גולדמן זאקס חותך את התחזיות לדולר: "בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים בתחילת 2010 - והשוק לא מתמחר זאת"

המטבע האמריקני נפל ב-8% מול השקל בתוך פחות מחודשיים ■ בגולדמן זאקס מאמינים שהמשק הישראלי יחזור לצמוח ברבעון הרביעי ■ התחזית לדולר בשנה הקרובה: 3.7 שקלים

כלכלני בית ההשקעות גולדמן זאקס חותכים את מחירי היעד לצמד דולר-שקל, בעוד הם סבורים כי האינפלציה, התחזקות הדולר בעולם והפסקת תכנית רכישות המט"ח של בנק ישראל יתרמו להמשך היחלשות הדולר מול השקל. במקום יעדים של 4.3 ש' ו-4.2 ש' בטווחים של 6 ו-12 חודשים בהתאמה, האנליסטים צופים כעת כי הדולר ייסחר סביב 3.9 שקלים בטווח של חצי שנה ויגיע ל-3.7 שקלים בשנה הקרובה.

המטבע האמריקני נפל ב-8% מאז ה-23 באפריל, ושערו היציג נקבע ביום שישי על 3.916 שקלים. זאת, בדומה למגמת היחלשות הדולר מול המטבעות המובילים בעולם, כשברקע התאוששות השווקים הפיננסים שהגדילה את תיאבון המשקיעים לסיכון. אלה מוכרים דולרים וקונים מטבעות מסוכנים יותר, בין היתר נוכח הרחבת הגירעון התקציבי של ארה"ב בעקבות המשבר.

"הסיבה להתחזקות השקל בתקופה האחרונה היא הראלי בשווקים הפיננסים והתחזקות האירו מול הדולר", אומרים האנליסטים.

בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר בשוק על מנת לחזק את הדולר מול השקל (ו-50 מיליון דולר בימי שישי), אולם גולדמן זאקס סבור כי "בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים בתחילת 2010", ולדברי האנליסטים, "השוק אינו מתמחר את תום עידן רכישות המט"ח".

המשבר הכלכלי הביא לנסיגה של 3.6% בתמ"ג הישראלי ברבעון הראשון, ובמקביל האינפלציה התקררה. עם זאת, האנליסטים בגולדמן זאקס סבורים כי "הכלכלה הישראלית צפויה לחזור לצמיחה חיובית ברבעון הרביעי של השנה", והם מזהירים מפני עליית האינפלציה, בייחוד נוכח העליות במחירי הנפט והסחורות מתחילת השנה.

לא רק גולדמן זאקס הפך להיות שורי על השקל. בדיוק לפני שבוע פרסם בית ההשקעות ברקליס קפיטל סקירת מט"ח עדכנית ובה הבהירו הכלכלנים כי הם "שוריים על השקל" ומעריכים כי הדולר יירד לרמה של 3.78 שקלים.

[לאתר המט"ח]