לידיעת מגלי הגז הטבעי והסוחרים בו: החוזים העתידיים מאותתים על עלייה חדה במחירו בחורף הקרוב

הקונטנגו (הפער בין החוזים הקצרים לארוכים) מאותת על עלייה של כ-60% במחיר הגז הטבעי עד דצמבר ■ אנליסט מ-MF גלובל: "הקונטנגו כיום הוא החד ביותר שאני זוכר", "מחיר הגז הטבעי יכול בקלות לעבור את רמת ה-6 דולרים בחורף"

לידיעת מגלי הגז הטבעי: צפי לעלייה חדה במחיר הגז הטבעי בחורף הקרוב. בהקשר זה כמובן נציין את החברות שגילו גז טבעי בחופי ישראל בחודשים האחרונים, שעשויים להנות מהעלייה במידה ויספיקו להפיק את הגז שמצאו בזמן, ביניהןישראמקו דלק קידוחים , דור אלון ונובל אנרג'י .

החוזים העתידיים על גז טבעי למסירה ביולי נסחרים היום ברמה של 3.8 דולר ל-BTU (British Termal Unit) בבורסת הסחורות של ניו יורק, אך החוזים למסירה בסוף דצמבר נסחרים במחיר הגבוה ב-60% מהמחיר הנוכחי ברמה של כ-6 דולר ל-BTU, כאשר גם החוזים הרחוקים יותר למסירה בשנת 2010 נסחרים מעל ל-6 דולר ל-BTU.

מצב כזה בו נוצר פער בין מחיר החוזים העתידים על הסחורות למסירה מאוחרת והם גבוהים יותר ממחיר החוזים לתקופה הקצרה יותר נקרא בשוק קונטנגו (Contango).

"הקונטנגו כיום הוא החד ביותר שאני יכול לזכור" אמר ג'ון קילדוף, אנליסט מ-MF גלובל. "מחיר הגז הטבעי יכול בקלות לעבור את רמת ה-6 דולרים בחורף" הוסיף.

לצרכנים עלולה העלייה במחיר הגז הטבעי להכביד על הכיס ולהגביל את הוצאותיהם על תחומים אחרים, זאת בעוד שהכלכלה נדרשת לעודד אותם לצריכה.

לעומת זאת למשקיעים שקנו חוזים על הגז הטבעי ישירות או באמצעות תעודות סל, עשוים להנות מהעלייה במחיר, לאחר שמאז הקיץ האחרון נפל מחירו של הגז הטבעי בחדות.

קונטנגו חד שכזה מעודד את המשקיעים והייצרנים לאגור גז טבעי ולהמתין למחירים גבוהים יותר בחורף, מה שעשוי להוביל לעלייה חדה עוד יותר בקונטנגו.

הקונטנגו הנוכחי בחוזים על הגז הטבעי מזכיר את ה"סופר קונטנגו" שנוצר בחוזים העתידיים על הנפט הגולמי לפני כחצי שנה. אז עזר הקונטנגו על הנפט הגולמי להגדיל את היקפי המלאי לרמות שיא. מאז זינק מחחירו של הנפט הגולמי ב-50%, בעוד שהיקפי המלאי ירדו בכ-14% מאז השיא.

הציפיות לעלייה במחירי הגז הטבעי מוסברות גם על רקע הירידה החדה שחלה בחיפושי הגז בקרב היצרנים במהלך החודשים האחרונים, זאת בשל ירידה של כ-70% במחירו של הגז הטבעי מאז נסחר מעל ל-13.5 דולר ביולי בשנה שעברה. מספר קידוחי הגז הפעילים בארה"ב צנח ל-700 בארה"ב בשבוע שהסתיים ב-5 ביוני - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2002. זוהי ירידה של כ-56% לעומת השיא שנרשם במספר הקידוחים באוגוסט שעבר שעמד על 1,600 קידוחים.

[לציטוטי חוזים עתידיים]