החבילה הדיגיטלית: המדינה תסבסד את הממירים עבור האוכלוסיות החלשות

הסבסוד ייעשה ככל הנראה באמצעות הביטוח הלאומי ■ המהלך הוא מכה לכבלים וללוויין, שצפויים לאבד נתחי שוק בקרב העשירונים התחתונים

מכה לכבלים וללוויין: סבסוד הממירים לחבילה הדיגיטלית ייעשה ככל הנראה באמצעות המוסד לביטוח לאומי - או לחלופין באמצעות מכרז שיתפרסם על-ידי משרד האוצר, באשר לגוף אשר ירכז את פעילות הסבסוד לאוכלוסיות חלשות - כך נודע ל"גלובס".

המשמעות היא מתן יתרון מיידי לטלוויזיה הדיגיטלית, תוך הגעה ממוקדת לבתי-האב אשר מוגדרים כבעלי הכנסה נמוכה.

עוד נודע כי הבוקר (א') נפגש שר התקשורת, משה כחלון, עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והציע לו את האופציה של הביטוח הלאומי. יחד עם זאת, ההחלטה בדבר הדרך על הסבסוד תעשה על-פי החלטת משרד האוצר, כאשר לא מן הנמנע כי המשרד יבחן אלטרנטיבות נוספות.

הסבסוד צפוי לעמוד על כמחצית מעלות הממיר - כ-200 שקל.

החבילה הדיגיטלית, שתכנס לתוקף בחודש אוגוסט, תאפשר לכל אזרח לרכוש ממיר בעלות חד-פעמית של 400 שקל ולצפות ב-5 ערוצי בסיס: 1, 10, 2, 33, 99 - ללא תלות בכבלים ובלוויין.

ביום חמישי האחרון קיים כחלון דיון עם הגורמים המקצועיים במשרדו ועם ראשי הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין בנושא השקת הטלוויזיה הדיגיטלית כבר במהלך חודש אוגוסט הקרוב. במהלך הדיון אמר כחלון כי "השקת השירות תעניק לתושבי ישראל את האפשרות ליהנות בעלות חד-פעמית סבירה, מצפייה קבועה בערוצים הבסיסיים".

בפגישה השתתפו כאמור ראשי משרד התקשורת, יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש; מנכ"ל הרשות, מנשה סמירה; ויו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן.

כחלון הבהיר בישיבה כי "אדאג לכך שממשלת ישראל תסבסד את הממירים לאוכלוסיות הנזקקות". הבוקר כאמור נפגש כחלון עם שטייניץ, כאשר הכוונה של כחלון לבוא לקראת האוכלוסיות החלשות היא תוך מתן קופון באמצעות הביטוח הלאומי - אשר יאפשר להם קבלת ממיר במחיר נמוך ביותר או אפסי לגמרי.

מהלך זה יהווה יתרון מיידי למערך הדיגיטלי, שכן הוא מגדיל באופן מיידי את האפשרות שאנשים בעלי הכנסה נמוכה ומעוטי יכולת יעברו לשירות הדיגיטלי על חשבון המנוי שיש בידם כיום לכבלים וללוויין.

על-פי הערכות, חברות הכבלים והלוויין לא מתוכננות לשבת בחיבוק ידיים, והן ממתינות כעת להשקת השירות כדי לאמוד את הנזק שיגרם להם ולדרוש הקלות. על-פי סקר שנערך לאחרונה, כ-8% ממנויי הכבלים והלוויין טענו כי הם יעברו לחבילה החדשה.

במקביל, לקראת השקת הפרויקט בתחילת אוגוסט 2009, יעלה קמפיין הסברה תקשורתי רחב-היקף במטרה ליידע את הציבור בדבר השירות החדש.

עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלו תגובות משרדי התקשורת והאוצר.