מסע התעוררות בוול-סטריט? סיכוי נמוך שחברות ההיי-טק הישראליות ייטלו בו חלק

אורן בר-און, ארנסט אנד יאנג: "קרה משהו בחודשיים האחרונים. סביר שנראה גם מעט חברות ישראליות שייערכו למימוש ההזדמנות"

רבה זמן מחכים בתעשיית ההיי-טק המקומית והעולמית כאחד להתעוררות שוק ההנפקות בנאסד"ק ובבורסת ניו יורק, ולאחרונה באמת ניכרים סימנים כאלה.

על-פי הנתונים, מאז תחילת הרבעון השני של 2009, שש חברות טכנולוגיה יצאו לשוק בהנפקות, שיכולות להיחשב למוצלחות. זאת לעומת הרבעון הראשון, בו לא נרשמה ולו הנפקה ראשונית אחת.

אורן בר-און, שותף בתחום היי-טק בחברת הייעוץ ארנסט יאנג, סבור שסימנים אלו עשויים להיחשב כפתיחת הדלתות להנפקות של חברות טכנולוגיה. לדבריו, "נראה ששוק ההון נפתח לחברות יציבות.

"נראה שקרה משהו בחודשיים האחרונים ושהשוק נפתח לכל סוגי החברות. נכון שכרגע אין ישראליות בצנרת הזו, של מועמדות להנפקה. אולם כעת, כשההנפקה נראית אפשרית, סביר שנראה מעט חברות מקומיות שייערכו להזדמנות".

מנפיקות ותיקות יותר

מתוך המנפיקות ברבעון השני, חמש הן יציבות ורווחיות ורובן אף רשמו ב-2008 הכנסות נאות של יותר מ-200 מיליון דולר. יוצאת דופן היא חברת OpenTable, שרשמה הפסדים משמעותיים ורמת פגיעותה למשבר גבוהה, אבל עדיין היו לה ב-2008 הכנסות של 55 מיליון דולר.

*מה זה אומר על הסיכויים של החברות הישראליות?

בר-און: "אין לנו כרגע חברות טכנולוגיה שיכולות להציג הכנסות ורווחיות בשיעורים כאלה, אבל סביר שיהיו חברות מישראל שיתחילו בקרוב לבדוק את השטח".

למרות האופטימיות הזהירה של בר-און, העובדה שהוא הזכיר, שאין היום בישראל חברות טכנולוגיה שיכולות להראות רווחיות והיקפי הכנסות גבוהים, היא כרגע כמעט תנאי להנפקה. לכך נוסיף שאין בישראל כיום חברות טכנולוגיה שהבשורה שלהן באמת מרגשת את השווקים.

מכאן ניתן להסיק שלמרות העובדה שקומץ חברות הצליחו לבצע הנפקה מוצלחת בשווקים האמריקנים, סביר שלא נראה ברבעונים הקרובים חברות ישראליות שיצטרפו לרנסנס של ההנפקות בוול-סטריט.

על-פי נתוני נציבות התקשורת הפדרלית, ה-FCC, היו 44 חברות בצנרת ההנפקות בסוף הרבעון הראשון של השנה. מדובר בירידה של 30% לעומת סוף הרבעון הרביעי של שנת 2008.

על-פי בר-און, "הירידה היא יותר סימפטום של רישומים מתיישנים מאשר של משיכות תשקיף. למרות הירידה, היקף עסקאות ההנפקה הממוצע עלה מ-170 מיליון דולר ל-188 מיליון דולר, מה שמרמז שמרבית החברות בצנרת ההנפקות הן גדולות. ולא פחות חשוב, חברות טכנולוגיה מהוות את המרכיב הגדול ביותר בצנרת, כאשר 9 מתוך 28 החברות שנרשמו, שייכות לסקטור זה".

ויש להן עוד מאפיין, שגם מלמד על מה שהשתנה בהיי-טק בשנים האחרונות ועל השפעת היובש בשוק ההנפקות. בר-און מציין כי "חברות הטכנולוגיה שבצנרת הן ותיקות יותר מאלו שהונפקו לציבור לפני עשור". *