הבנקים חותרים אל היעד: זקוקים לעוד 3.5 מיליארד שקל כדי לעמוד בהלימות ההון הנדרשת

ארבעה בנקים כבר עומדים ביעד ההון ■ רק פועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות מתחת ל-12% ■ מתחילת השנה גייסו הבנקים 7 מיליארד שקל

הבנקים הגיעו לשני שלישים מהדרך וגייסו את מרבית ההון הדרוש להם כדי לעמוד עד סוף השנה ביעד הלימות ההון של 12%. מתחילת השנה גייסו הבנקים 7.1 מיליארד שקל, ועל מנת להגיע ליעד הנדרש עליהם להגדיל את ההון בעוד 3.5 מיליארד שקל, סכום שרובו המכריע יגיע דרך הרווחיות השוטפת.

כדי להגיע ל-12% וגם להגדיל את האשראי לציבור ב-5%, השיעור שנחשב כרצוי על מנת לסייע ביציאת המשק ממיתון, על הבנקים להגדיל את ההון ב-5.6 מיליארד שקל. לצורך כך הקצה האוצר לבנק ערבות מדינה לגיוס אג"ח בסך 10.4 מיליארד שקל (הוקצו 12 מיליארד שקל, אך מזרחי טפחות הודיע כי אינו מעוניין בערבות מדינה). אך עד כה העדיפו הבנקים שלא לנצל את ערבות המדינה וגייסו באופן עצמאי.

גיוסי הבנקים התבצעו באמצעות הון ראשוני עליון, הון משני עליון והון משני, כאשר 4.5 מיליארד שקל גויסו באג"ח סחירות, 2.1 מיליארד שקל בהקצאה פרטית ו-600 מיליון שקל גויסו בחו"ל על ידי בנק הפועלים. הון ראשוני עליון והון משני עליון הם שטרי הון מורכבים (הון היברידי) הכוללים מאפיינים הוניים לצד מאפייני חוב. הון משני הוא אג"ח אותן מנפיק הבנק והעונות לדרישות רגולטוריות המאפשרות לאג"ח להיחשב כהון משני. כשליש מהגיוסים עד כה (2.4 מיליארד שקל) נועדו כדי להחליף אג"ח שנמחקות בהדרגה מההון המשני (אמורטיזציה).

הלימות ההון הממוצעת במערכת הבנקאית הגיעה בסוף הרבעון הראשון ל-11.52% בהשוואה ל-11.22% בסוף 2008. ארבעה בנקים כבר נמצאים מעבר ליעד של 12%: הבינלאומי (12.79%), אגוד (12.05%) ובנק ירושלים (12.13%). לאומי סיים את הרבעון הראשון עם הלימות הון של 11.90%, אך לאחר שגייס באפריל ומאי 2.5 מיליארד שקל הוא צפוי להגיע ליעד ברבעון השני. שלושת הבנקים שעדיין לא הגיעו ליעד הם הפועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות .

* בנק הפועלים - עם הלימות הון של 11.27% בסוף הרבעון הראשון נזקק הפועלים לחזק את ההון ב-2.7 מיליארד שקל על מנת להגיע ליעד וגם למחזר אג"ח בהיקף 700 מיליון שקל.

בשבוע שעבר השלים הפועלים גיוס של 1.6 מיליארד שקל, ובהנחה כי ישיג בשנת 2009 תשואה של 5% על ההון נותר לו לגייס עוד 400 מיליון שקל. מתחילת השנה קטן האשראי של הפועלים בחצי אחוז. כדי להגדיל את האשראי לציבור ב-5% על הפועלים לגייס 2.8 מיליארד שקל.

**בנק דיסקונט - הלימות ההון של דיסקונט הגיעה בסוף הרבעון הראשון ל-10.42%, וכדי להגיע ל-12% יזדקק הבנק להגדיל את ההון בעוד 1.8 מיליארד שקל. דיסקונט כבר גייס באפריל ומאי הון משני עליון בסך 449 מיליון שקל, אך מאחר וההון הראשוני ירד מתחת ל-6.5% בנק ישראל לא מכיר כרגע בגיוס, כחלק מההון.

בנוסף יש לדיסקונט עוד 519 מיליון שקל שאינם מוכרים כהון משני מאחר וחרג ממגבלת ההון המשני המרבי (50% מההון הראשוני), כך שכל עלייה בהון הראשוני, תגדיל מיד גם את ההון המשני. דיסקונט יכול להגדיל את ההון על ידי גיוס אג"ח בערבות מדינה ולשם כך הוקצו לו 2.1 מיליארד שקל. כמו כן נשקלת הנפקת זכויות שתגדיל את ההון הראשוני. בנוסף הודיע הבנק כי הוא ינקוט מעתה "מדיניות מרסנת בתחום נכסי הסיכון", קרי יקטין את האשראי.

**מזרחי טפחות - לבנק הלימות הון של 11.61%. כדי להגיע ליעד עד סוף השנה על הבנק להגדיל את ההון ב-600 מיליון שקל. בהתבסס על רווחיו העתידיים, על הבנק לגייס עוד הון משני בהיקף של 200 מיליון שקל וסכום דומה אם ירצה להגדיל את האשראי.