המחדל של הקמת צינור הגז בצפון: המדינה שוקלת להפסיק ההתקשרות עם קבלנית הפרויקט

הסיבה: העיכוב בעבודות להנחת הצינור בקרקעות הדרוזים באזור הכרמל ■ תיאלץ לשלם פיצוי בהיקף 100 מיליון שקל

הפיאסקו סביב הקמת צינור הגז למפרץ חיפה נמשך. ל"גלובס" נודע כי חברת הגז הממשלתית, נתיבי הגז הטבעי (נתג"ז), שוקלת בצעד החריג להפסיק את ההתקשרות עם קבוצת גיזוני-סולל בונה, המקימה את הפרויקט. הסיבה: העיכוב המתמשך בעבודות להנחת הצינור בקרקעות הדרוזים באזור הכרמל.

בנתג"ז מעוניינים להפסיק את ההתקשרות עם גיזוני, בין השאר, על מנת לצמצם את גובה הפיצוי שהחברה תידרש לשלם לקבלן בעקבות העיכובים הנמשכים בהפקעת הקרקעות לפרויקט. בהתאם להחלטה שמקדמת החברה, היא תשכור קבלן להשלמת העבודות לאחר שיושג סיכום על המעבר בקרקעות שבמחלוקת.

לפי הערכות, לזכות הקבלן האיטלקי נצבר עד כה פיצוי בגובה של 100 מיליון שקל בעקבות העיכוב בכניסה לקרקע ובמסירת היתרי בנייה בחלקים מהתוואי הצפוני. יש לציין כי למעט המעבר בשטחי הדרוזים (קטע של 7.5 ק"מ) גיזוני צפויה לסיים את העבודות על יתרת התוואי, כולל חיבור לאלון התבור, עד סוף שנת 2009.

התוואי החלופי והמצומצם יותר שקידם משרד התשתיות בשנה האחרונה למעבר צינור הגז בשטחי הדרוזים למעשה קרס, לאחר שהתברר שלא ניתן יהיה להצמיד את הצינור לתוואי תשתיות התחבורה (רכבת ישראל, המשך כביש 6) המתוכננות לעבור בשטחי הדרוזים.

הדבר גרם למבוכה רבה במשרדי הממשלה ובגופי התכנון, כאשר נראה כי ללא סיכום על הפקעת הקרקעות (בתמורה לפיצוי) צינור הגז למפרץ חיפה ימשיך להתעכב. "מדובר בביזיון. כל התכנון שהיה אמור לפתור את הבעיה התגלה ללא רלוונטי. במצב העניינים הנוכחי אין סיכוי שצינור הגז למפרץ חיפה יושלם לפני אפריל 2010, וזו הערכה אופטימית", אמרו בכירים בממשלה המקורבים לנושא.

פרויקט תשתית הגז בצפון כולל הנחת צנרת גז טבעי בין תחנת הכוח חגית (סמוך לצומת אליקים) לאלון-תבור, ובין חגית למפרץ חיפה. מדובר בהנחת קו צנרת באורך 68 קילומטר. העבודות להנחת הצינור החלו בקיץ 2008 מתוך כוונה לסיימן עד סוף 2009.

העיכוב בהנחת הצינור צפוי להסב נזק של עשרות מיליוני דולרים למפעלי התעשייה במפרץ חיפה.

"מדובר בבעיה לאומית"

יו"ר נתג"ז, אוהד מראני, אישר בתגובה ל"גלובס" כי החברה שוקלת להפסיק את ההתקשרות עם גיזוני, "אין טעם להחזיק קבלן עם ציוד ועובדים כאשר הוא לא יכול להתחיל בעבודות.

"אני באמת מקווה שהממשלה תציב את הנושא בראש סדר העדיפויות".

מראני שכיהן בעבר כמנכ"ל האוצר ויו"ר בתי הזיקוק הזהיר כי "מדובר בבעיה לאומית. כל אזור מפרץ חיפה עשוי להישאר בלי גז בחורף הקרוב. בינתיים נגרם נזק משמעותי גם לנתג"ז, אבל עוד יותר לכלכלה הישראלית".

מנתיבי גז נמסר בתגובה: "נתג"ז מנהלת מו"מ עם הקבלן בגין עיכובים בפרויקט. מעבר מערכת ההולכה בשטחי עיר כרמל נמצא בטיפול משרדי הממשלה". *