התאחדות הקבלנים: בחודש מאי נמכרו למעלה מ-1,500 דירות חדשות, השפעת המלחמה בעזה הפסיקה להשפיע על המכירות בדרום

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון: "ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009 רוכשי הדירות ביצעו פחות עסקאות כי ציפו שמחירי הדירות ירדו"

בהתאחדות הקבלנים מדווחים כי בחודש מאי, חל גידול יוצא דופן במכירת דירות חדשות בהשוואה למכירות ברבעון הראשון של השנה ובהשוואה לחודש מאי אשתקד.

על פי הערכות שביצעו כלכלני התאחדות הקבלנים המבוססות על בדיקות עם עשרות חברות קבלניות בכל רחבי הארץ בסיוע הארגונים המקומיים, נמכרו בחודש מאי למעלה מ-1500 דירות חדשות (בבנייה פרטית וציבורית). הלמ"ס מפרסם רק את הבנייה הפרטית ואינו מפרסם את נתוני הבנייה הציבורית שהיא משמעותית בערים כמו ירושלים, מודיעין וכרמיאל.

לשם השוואה בחודש אפריל, שהיה אף הוא חודש חזק, עם מכירות גבוהות, נמכרו כ-1,250 דירות חדשות (בנייה פרטית וציבורית על פי נתוני למ"ס ומשרד השיכון) כך שמדובר בעלייה של כ-20% לפחות בהשוואה לחודש אפריל. בהשוואה לרבעון הראשון של השנה (ינואר עד מארס) שבו נמכרו בממוצע כ-1,160 דירות מדי חודש, מדובר בעלייה יפה של כ-30%. בחודש מאי 2008, טרם פרוץ המשבר נמכרו 1,372 דירות חדשות, כך שגם בהשוואה לחודשים של לפני המשבר, מדובר בעלייה של כ-10% במכירות.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מציין כי העלייה בביקושים נובעת בעיקר מביקושים לדירות שלא באו לידי מימוש בתחילת המשבר. ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009 רוכשי הדירות ביצעו פחות עסקאות כי ציפו שמחירי הדירות ירדו. כאשר נוכחו לדעת כי מחירי הדירות שמרו על יציבות ובאזורים מסוימים אף עלו, הם חזרו לבצע עסקאות. גורדון מוסיף כי ההתעוררות בעסקאות לא מתרכזת רק באזור המרכז וגם בערי הפריפריה נרשמה התעוררות במכירות וירידה במלאי הדירות החדשות.

מארגון קבלני אשדוד ואשקלון דווח על התעוררות בביקושים ועליית מחירים. קבלנים מכרו במאי פי 2 דירות מאשר באפריל ברמות מחירים גבוהות המגיעות לכ-720-750 אלף שקל לדירת 4 חדרים באשקלון וכ-950 אלף שקל לדירת 4 חדרים באשדוד, נתוני חודש מאי, לדברי קבלני אשדוד אשקלון, מחזירים את ענף הנדל"ן באזור לתקופה של לפני מבצע עופרת יצוקה.

גם בארגון קבלני חיפה והצפון, מעריכים את העלייה במכירת דירות בכ-15% עד 20% ומציינים כי בחודש מאי נרשמה גם עלייה קטנה במחירי הדירות בחיפה והאזור.

באזור השרון מדווחים הקבלנים על מכירות ערות של דירות בכפר סבא ורעננה ומציינים כי לא ניכרת מגמה של העדפת דירות בסיסיות ( דירות 4 חדרים רגילות ) ומתבצעת גם מכירה של דירות הפרימיום: פנטהאוזים, דופלקסים וכיו"ב)

בחולון ובת ים מדווחים על מכירות שיא במאי כאשר בפרויקטים מסוימים חלה במאי עלייה של כ-100% במכירות בהשוואה לחודשים קודמים וזאת כאשר המחירים שומרים על יציבות ואף עולים. קבלנים בבת-ים מציינים כי המכירות בחודש מאי לא נראו בעיר מאז גל העלייה הרוסית בשנות ה-90.

גורדון מוסיף, כי העלייה בביצוע עסקאות לרכישת דירות חדשות לצד הירידה בהתחלות הבנייה כפי שדווח לאחרונה (ירידה של 9% בהתחלות בנייה ברבעון הראשון של 2009 לעומת רבעון ראשון של 2008) מגבירה את חיסול מלאי הדירות החדשות הקיים בישראל ומעלה את החשש, ממחסור חמור בדירות בחודשים הקרובים שיביא לעלייה במחירי הדירות בכל אזורי הארץ.