ישראל לא עומדת בתור ל-iPhone

היינו רוצים לקבל פעם אחת תשובה כנה מאפל: למה הם מזניחים אותנו

ההכרזה על ה-iPhone השלישי במספר, גרמה לישראליים רבים לציפייה, שהנה אפל הולכת להוציא את הטלפון הנחשק בעולם גם בארץ. הציפייה כמובן התבדתה, כאשר אפל הודיעה ש-80 מדינות בעולם יקבלו את המכשיר, אבל ישראל לא תהיה חלק מהם. בין המדינות שיקבלו את -iPhone בעוד שבוע וחצי, יהיו: ארה"ב, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, שוויץ ואנגליה, כאשר מדינות כמו מאלזיה, ירדן, הודו, מרוקו, טורקיה יקבלו אותו במהלך אוגוסט. ישראל אגב לא נמצאת במדינות שאפל מגדירה אותן, כמדינות הבאות שהיא מתכננת להשיק את המכשיר שלה אצלם, כמו קטאר.

מדוע אפל לא מסכימה להשיק כאן את ה-iPhone, למרות שכבר כמה עשרות אלפי ישראלים דאגו לקנות את הגרסאות הקודמות שלו בחנות הפרטיות בארץ ובעולם? תשובה ברורה קשה לקבל מהחברות שקשורות בדבר.

לפני כשנה הגיע לכאן פסקל קגני, נשיא הפעילות האירופאית באפל, כאשר במהלך ביקורו בארץ, נפגש עם המפעילות הסלולריות בישראל. הפגישות עם בכירי המפעילות בארץ, היו בחלקן בנוגע ל-iPhone ובניסיון להביא לכאן את המכשיר. הפגישות בדעיבד לא הולידו שום רצון של אפל לקדם את מכירת הסלולרי שלהם בארץ, בדומה לשאר העולם ובדומה לשאר המדינות הממוקמות בקרבה לישראל.

קגני שנפגש גם עם עיתונאים במהלך ביקורו, התייחס בפעם הראשונה מטעם אפל לנושא מכירת ה-iPhone בארץ. קגני לא הביא איתו בשורות אמיתיות. "ישראל לא נמצאת ברשימה של ההשקות הקרובות של ה-iPhone בעולם. אין לי עדיין בשורות בנושא, אבל אנחנו עובדים על זה, כאשר יש לנו כוונות להשיק את המוצר ככל שיותר מוקדם". שנה עברה מאז האירוע ובמבחן התוצאה הישראליים עדיין צריכים להסתכל על שאר העולם בקנאה.

בכיר במפעילות הסלולר בארץ אמר לנו בשיחה לא רשמית עד לאחרונה, שה-iPhone יושק בישראל, ברגע שיהיה בו עברית ושהעיכובים בגיור, הם ניסיון של אפל למצוא זמן להקדיש לנושא. למרבה ההפתעה, אפל מצאה זמן בחצי השנה האחרונה לגייר את ה-iPhone והדגם החדש יושק עם עברית. במקרה הזה, לא ברור למה אפל טרחה רק לגייר את המכשיר ולא למכור אותו גם לישראליים בצורה רשמית. ה-iPhone 3Gs החדש עוזר כרגע רק "ליבואני מזוודות", שיחסכו את הצורך להתקין תוכנת צד שלישי בתשלום, שתטפל בנושא העברית. iDigital נציגת אפל בארץ, תצטרך להמשיך לעמוד מהצד ולא להבין כיצד כל-כך הרבה מכירות בורחות לה בין הידיים, כאשר הישראליים רצים לקנות את הטלפון החדש שלהם, בכל מקום שמסכים למכור להם אותו במחיר מופקע.

חשוב להבין, ש-iDigital היא לא האשם במקרה הזה, אנחנו בטוחים שערן תור, מנכ"ל iDigital מוכן לעשות הרבה בשביל למכור את ביצת הזהב אצל המפעילות הסלולריות בארץ, אולם מישהו באפל לא מוכן לתת לו. למה? גם כאן, תשובה קונקרקטית קשה לקבל. iDigital הגיבה בתחילת השבוע לאחר הכרזת המכשיר בעברית, "מערכת ההפעלה בעברית שאפל השיקה, מוכיחה כי אפל העולמית מביעה אמון בשוק הישראלי ומכשירה את הקרקע לקראת כניסתו של ה-iPhone לישראל בחודשים הקרובים". iDigital מקפידה מדי מספר חודשים להגיב בצורה מעורפלת ודומה על השקת המכשיר בישראל. בחודש ספטמבר האחרון, אמר תור במהלך פתיחת חנות אפל בקניון רמת אביב, תשובה דומה, "אנחנו עושים כל מה שניתן בכדי להביא את ה-iPhone לארץ, ואתם תראו אותו כאן יותר קרוב ממה שאתם חושבים".

גם בנובמבר 2007 ענה תור תשובה דומה, "ה-iPhone יהיה בארץ, השאלה מתי. אנחנו כרגע בשלב של בניית תשתית שירות בחברה. אני יכול להביא את ה-iPhone מחר לארץ, ולמכור ממנו כמויות גדולות, אבל אנחנו רוצים לתת שירות בסטנדרט שרגילים אליו בעולם".

בסופו של דבר, המסקנה במקרה הזה, של iDigital באמת אין יד בנושא, וה-iPhone יגיע לישראל רק מתי שאפל באמת תרצה בכך. אנחנו רק היינו רוצים לקבל פעם אחת תשובה כנה מאפל, למה הם מזניחים אותנו בנושא הזה ולא להתמודד עם תשובות שהוא יגיע לכאן מתישהו בחודשים הקרובים, כאשר במבחן התוצאה, ישראל לא נמצאת כרגע על המפה של אפל.