בנק ישראל מתריע: צפוי מחסור ברופאים בישראל - יש להרחיב את מסגרות ההכשרה לרופאים

"ישנן אינדיקציות שעל פיהן בהתמחויות מסוימות שורר מחסור ברופאים כבר היום, וכן חסר איזון בפיזורם של הרופאים בין אזורי הארץ השונים ובין המגזר היהודי לערבי"

עם דעיכת גלי העלייה לישראל בעיקר מברית המועצות לשעבר הצטמצם מקור מרכזי לגידולו של כוח האדם הרפואי בישראל, ובעתיד הקרוב צפוי מחסור ברופאים במדינה. אזהרה זו מגיעה היום מכיוונו של בנק ישראל, אשר סקר את מגמות היצע הרופאים בארץ ובעולם ומספק המלצות להתמודדות עם הבעיה.

בדומה למדינות מפותחות אחרות, גם בישראל ירד בשנים האחרונות מספר הרופאים שמתחת לגיל 65 לאלף נפש וגדל היקף התעסוקה של נשים. בעקבות גל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים לשעבר בשנות ה-90, חל גידול במספר הרופאים בישראל, אולם מאז סוף שנות ה-90 מקור זה הולך ומתדלדל, ולפי הערכות בנק ישראל - לא צפוי שישוב ויגדל בעתיד הקרוב.

"מאז המחצית הראשונה של שנות התשעים מספר הרישיונות החדשים הניתנים לרופאים בישראל יורד בהתמדה", נכתב בסקירת הבנק. "בשנת 2006 עמד מספר הרופאים ל-1,000 נפש בישראל על 3.53, עדיין מעל לממוצע במדינות המפותחות, שהיה אז 3.06. ואולם לפי תחזיות של ועדה שהקים משרד הבריאות, אם לא יינקטו צעדים להגדלת מספרם של הרופאים בישראל, יירד עד שנת 2020 מספרם של הרופאים ל-1,000 נפש ל-2.73, רמה שהיא, לדעת מומחים, נמוכה מדי. יתרה מזאת, ישנן אינדיקציות שעל פיהן בהתמחויות מסוימות שורר מחסור ברופאים כבר היום, וכן חסר איזון בפיזורם של הרופאים בין אזורי הארץ השונים ובין המגזר היהודי לערבי".

הסיבות לירידה במספר הרופאים בישראל רבות: החל משכר נמוך יחסית ושעות עבודה מרובות (בייחוד כשמדובר ברופאים מתחילים) וכלה ב"בריחת מוחות" למדינות אחרות ויציאתם של רופאים ואחיות לגמלאות בקצב גבוה מזה של הצטרפות החדשים.

בנק ישראל ממליץ להתמודד עם התופעה בשלושה דרכים. ראשית, יש לבצע הערכת של מצבת כוח האדם של הרופאים אל מול הביקושים הצפויים לשירותי רפואה בעתיד. שנית, יש להרחיב את מסגרות ההכשרה לרופאים, ובפרט להגדיל את מספרם של הרופאים במקצועות שבהם שורר כבר היום מחסור, או שצפוי בהם מחסור בעתיד הקרוב. לבסוף, בנק ישראל ממליץ למתן באמצעי מדיניות את חוסר האיזון בין המרכז לפריפריה ובין המגזר היהודי לערבי.