לקראת עדכון המדדים בת"א: מה יעשו בעלי השליטה ברגע האחרון - ואיך המשקיעים יכולים להרוויח?

מי הן החברות שהמניות שלהן צפויות לשדרג את מעמדן, איך משפיע השינוי הזה על הגופים המוסדיים, ומה יכולים להרוויח ממנו המשקיעים? ■ לשינוי במדדים השלכה גדולה גם על הגופים המוסדיים, שמנהלים את קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות הנאמנות ותעודות הסל

אחת לחצי שנה עורכת הבורסה בתל-אביב עדכון לרשימת המניות המרכיבות את מדדי המניות המובילים. לקראת העדכון החצי-שנתי, שייקבע ב-15 ביוני ויכנס לתוקפו בתחילת החודש הבא, גוברת התכונה במניות המתנדנדות בין המדדים, ובעבור המשקיעים זוהי הזדמנות ליהנות מהשינויים הצפויים במדדים.

"מבחינה טכנית, במניות המועמדות להיכנס למדדים המובילים כמו מדד המעו"ף או מדד ת"א-100, תיתכן מגמה חיובית עוד לפני כניסתן למדדים", מציינת לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות.

בין ה-1 ביוני ל-15 בחודש נקבעות המניות שייכנסו למדד, והמניות שייצאו ממנו, לפי השערים הממוצעים שלהן במהלך התקופה הזו. "המניות שמתחרות ביניהן הן אלו שהשווי שלהן בשוק קרוב, ובדרך כלל הדבר מוביל לניהול של מלחמות בין גורמים שמעדיפים כניסתה של מניה אחת על פני אחרת", טוענת גרובר.

ואכן, לאורך ההיסטוריה של שוק ההון המקומי נרשמו מספר מהלכים שביצעו בעלי שליטה במטרה לשמור על מניות החברות שלהם במדדים המובילים.

לשינוי במדדים השלכה גדולה גם על הגופים המוסדיים, שמנהלים את קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות הנאמנות ותעודות הסל. "לגופי ההשקעה ישנם כללי השקעה הקובעים לעיתים את אפשרות ההשקעה בחברות על פי המדדים בהם הן נמצאות", אומרת גרובר.

כדוגמה לכך היא מביאה קרן השתלמות שיכולה להשקיע במניות יתר בשיעור שלא עולה על 10% מסך הנכסים המנוהל שלה. אם קרן כזאת משקיעה במניה שנכללה במדד ת"א-100 וכעת היא עוברת למדד היתר, הקרן תיאלץ לשנות את אחזקתה בה, כדי להימנע מחריגה ממגבלות ההשקעה.

אבל מעבר לעניינים הנקודתיים קיימת כמובן גם התמונה הגדולה יותר, שנוגעת לעצם שילובה של מניה מסוימת באחד המדדים. "מעבר לחשיפה ליותר משקיעים, ובהם משקיעים זרים, שקיימת במדדים המובילים, המניות במדדים נכנסות לפוקוס של האנליסטים במחלקות ה-Sell Side", מסבירה גרובר.

"ברגע שיש סיקור אנליסטים, יש יותר חשיפה לתקשורת ולפיכך ליותר משקיעים. אלה משפיעים לחיוב על נפח המסחר במניות ובדרך כלל לחיוב גם על מחיר המניה". הסיבה לכך היא הגדלת הנזילות במניה, שמקטינה את הסיכון שטמון בנזילות נמוכה.

הבורסה קבעה, כאמור, תנאי סף לכניסה למדדים המובילים. כך, למשל, על מנת להיכלל במדד ת"א-100 על החברה לשמור על שווי אחזקות ציבור ברמה של 400 מיליון שקל לפחות, והיקף אחזקות ציבור בשיעור של 25%. אך המשבר האחרון טרף את הקלפים, ובהוראת שעה מיוחדת, הוחלט לאפשר שיעור אחזקות ציבור נמוך יותר. בעקבות מחסור בחברות שיעמדו בתנאים אלה, בעדכון האחרון נכללו במדד ת"א-75 מספר חברות רק על סמך שווי השוק שלהן.

בעדכון הנוכחי צפויות חלק מהן לעזוב את מדד ת"א-100 ולחזור למדדי היתר, הודות להתאוששות היחסית בשווקים מאז מארס האחרון. באופן עקרוני, המניות שיוצאות מהמדדים המובילים אמורות לזכות ליחס הפוך מזה שלו זוכות אלה שנכנסות אליהם, מאותן סיבות שמנינו (סחירות נמוכה, חוסר סיקור של אנליסטים וחשיפה נמוכה יותר למשקיעים זרים).

עם זאת, ישנם שיקולים נוספים אותם צריך לקחת בחשבון, שכן ייתכן כי למניות אלו יהיה ביקוש גבוה יותר מאשר למניות שנכנסו למדד במקומן. "למרות שבתוחלת ההשפעה היא שלילית, מומלץ לבחון כל מקרה לגופו", מסכמת גרובר.

לקראת עדכון המדדים הקרוב, סקרנו את תמונת המצב העדכנית של השינויים במדדים. תמונה זו עשויה להשתנות בימים הקרובים, בהתאם להתפתחויות בשוק, בדומה למקרה גזית גלוב היום.

מועמדות למעו"ף

קבוצת דלק

2008 הייתה שנה קשה עבור רוב פעילותה של קבוצת דלק, החל מפעילות הנדל"ן, דרך פעילות הדלק וכלה בפעילות הביטוח. עם זאת, הקבוצה נהנתה מתגלית הגז בקידוח "תמר", שהביאה לעלייה של 300% בשער המניה, והסירה את החששות ממצבה הפיננסי של החברה.

כור

השקעת החברה בקרדיט סוויס והנפקות הזכויות התכופות ב-2008 לא התקבלו בתחילה בהתלהבות על ידי השוק. אך השנה המגמה השתנתה. עם רווח ממומש של למעלה מ-1.7 מיליארד שקל זינקה כור השנה ב-175%.

מועמדות לת"א-75

שופרסל (יצאה מהמעו"ף)

עם תשואה של 6.8% מתחילת השנה, שופרסל צפויה להיפרד בעדכון הקרוב ממדד המעו"ף. למרות התשואה הנמוכה יחסית לשאר מניות המדד, שופרסל ממשיכה בשנים האחרונות למצב את מעמדה כמובילת שוק קמעונאות המזון בישראל, כשהיא שומרת על מרווח תפעולי יציב, למרות המיתון במשק המקומי.

רמי לוי

בשנתיים מאז הנפקתה הצליחה רמי לוי להכפיל את מספר הסניפים שהיא מפעילה ולבצר את מעמדה באחד התחומים התחרותיים ביותר במשק המקומי. שיעורי הרווחיות הגבוהים, לצד איתנות פיננסית גבוהה, איפשרו לחברה להעניק לבעלי המניות שלה תשואת דיבידנד דו-ספרתית. המכירה של 10% מהחברה לגופים מוסדיים, תאפשר למניה להיכנס לת"א 100.

אלרוב ישראל

למרות שעברה להפסד ב-2008 ועל רקע התרסקות המניה בשנה זו, היא הצליחה ב-2009 לעשות את אחד השינויים הבולטים ביותר בקרב מניות הנדל"ן הפעילות בישראל. עם תשואה של כ-320% מתחילת השנה, אלרוב הבטיחה לעצמה מקום במדד ת"א-75.

אבגול

רבים הפסידו בשנה החולפת מהירידה החדה במחירי הסחורות, אבל יש גם מי שהרוויח מכך. אחת מהן היא חברת אבגול, שנהנתה מצמיחה ברווח הנקי בסוף השנה החולפת, בזכות הירידה החדה בחומרי הגלם. עם תשואה של 105% מתחילת השנה, אבגול צפויה להיכנס בעדכון הקרוב למדד ת"א-75.

נפטא

בעלת השליטה בישראמקו היא אחת המנצחות הגדולות מתגלית הנפט בקידו תמר 1. בדומה לנסיקה במניות השותפות האחרות בתגלית, גם נפטא רשמה מתחילת השנה תשואה יוצאת דופן של 388%, שהזניקה את שווי השוק שלה ל-664 מיליון שקל והיישר למדד ת"א-100.

דלק נדל"ן

לאחר חלוקת המניה כדיבידנד בעין על ידי קבוצת דלק, עומדת היום דלק נדל"ן בתנאי הכניסה למדד ת"א-100. לאחרונה חלה התאוששות מסוימת במניית החברה, שמיוחסת להתאוששות במניות הענף בכלל ולשיפור במצבה הפיננסי בפרט.

אמפל אמריקן

מאז תחילת השנה עלתה אמפל ב-370%, בעיקר על בסיס הפעילות של גדות מיכליות והציפיות למימוש הפוטנציאל ב-EMG, שהתקדמו בשנה האחרונה עם התגברותה על בעיות משפטיות במצרים וחתימת חוזים המעדכנים את מחירי הגז המשולמים למצרים.

קרדן ישראל

עלייה של 150% מתחילת השנה מחזירה את קרדן ישראל למדד ת"א-100, לאחר השפל אליו הגיעה אשתקד. פעילותה של קרדן ישראל כוללת פעילות נדל"ן וטכנולוגיה בישראל וכן אחזקה ביבואנית הרכב UMI, שאמנם נפגעה מההאטה במכירות, אך עדיין נחשבת לאחת החזקות בישראל.

סאני

המניה הצליחה לרשום מתחילת השנה זינוק של 74%, כששתי זרועות הפעילות של החברה - טלפונים ניידים (סקיילקס) ואינטרנט (תפוז) - רושמים שיפור יחסי בתוצאות. האחרונה נהנתה בין היתר מההחלטה למזג את פעילות המיזם BlogTV לתוך החברה ולהקטין דרך כך את שריפת המזומנים שלה.

קמהדע

דוגמה לחברת ביוטכנולוגיה שמצליחה בשוק המקומי. החברה השלימה לפני כחצי שנה את השלב השלישי והאחרון של הניסויים במוצר המוביל שלה ויצאה באחרונה לרוד-שואו בקרב משקיעים. מניית החברה הגיבה בזינוק של 450% מתחילת השנה.

אזורים

אזורים סבלה בשנה האחרונה גם ממשבר הנדל"ן בישראל וגם מבעיות הנזילות של חברת האם, בוימלגרין קפיטל. העלייה החדה במחיר המניה התאפשרה הודות לחדשות לפיהן בעלי החוב התערבו בנעשה בחברה, וכי היא עודנה בעלת פוטנציאל רב, שטרם מומש.

אפריקה מגורים

למרות המשבר העולמי, אפריקה מגורים עדיין נחשבת למותג חזק בשוק המקומי. לאחר הקריסה במניות הקבוצה כולה, רשמה החברה זינוק מרשים של 102% מתחילת השנה. כעת שווי השוק שלה עומד על 444 מיליון שקל.

נטו אחזקות

בדומה לחברות אחרות מתחום המזון, גם נטו אחזקות היא מנפגעות המיתון בשוק המקומי. עם זאת, מניית החברה זינקה מתחילת השנה ב-206%, מה שהעביר את החברה לרשימת המועמדות לעבור למדד ת"א-75 המכובד.

סקופ

המשבר הגלובלי לא פסח גם על חברת המתכות, שראתה את היקף פעילותה מצטמצם בעקבות הירידה החדה בביקושים. לאחר צניחה של 77% ב-2008, המשקיעים החזירו חלק מהאמון שלהם במניה, שזינקה במהלך החודשים הראשונים של השנה ב-156%, על אף המשבר המאיים.

בריינסוויי

זוהי חברת ביומד נוספת שנהנית מהצלחה, ולאחרונה היא דיווחה על חתימת זיכרון דברים להסכם שיווקי ראשון למוצר שפיתחה. המשקיעים הגיבו להתפתחויות החיוביות באהדה, ומניית החברה זינקה ב-99% מתחילת השנה. אבוג'ן

החברה זינקה ב-108% מהעדכון הקודם ונתמכה בשורה של הודעות חיוביות הנוגעות לפעילותה. לחברה שתי סדרות אופציות בתוך הכסף. סדרה א' בהיקף של כ-3 מיליון אופציות פקעה אתמול וההנחה היא כי תמומש במלואה, מה שיתרום 27.5 מיליון שקל נוספים לשווי החברה, ויאפשר לה להיכנס למדד ת"א-100.