (וייבר) עד לינואר 2010, אך נדרשת להגיש עד מחר תוכנית לביצוע ארגון מחדש של ההלוואות לפרויקט.

*איזי כהן, האם אנו נמצאים כבר ביציאה מהמיתון?

"יש לנו עדיין דרך ארוכה מאוד. יש אופטימיות באוויר מצד אחד, אך אנו עדיין לא שם, וצריך לחכות ולראות שהשווקים מתעוררים. במיוחד במנהטן, שם המשבר מאוד מאוד עמוק".

בתחום התעשייה רשמה אפריקה ישראל שחיקה של 34% בהכנסות ל-219 מיליון שקל, בעקבות ירידה במחירי המכירה בשל מירידת מחירי חומרי הגלם ועקב ירידה בביקושים. מספר חברות בקבוצה כגון תדיראן טלקום אינן עומדות באמות מידה פיננסיות שנקבעו להן. *