שחיקה במדד אמון הצרכנים של ישראל בעקבות סאגת התקציב: מדד מאי ירד ב-8.4% לאחר זינוק של 25.4% באפריל

המדד הכולל את הציפיות בשוק התעסוקה ירד בשיעור מתון יותר חרף עלייה בשיעור האבטלה במשק ■ אזרחי ארה"ב דווקא המשיכו בתוואי האופטימיות והמדד האמריקני העפיל במאי לשיא של שמונה חודשים ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים, מבית "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, ירד במאי ב-8.4% (6.4 נקודות) ל-69.7 נקודות (על בסיס 100 נקודות ב-1996), לאחר שזינק באפריל ב-25.4%, . נזכיר, כי באפריל נרשם זינוק גם במדדי האמון בארה"ב ובמדינות נוספות, והחודש המשיך הציבור האמריקני בדפוס החיובי, ומדד אמון הצרכנים בעריכת ה-Conference Board טיפס לשיא של שמונה חודשים.

אפשר רק להניח שהירידה בביטחון הצרכנים בישראל מוסברת החודש דווקא מפרסום נתונים כלכליים שליליים בידי הלמ"ס, כמו גם מדרך ההתנהלות של ירושלים בכל הקשור לאישור תקציב המדינה הדו-שנתי בממשלה.

המדד המורחב, הכולל גם את ציפיות הציבור לגבי שוק התעסוקה, ירד גם הוא, אם כי ב-3.8 נקודות בלבד. הפער משקף את השיפור בציפיות הציבור בכל הקשור לשוק העבודה בעוד שישה חודשים, נתון מפתיע מעט בצל התרחבות מעגל האבטלה בהווה. למעשה, מאזן הנטו (אופטימיים מינוס פסימיים) לגבי מצב התעסוקה בעוד חצי שנה חזר לרמה בה שהה במארס 2008, לפני 15 חודשים.

לבד מהערכות הציבור לגבי שוק התעסוקה, רשמו החודש שלושת רכיבי המדד האחרים ירידה. באחד מהשלושה, ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה, שוב עולה מספרם של הפסימיים על זה של האופטימיים; מאזן הנטו הגיע בסוף מאי למינוס חמש נקודות אחוז לעומת שלוש נקודות אחוז באפריל. עם זאת, נתון המגמה ממוצע נע תלת-חודשי עדיין קרוב מאוד לקו האפס.

מטרת המדד היא זיהוי שינויים בדפוסי הצריכה הפרטית ברבעונים הקרובים. ובהקשר זה נציין, כי סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מגלה עלייה בשיעורי הנכונות לבצע קניות לא שוטפות. שיעור המתכננים לרכוש מוצרים בני קיימא (מקררים, טלוויזיות, מכונות כביסה וכיוב') עמד בסוף מאי על 23.3% מסך המשיבים, לעומת 21.9% באפריל. גם בכוונות קניית דירה ורכב חדשים או מ"יד שנייה" נרשמו החודש עליות.

בשורה התחתונה ניתן לראות רמזים בולטים לבלימת הנפילה בצריכה הפרטית, ואולי אף להתייצבותה. מדובר, יש לזכור בהתייצבות על רמה נמוכה יחסית, לאחר שהצריכה לנפש התכווצה ברבעון הראשון בקצב שנתי של 6%. הדבר תלוי, כמובן, בהמשך מגמת השיפור בביטחון הצרכנים.

להורדת חוברת המדד