מחזיקי האג"ח של אברות מאיימים בפירעון מיידי מותנה של האג"ח אם החברה לא תציע הסדר חוב הולם

יצרנית הצינורות מקיבוץ בארות יצחק לא תוכל לעמוד במלוא התחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב בזמן ■ אם הצעת החברה לא תהיה מקובלת על המשקיעים הם יפעלו לפירוק החברה

חברת אברות (avrot) מקיבוץ בארות יצחק נקלעה למשבר קשה ומחזיקי האג"ח מאיימים בפירוק החברה אם לא תציג בפניהם הצעה הולמת להסדר חוב. עוד בדוחות לרבעון הראשון הביעה חשש שקיימת אפשרות שלא תוכל לעמוד בתשלום הקרוב למחזיקי האג"ח - 11.4 מיליון שקל בחודש אוגוסט ולפיכך תידרש פריסת החוב. באסיפת אג"ח שהתקיימה היום הוחלט שלא למנות נציגות ושבאסיפה הקרובה תועלה הצעה לפירעון מיידי מותנה של האג"ח.

אברות פועלת בשלושה תחומי פעילות עסקיים עיקריים: ציפוי ועטיפת צנרת פלדה, ייצור ושיווק צנרת פלסטיק וביצוע עבודות פלסטיקה הנדסית וניקוי וצביעה של מוצרי מתכת. את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 16 מיליון שקל, סכום משמעותי עבור חברה קטנה עם התחייבויות של 178 מיליון שקל. רואי החשבון צירפו הערת "עסק חי", המשקפת חשש מחדלות פרעון.

הפסדי מגזר ציפוי ועטיפת צנרת פלדה נבעו מירידת מחירי הפלדה בעולם, שהביאה לעליה בעלות המכר בשל שימוש בחומרי גלם יקרים שנרכשו בתקופות קודמות וכן להפחתת ערך מלאי כתוצאה מירידת שווי מימוש נטו של המלאי. החברה רכשה מלאי צנרת פלדה במחיר הגבוה משווי המימוש שלו.

אסיפת אג''ח של חברת אברות / צלם: איל יצהר


ההפסד במגזר צנרת הפלסטיק נבע בין השאר מהפחתה לירידת ערך מלאי כתוצאה מירידת שווי מימוש של המלאי וכן משחיקת מחירי המכירה בשל ירידת מחירי הפולימרים.

ההרעה במצב החברה הביא לבניית תוכנית לסגור את האתר של מפעל חברת הבת פלעד צנרת ותשתית במגדל העמק ולהעביר את פעילותה של פלעד באופן חלקי לאתר החברה בקיבוץ בארות יצחק. בנוסף דיווחה החברה על קיצוצים נרחבים בהוצאות. בעבר ניהלה החברה מו"מ למכירת פלעד לחברת גולן פלסטיק.

למרות זאת, הצהירה אברות בתחילת החודש שהמשך הפעילות מותנה בהשגת הסדר עם מחזיקי אגרות חוב. אברות גם ביקשה באסיפת האג"ח שהתקיימה בחודש מארס האחרון למנות נציגות מקרב מחזיקי האג"ח במטרה לנהל מו"מ ולהגיע להסדר חוב.

מחזיקי האג"ח העלו במהלך האסיפה טענות מדוע למרות המצב הקשה החברה ממשיכה להזרים כספים לקיבוץ: דמי שכירות, ותשלומים שונים כולל תשלומים בגין רכישת חברה של הקיבוץ משנת 2003. בנוסף הועלו טענות על השכר לבכירים: 11 עובדים קיבלו בשנת 2008 2.7 מיליון שקל, בעל עניין שמועסק בחברה קיבל מיליון שקל ו-5 דירקטורים קיבלו 330 אלף שקל.