קורס מזורז בציור עצים פסיכולוגיים

הנסיך הקטן ביקש כבשה ובראיונות עבודה מבקשים עצים: מדריך שלם - צייר ואל תצייר

כמועמדים לעבודה ודאי נתקלתם, לפחות פעם אחת, בבקשה לצייר עץ, בית או אדם. אף אחד אינו מבקש לדעת האם יש לכם נטייה אמנותית, זוהי שיטה נוספת הבוחנת את מידת התאמתכם לתפקיד. בין אם אתם מאמינים ביעילותה של השיטה לאבחן תכונות אופי נסתרות או לא - רצוי להיות מוכנים למשימה ולהבינה מנקודת המבט של המאבחנים.

כי האדם עץ השדה

העץ מסמל את זהותו ותפיסתו העצמית של המצייר. מציור העץ אפשר להסיק על מידת הביטחון העצמי, אופן התקשורת עם הסביבה, רמת הפתיחות, הגמישות והיציבות שלו. כמו כן, מלבד תכונות האופי, הציור חושף את מצבו הרגשי של המאובחן בתקופת האבחון.

הפרטים העיקריים הנבחנים הם גודל העץ, מיקומו בדף, אופן התפרשותו, חלקי העץ השונים (הגזע, השורשים והצמרת) והיחס ביניהם, מידת ארגון הציור, רמת הפירוט והלחץ המופעל על כלי הכתיבה.

תפוס את עצמך בפרופורציה

היות שהעץ מסמל את האדם, הרי שהרקע מייצג את הסביבה שלו. כיוון שכך, התפרשות העץ על שטח גדול מגלה שמדובר באדם בולט, אסרטיבי, עם דימוי עצמי גבוה ובטחון עצמי רב. חשוב לשים לב שאם העץ תופס שטח גדול מדי, הדבר יכול להעיד על שתלטנות, ובהתאמה לכך, עץ המצויר על חלק קטן מהדף, מעיד על אדם צנוע, בעל ביטחון עצמי נמוך, מאופק ואף ביישן.

אי לכך, מומלץ לשמור על פרופורציות מאוזנות של העץ והנייר, ועל יחס שווה בין שורשי העץ, הגזע והצמרת. כמו כן, כדאי לצייר את העץ במרכז הדף יש בכך כדי להעיד על אישיות מאוזנת, בטוחה, שקולה, זהירה ויציבה.

יעל מהודר פרופורציות


שמור על הקווים

הסדר הניכר בציור העץ מבטא את מידת הסדר המאפיינת את האדם. ציור ענפים או שורשים פרועים או מסועפים יתר על המידה עשוי להעיד על אדם לא מסודר ואף מבולבל. מנגד, ציור מוקפד מדי של חלקי העץ עשוי ללמד על כפייתיות.

צורת ארגון ענפי העץ, ובייחוד הצמרת, משקפת את סגנון ההתקשרות של האדם עם סביבתו. כך, ריבוי ענפים בצמרת או צמרת מסולסלת מעידים על פתיחות, צורך בגירויים, התקשרות בריאה עם הסביבה, ריבוי שטחי התעניינות, סקרנות, יציבות וגמישות. לעומת זאת, ענפים שמוטים מרמזים על קיומם של מצבי דיכאון ומיעוט באנרגיה.

לפיכך, כדאי לשמור על מבנה ברור של צמרת פתוחה ומגוונת, מסועפת אך מסודרת. בכך תפגין פתיחות, אופטימיות ושאיפה לצמיחה ולשגשוג.


שים לב לפרטים

ציור חסכני ודל מעיד על רמת אנרגיה נמוכה. לעומת זאת, ירידה לפרטים וציור עצמים נוספים כגון פירות ופרחים משקפים אדם פעיל ואנרגטי, חרוץ, רבגוני, יצירתי, ובעל יכולת השקעה, שלא נוטה להשתעמם בקלות.

עם זאת, גם כאן חשוב שלא להגזים - ירידה לרמת פירוט גבוהה מדי עלולה להצביע על נטיות אובססיביות. אם תשמור על איזון בין פירוט מספק לציור עקבי ומסודר, תצטייר כאדם מאורגן, עם משמעת עצמית ויכולת קבלת מרות.

כדאי לשים לב שהפרטים אינם סתמיים, ויש להם משמעות. פירות משדרים שאפתנות ומעידים על אדם יצרני המצפה לקבל תגמול על עמלו. לעומת זאת, עלים נושרים מרמזים על דיכאון וחוסר תקווה.

יעל מהודר פרטים

אל תיכנס ללחץ

הלחץ המופעל על כלי הכתיבה והנייר משקף את מצבו הנפשי של האדם, ועשוי לרמז על מצוקות. לחץ רב מדי מעיד על אדם לחוץ יתר על המידה, ומנגד, קווים חלושים ולא יציבים עשויים להצביע על אנרגיה נמוכה, קושי להתמיד, בעיה בעמידה בלחצים וביטחון עצמי נמוך. כמו כן, תיקונים רבים מדי בציור משקפים תחושת כשלון וניסיון לרצות את הסובבים, ואילו קווים עבים מדי או הוספת צללים מבטאים חרדות.

מילת המפתח כאן, כמו בסעיפים הקודמים, היא איזון. לכן, כדאי להחזיק את כלי הכתיבה בצורה נינוחה, ולהירגע ככל האפשר במהלך הציור.


לסיכום, חשוב להבין שאין דבר כזה "ציור נכון". כפי שלכל אדם יש אופי שונה וצורת התבטאות שונה, כך גם הציור ישתנה מאדם לאדם, ולעולם לא יתקבלו שני ציורים זהים. לכן, חשוב ביותר להקפיד על עקביות ואיזון בציור. בצורה כזאת, תוכל להבליט את תכונותיך הטובות, ולהעמיד את חולשותיך בצל.


יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.