מצעד הנושים של בוימלגרין הולך ומתארך: חייב גם 40 מיליון שקל לבנק דיסקונט

החוב הוא של בוימלגרין אחזקות, החברה האם של בוימלגרין קפיטל הציבורית ■ לבנק משועבדות המניות בבוימלגרין קפיטל, ששוויין כיום 40 מיליון שקל

ימים לא פשוטים עוברים על שעיה בוימלגרין. איל הנדל"ן האמריקני שרצה להיכנס לפעילות בשוק הישראלי באמצעות רכישת אזורים, מלקק היום את פצעי ההרפתקאה הזו, כשהמינוף הגבוה שנטל לצורך כך סיבך אותו עם נושיו השונים. בראש הנושים נמצאים בנק מזרחי-טפחות ומחזיקי האג"ח של חברת בוימלגרין קפיטל בבעלותו, שחובו כלפיהם מסתכם בכמיליארד שקל.

כעת מסתבר כי השניים הללו אינם לבד, ול"גלובס" נודע כי לשעיה בוימלגרין ישנם חובות גם לבנק דיסקונט , שהיקפם על פי הערכות 40 מיליון שקל. נציין, כי מדובר בחובות פרטיים של בוימלגרין, ולא של החברה הציבורית בוימלגרין קפיטל.

החוב הוא של חברת בוימלגרין אחזקות שבשליטת משפחת בוימלגרין, אשר מחזיקה ב-82.3% ממניות בוימלגרין קפיטל, שהיא בעלת השליטה באזורים.

בתמורה להלוואה מדיסקונט, שועבדו הנכסים של בוימלגרין אחזקות - ולמעשה המניות של החברה בבוימלגרין קפיטל - לבנק. השעבוד נעשה לפני כשלוש שנים וחצי, וכיום שווי המניות הללו הוא כ-40 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדו יותר מ-90% משווין בשיא.

עד כה, במהלכים בין הנושים השונים ובוימלגרין עצמו, קולו של דיסקונט לא נשמע. לא מן הנמנע שבדיסקונט שמרו על פרופיל נמוך, מכיוון שבשרשרת הנושים מעמדם הוא הכי נמוך.

הביטחונות של מזרחי-טפחות הם האיכותיים ביותר כיום, כשלבנק משועבדות האחזקות בחברת הנדל"ן אזורים, השוות כיום כ-270 מיליון שקל, וכן הוא קיבל ביטחונות אישיים של בוימלגרין בשווי 75 מיליון דולר. אחריו נמצאים מחזיקי האג"ח של בוימלגרין קפיטל, שאמנם אין להם ביטחונות, אבל אם יממשו את איומם לפירעון מיידי, הם יקבלו את לידיהם את המניות של בוימלגרין קפיטל. כלומר, בנק דיסקונט יאבד את הביטחונות המרכזיים שלו.

אמנם מצבו של דיסקונט הוא הפחות טוב, אך חשוב להדגיש כי גם החשיפה שלו לבוימלגרין נמוכה למדי. כך, בעוד שהחוב של מזרחי-טפחות ומחזיקי האג"ח עומד על מאות מיליוני שקלים כל אחד, הרי שבמקרה של דיסקונט מדובר בחוב נמוך שגם אם מרביתו יימחק, לא מדובר במכה קשה לבנק. לשם הפרופורציה, נציין כי בשנת 2008 הפריש דיסקונט לחובות מסופקים 1.1 מיליארד שקל ברוטו, וברבעון הראשון השנה הפריש 343 מיליון שקל ברוטו.

ניתן אף להניח, כי לאור השמרנות שמאפיינת את הבנקים, דיסקונט כבר הפריש עבור חלק מההלוואה, כשם שעשה מזרחי טפחות, שעל פי ההערכות הפריש 180 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

מצבה של בוימלגרין קפיטל, שרוב מניותיה משועבדות לדיסקונט, בעייתי ביותר. לחברה הון עצמי של 43 מיליון שקל בלבד מתוך מאזן של 7.7 מיליארד שקל, והיא סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 74 מיליון שקל.

כעת, מאיימים מחזיקי האג"ח כי ידרשו פירעון מיידי של הלוואותיהם. במקרה שכזה, סביר כי בוימלגרין קפיטל לא תצליח לעמוד בכך, ומחזיקי האג"ח יקבלו לידיהם את מניות החברה.