המשבר העולמי ועליית מחיר הנפט פוגעים בענף התעופה העולמי - צפוי להפסיד 9 מיליארד דולר בשנת 2009

כך על פי האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA) ■ במארס IATA העריך כי תעשיית התעופה העולמית תפסיד 4.7 מיליארד ב-2009 ■ 4,000 כלי טייס מיועדים למשלוח בשלוש השנים הקרובות - 17% ממערך מטוסי הנוסעים העולמי

חברות תעופה בינלאומיות עלולות להפסיד 9 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, כמעט פי שתיים מההערכות הקודמות של האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA) שפורסמו לפני שלושה חודשים. האיגוד עדכן את התחזית לאור עליית מחירי הנפט והחרפתו של המשבר החמור ביותר בהיסטוריה של ענף התעופה.

"זהו המצב הקשה ביותר אי פעם עימו התעשייה התמודדה", אמר ג'יאווואני ביסיגאני, מנכ"ל האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA), בכנס של האיגוד שנערך היום בקואלה למפור, מלזיה.

בחודש מארס IATA העריך כי תעשיית התעופה העולמית תפסיד 4.7 מיליארד דולר בשנת 2009. איגוד התעופה הבינלאומי עדכן מעלה גם את ההפסדים של שנת 2008 ל-10.4 מיליארד דולר לעומת 8.5 מיליארד דולר על פי התחזיות הראשוניות.

המיתון פגה בחברות בינלאומיות רבות, ביניהן דלתא איירליינס ובריטיש איירליינס , כאשר נוסעים הנוהגים לרכוש כרטיסי מחלקה ראשונה ועסקים עברו לכרטיסים זולים יותר, ועליית מחירי הנפט הגדילו את ההוצאות.

חברות התעופה, שהפסדיהן גברו עם התפשטות שפעת החזירים, מחפשות כל דרך אפשרית לקצץ בהוצאות. כך לדוגמא, ג'פאן איירלניס , חברת התעופה הגדולה ביותר באסיה, הודיעה על כוונתה להקטין את הטיסות הבינלאומיות ב-10% בשנה הפיסקלית של 2010.

קאתי פסיפיק , חברת התעופה הגדולה ביותר בהונג קונג, מתכוונת לדחות את מועד רכישתם של מטוסים חדשים שצפויים להצטרף לצי שלה.

באיגוד התעופה הבינלאומי מעריכים כי 4,000 כלי טייס מיועדים למשלוח בשלוש השנים הקרובות - כמות השווה ל-17% ממערך מטוסי הנוסעים העולמי.

"מטוסים שהוזמנו בתקופות של שגשוג יועברו לרוכשים באמצע משבר. יהיה זה אתגר למצוא לקוחות שיימלאו את כסאות הנוסעים", אמר מנכ"ל IATA.