ניתוח הדוחות הכספיים: הבנקים חותכים האשראי לעסקים הקטנים

מניתוח הדוחות עולה כי האשראי לעסקים קטנים ירד ברבעון הראשון ב-3.1% ■ הפגיעה קשה במיוחד כי לעסקים אלה אין מקורות הון חלופיים

הטענות של המגזר העסקי בדבר ירידה באשראי הבנקים ברבעון הראשון מתבררות כנכונות. מהדוחות הכספיים של הבנקים לרבעון הראשון עולה כי האשראי העסקי והמסחרי עלה ב-1.9% בהשוואה לנתוני סוף 2008. האשראי העסקי של המערכת הבנקאית עמד בסוף הרבעון הראשון על 398 מיליארד שקל, בהשוואה ל-391 מיליארד שקל בסוף 2008. עם זאת, ברבעון הראשון נחלש השקל ב-10.2% מול הדולר. בנטרול השפעת הפיחות בשער החליפין של השקל היה האשראי למגזר העסקי יורד ב-0.1%.

הפגיעה הקשה ביותר היתה במגזר העסקים הקטנים. האשראי לעסקים קטנים עמד בסוף הרבעון הראשון על 56.4 מיליארד שקל, בהשוואה ל-58.2 מיליארד שקל בסוף 2008, ירידה של 3.1%. הירידה באשראי לעסקים קטנים בעייתית במיוחד כיוון שלעסקים אלו אין מקורות הון חלופיים. בניגוד לפירמות שיכולות להנפיק אגרות חוב לעסקים קטנים אין גישה לשוק ההון. מצבם של העסקים הקטנים הוחמר גם כי קרנות הסיוע הממשלתיות הייעודיות לא מצליחות למלא את החלל באשראי הבנקאי מחמת ביורוקרטיה ומסלול אישורים מפרך.

חיזוק הלימות ההון

עסקים קטנים מוגדרים בבנקים כעסקים המנצלים אשראי בהיקף של מיליוני שקלים בודדים. בבנק הפועלים נכנס להגדרה זו עסק עם אובליגו עד 6 מיליון שקל ובבנק לאומי ודיסקונט עד 10 מיליון שקל. שלושת הבנקים נותנים 92% מהאשראי לעסקים קטנים. האשראי לעסקים קטנים של בנק הפועלים ירד ברבעון הראשון ב-2.8%, של לאומי ב-2.5% ושל דיסקונט ב-4.5%.

מנתוני האשראי למגזר העסקי עולה כי לאומי והפועלים הקטינו את האשראי ב-0.1%-0.25% כאשר בנטרול הפיחות ירד האשראי בכ-2%. מנגד הבנקים הבינוניים הגדילו את האשראי: מזרחי טפחות עלה ב-10%, דיסקונט ב-5.6% והבינלאומי ב-3.8%. האשראי מהבנקים הגדולים מהווה שני שלישים מהאשראי למגזר העסקי.

מהדוחות עולה כי כצפוי הפנו הבנקים את רווחיהם ברבעון הראשון ואת ההון שגייסו לחיזוק הלימות ההון. הלימות ההון הממוצעת במערכת הבנקאית הגיעה בסוף הרבעון ה-1 ל-11.52% בהשוואה ל-11.22% בסוף 2008. ארבעה בנקים כבר נמצאים מעבר ליעד של 12%: לאומי , הבינלאומי , אגוד ובנק ירושלים . שלושה נוספים - הפועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות זקוקים ל-3.5 מיליארד שקל כדי להגיע ליעד.

מתחילת השנה גייסו הבנקים בשוק ההון 7 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח כאשר עד כה לא השתמשו הבנקים בשקל אחד מתוכנית הערבויות הממשלתית. האוצר העמיד לבנקים ערבויות לגיוס הון בסך 10.4 מיליארד שקל (הוקצו 12 מיליארד שקל אך מזרחי טפחות הודיע כי אינו מעוניין). אך עד כה העדיפו הבנקים שלא לנצל את ערבות המדינה וגייסו עצמאית. *

ירידה