מנכ"ל קאנטריווייד לשעבר יעמוד לדין על מסחר לא חוקי במניות הבנק

אנג'לו מוזילו מואשם שמכר מניות של קאנטריווייד, בנק המשכנתאות הגדול בארה"ב, מתוך הערכה שערכן יירד ■ במקביל טען כי מצב הבנק טוב וכי המצב בשוק הדיור הוא באשמתו של הפד

בתוך שנתיים הפך אנג'לו מוזילו, בנו של קצב מהברונקס וסיפור הצלחה בסגנון סינדרלה, מהבוס הכריזמטי של בנק המשכנתאות הגדול בארה"ב לנער הפוסטר של הקריסה בשוקי הדיור והמשכנתאות במדינה.

מוזילו, שידוע באהבת השיזוף שלו, במלתחתו הצעקנית ובנטילת הסיכונים האגרסיבית שלו, הוא האיש שהפך את קאנטריווייד פייננשל מקליפורניה לאימפריה של הלוואות לדיור, שהפכה במשבר הנוכחי לסמל של הפרזה, לאחר שהעניק הלוואות סאב-פריים ללא כל אבחנה.

ביום ה' שעבר הודיעה רשות ניירות הערך הפדרלית, ה-SEC, על הגשת תביעה נגד מוזילו בן ה-70 בגין מסחר בניצול מידע פנימי ועבירות על חוקי ניירות הערך.

שכן של מועדון הגולף

האיש שכונה "Tangelo" ("אנג'לו השזוף") בעיתונים הכלכליים הוא הדמות הבכירה ביותר שהואשמה עד כה בעבירות כלשהן כתוצאה מחקירת המשבר במשכנתאות הסאב-פריים וקריסת שוק הדיור האמריקני.

מוזילו תמך באופן עקבי בכך שכל אדם בארה"ב יהפוך לבעל דירה. הוא חובב גולף מושבע, שביתו גובל במועדון שרווד קאנטרי קלאב במחוז ונטורה בקליפורניה. הוא בנה את הונו ואת חברתו ברכיבה על השגשוג בשוק הנדל"ן.

ב-2006, בשיא ההצלחה, קאנטריווייד העניק משכנתאות בסך כולל של 461 מיליארד דולר. כ-41 מיליון דולר מהן היו משכנתאות סאב-פריים - ללווים בעלי כושר החזר נמוך.

ימי התהילה חלפו שנה לאחר מכן, כאשר התברר שמשכנתאות הסאב-פריים "הרעילו" לא רק את שוק הדיור האמריקני, אלא גם את שוק האשראי ואת המערכת הבנקאית, והולידו מיתון חריף בעולם כולו.

כאשר קאנטריווייד נאנק תחת נטל חדלות הפירעון של המשכנתאות והעיקולים של בתי החייבים, המלווים שלו צמצמו את האשראי, ואילצו אותו לרוקן את קו האשראי שהיה לו, 11.5 מיליארד דולר. ביולי 2008 רכש בנק אוף אמריקה את קאנטריווייד ב-2.5 מיליארד דולר בלבד, פחות מעשירית משוויו בתחילת 2007. כעבור עשרה חודשים בוטל המותג קאנטריווייד.

גם כאשר השוק הדיור התמוסס, מוזילו נשמע בטוח ביכולתו של הבנק שלו לשרוד. בשנה שעברה, בכנס של בנקי משכנתאות, הוא הצהיר: "רבותי, אנחנו צריכים להיזהר שלא להאשים את עצמנו יותר מדי".

האשים את ה'פד'

האשמים האמיתיים במשבר, לדעתו, היו הפדרל ריזרב שהעלה את הריבית זמן רב מדי, ספקולנטים של נדל"ן, נפילת מחירי הבתים וההתקפות של המפקחים על משכנתאות הסאב-פריים המסוכנות ועל "משכנתאות הגירוי", שגבו בשנים הראשונות את החזרי הריבית בלבד.

ב-2007 הרוויח מוזילו 121.5 מיליון דולר ממימוש אופציות למניות ומבונוסים ושכר בסך 22 מיליון דולר. ביום ה' שעבר, בתביעה אזרחית שהוגשה לבית משפט פדרלי בלוס אנג'לס, האשימה ה-SEC את מוזילו בגריפת רווח של 139 מיליון דולר ב-2006 ו-2007 ממימוש אופציות ל-5.1 מיליון מניות ומכירת המניות הללו, בהערכה שערכן יצנח.