פישר: "גם אם היינו יודעים על המשבר כבר ב-2007, לא היינו אומרים לציבור למשוך כסף מהבורסה"

נגיד בנק ישראל בכנס השנתי ה-25 של האגודה הישראלית לכלכלה: "אולי היינו נוקטים פעולות נוספות אילו הבנק היה יותר עצמאי" ■ "רוביני כלכלן רציני, יודע להיות מדויק ולחזות אירועים"

"מה היה קורה אם היינו יודעים על פרוץ המשבר עוד ב-2007? דבר ראשון היינו מחייבים את הבנקים למכור את הנכסים הבעייתיים ולמשוך את הפיקדונות בבנקים בחו''ל. היינו מזהירים אותם לגבי נכסים מסוכנים כגון MBS, וגם מבקשים לבדוק היטב את השקעות הנוסטרו שלהם. אבל זה גם היה גורם לכך שהבנקים היו מפסידים את הרווחים שגרפו מאז תחילת 2007 למשל" - כך אמר היום (ב') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס השנתי ה-25 של האגודה הישראלית לכלכלה.

"לו היינו אומרים לציבור למשוך את הכסף מהבורסה, היינו גורמים לקריסת הבורסה", אמר פישר. "רוב הצעדים שהינו נוקטים היו מורידים את עוצמת המשבר והיו עוזרים קצת היום, אבל זה היה גורם לזירוז ולהקדמה של האטה טרם המשבר העולמי".

"אולי היינו נוקטים פעולות נוספות אילו הבנק היה יותר עצמאי", התייחס פישר לפעולות שבאפשרות בנק ישראל לבצע. "לו מקבלי ההחלטות היו יותר מודאגים, הם היו משנים את המדיניות המוניטרית, הפיסקלית והרגולטורית. לו הסקטור העסקי היה יותר מודאג טרם המשבר הם היו מחזקים את המאזנים שלהם".

הנגיד המשיך: "היו כלכלנים שהזהירו אותנו שהצמיחה המהירה במשק, המחירים העולים של כל מיני נכסים והגידול המהיר, תופעות שראינו בשנים 2003-2007, אינן תופעות בנות- קיימא. היו כלכלנים שהזהירו, למשל נוריאל רוביני שאמר שיש בועה בשוק הדיור בארה''ב והיא לא יכולה להימשך. בנוסף, הוא טען כי המכשירים הפיננסים שהתפתחו בעקבות הבועה, יביאו אותנו למיתון גדול. רוביני כלכלן רציני, ולמרות שאינו משתמש במודלים הוא יודע להיות מדויק ולחזות אירועים, למרות שיש הטוענים כי הוא חובבני ולא רציני".

"'ברבור שחור' - ככה מגדירים את המשבר הנוכחי", אמר הנגיד. "המטפורה מתארת שלוש תכונות: הוא לא צפוי מראש, יש לו השפעה גדולה במציאות וכולם מנסים להמציא לו הסברים אחרי שהוא נולד. אבל המשבר לא היה ברבור שחור כי היו המון דברים שהצביעו על אפשרות שמשבר כזה יתפרץ. לדעתי מדובר יותר על "הפתעה צפויה".