עקביות בפסגה: מגדל ומגדל שוקי הון שוב בראש דירוג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

בולטות בצמרת הדירוגים גם קופות ילין לפידות מקרב המנהלים הקטנים ■ קרנות אלטשולר שחם בולטות בדירוג קרנות ההשתלמות

גבקרוב תושלם עסקת המיזוג בין החברות גאון ומיטב, אליהן יצטרף גם ישיר בית השקעות. לאחר המיזוג ינהל הגוף המשותף כ-16 מיליארד שקל נכסים, מתוכם כ-10 מיליארד שקל בקופות גמל. הצלחתו של המיזוג תלויה ביכולתם של שלושת הגופים להגדיל או לפחות לשמור על ההכנסות הקיימות, ובמקביל להקטין בצורה ניכרת את ההוצאות.

ההוצאות בניהול חברת קופות גמל כוללות בעיקר שכר עבודה של עובדי התפעול, השירות והשיווק, כך שעל מנת להוריד את ההוצאות יצטרך הגוף הממוזג לפטר לא מעט עובדים. במיטב ובישיר עובדים כ-200 איש בכל בית השקעות, ובגאון כ-100 איש. ניתן להניח שחברה המנהלת 10 מיליארד שקל אמורה להעסיק לא יותר ממאה עובדים. לפיכך, הגוף הממוזג ייאלץ לפטר לפחות 100 עובדים.

בכל מקרה, לפי הדו"חות הכספיים של שלוש חברות הגמל של בתי ההשקעות, נראה כי המשימה העומדת בפני הגוף הממוזג אינה פשוטה. מתוצאות הרבעון הראשון של מיטב, בראשות צבי סטפק, עולה כי חברת קופות הגמל שלה רשמה הכנסות של 9.2 מיליון שקל, אך בשל הוצאות של 8.2 מיליון שקל נותר לה רווח של 800 אלף שקל בלבד. בישיר בית השקעות, בניהול גיורא סרצ'נסקי, המצב קצת יותר טוב - סך ההכנסות עמדו על 19.8 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-2 מיליון שקל בשל הוצאות בגובה 16.7 מיליון שקל. בגאון, בניהול גדי גרינשטיין, השורה התחתונה הייתה הפסד של כ-170 אלף שקל, לאחר שההוצאות בגובה 3.4 מיליון שקל עלו על הכנסות בסך 3.2 מיליון שקל.

כלומר, לפי הרבעון הראשון שלושת הגופים יחד מייצרים הכנסות של 32.2 מיליון שקל. באשר להוצאות, אמנם ניתן להניח כי אלה ירדו כשיאוחדו כל פעילויות הגמל, אך כאמור הן צריכות לרדת באופן דרסטי. כעת, ההוצאות המצרפיות השוטפות מסתכמות ב-28.3 מיליון שקל, ונראה כי הן יצטרכו להצטמצם בכמחצית, על מנת שהשורה התחתונה של הגוף הממוזג תצדיק את כל ההליך הסבוך של המיזוג.

סוגיה נוספת שעשויה להטריד את מנהלי הגוף הממוזג, היא דרישות ההון העצמי הנדרש מחברות קופות גמל. לפחות בנקודה זו, אם מנטרלים את רכיב המוניטין בהון העצמי של ישיר בעיקר, נראה כי לגוף הממוזג לא תהיה בעיה. כבר כעת, ההון העצמי של שלוש החברות ביחד עומד על כ-36 מיליון שקל - 6 מיליון שקל יותר מהנדרש.

הדס מרכנתיל בתחתית הרשימות

דירוג גלובס-מעלות לקופות גמל וקרנות השתלמות מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות, והוא מתייחס לביצועי המנהלים שבין מאי 2006 לאפריל 2009, וכולל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהן ותק של יותר מ-36 חודשים.

בדירוג הביצועים של חודש אפריל ממשיכה לבלוט מגדל עם דירוג aa, הגבוה ביותר. מגדל, שאת השקעותיה מנהלת ענת לוין, זוכה לדירוג זה בקופות גמל וקרנות השתלמות במסלול כללי.

במסלול האג"ח בקופות הגמל מדורגת מגדל שוקי הון בדירוג a, ולדירוג זה זוכה גם ילין לפידות בקרב הגופים הקטנים. את רשימת הגופים הגדולים במסלול זה סוגרות קופות ישיר בית השקעות בניהול גיל ויסמן, עם דירוג bb.

במסלול הכללי בולטות קופות דש, כלל ואלטשולר שחם עם דירוג a, בקרב הגופים הגדולים. אלטשולר שחם גם מדורגת ב-A בדירוג האינטראקטיבי. את הרשימה הזו סוגרות קופות פרפקט, עם דירוג bb, שעברו לאחרונה לניהול אלטשולר שחם במסגרת מיזוג שני הגופים.

בקרב הגופים הקטנים בולטות כאמור קופות מגדל שוקי הון, ואחריהן מדורגות ב-a קופות ילין לפידות, הזוכות גם לדירוג אינטראקטיבי AA. בתחתית הרשימה נמצאות קופות קואטרו, גאון ותמיר פישמן עם דירוג bb.

בקופות הגמל השקליות בולטות קופות מגדל שוקי הון עם דירוג a, ומנגד קופות אקסלנס מדורגות ב-bbb ובדירוג אינטראקטיבי BBB בין הגופים הגדולים. קופות הדס מרכנתיל סוגרות את רשימת המנהלים הקטנים עם bb.

בקרנות ההשתלמות בולטת כאמור מגדל עם דירוג aa בקרנות במסלול הכללי, בו מדורגות גם קרנות דש, אלטשולר שחם, ילין לפידות ואיילון ב-a. *

גרף