בנק הפועלים מגיב לשדרוג השוק המקומי על-ידי MSCI: "ההשפעה עשויה להיות חיובית בטווח הארוך"

דארן שואו מ-UBS: "הסיכון הגדול בטווח הקצר הוא שהמשקיעים בשווקים המפותחים יתעלמו מישראל" ■ בנק הפועלים: היקף ההשקעות במדינוות המפותחות גבוה יותר מפי 10 מההשקעה במדינות המתפתחות - ויקזז את הקיטון הצפוי במשקלה של ישראל

ניתן לומר שההערכות לקראת שדרוגה של ישראל, כשוק הון להשקעה של משקיעים זרים, למדינה מפותחת ממדינה מתפתחת, הביא לחשש שנתן אותותיו היטב בבורסה המקומית. הנחת העבודה הרווחת היא, כי תחת מיקומה של ישראל בסל המדינות המתפתחות, נהנה השוק המקומי ממשקולת של כ-2.8% ומעמד של השקעה דפנסיבית, בקרב חברת מדדי ההשקעה העולמיים MSCI מבית מורגן סטנלי (או בשמה המלא, מורגן סטנלי קפיטל אינדקס). כעת, צפוי משקלה של ישראל לצנוח ל-0.38% ובאופן כללי, ההשקעה תיחשב כמסוכנת יחסית בקטגוריה החדשה.

בעוד שבבנק הפועלים לא פוסלים תרחיש שכזה, הם מציעים גם התסכלות אלטרנטיבית על המהלך. מחלקת המחקר, בהגיבה לשדרוג השוק המקומי על-ידי MSCI, מציינים הבוקר (ג') כי "ההשפעה עשויה להיות חיובית בטווח הארוך". לדברי הכלכלן ירון פרידמן ממחלקת המחקר של הבנק, היקף ההשקעות במדינוות המפותחות גבוה יותר מפי 10 מההשקעה במדינות המתפתחות - ויקזז את הקיטון הצפוי במשקלה של ישראל.

לצד המדדים המסווגים השקעות עולמיות על-פי שווקים מתעוררים, מתפתחים וכדומה, ל-MSCI סדרה של מדדי השקעה גיאוגרפיים. במדד MSCI ישראל, למשל, בולטות מניות הבנקים, כי"ל , טבע וצ'ק פוינט , ולאו דווקא הנציגות של מדדי המסחר המקומיים, חלקן נוכחות בו בשל מגבלות למשקלה המירבי של כל מניה במדד (9.5%). כך למשל, ההשקעה מוטה במידת מה, כיוון שמרבית המסחר בטבע מבוצע בכלל באמצעות תעודות הפיקדון האמריקניות שלה הרשומות למסחר בנאסד"ק, שם (ושם בלבד) רשומה למסחר מניית צ'ק פוינט. תחת המדד לשווקים המפותחים של MSCI, אליו תיכנס ישראל במאי הבא, תותר ההשקעה רק במניות הרשומות למסחר בבורסה בתל-אביב (מה שעשוי להביא לרישום דואלי של צ'ק פוינט).

השדרוג של "הפיננשל טיימס" לא השפיע על השוק

בבנק הפועלים שומרים על הנחת עבודה אופטימית בין היתר בשל העובדה כי השדרוג מתווסף לשדרוג קודם שנעשה על-ידי חברת המדדים (ויומון הכלכלי הבריטי הנחשב) "פיננשל טיימס". גם פיננשל טיימס, שהמדד המוכר ביותר שלה הוא מדד הייחוס של שוק ההון הבריטי, פוטסי 100 (FTSE), שדרגה את ישראל למדינה כבר בסתיו 2007. "המהלך לא הביא לתגובה משמעותית בשוק ההון המקומי", מציינים בבנק הפועלים.

מכל פנים, התרחיש הפסימי מיוחס לזרימת כספים פאסיבית על-ידי כספים המושקעים במכשירי השקעה "טפשים", המתחקים אחרי מדדי השקעה במדינות מתפתחות ומפותחות, כמו קרנות אינדקס. בבנק מצטטים מחקר שפרסם בנק ישראל (של קרן המטבע הבילנאומית במקור) לפני כשנה - ואשר טוען, כי מדינות שעברו לקבוצת המדינות המתפתחות נהנו
מעליה משמעותית בשוק המניות שלהן, "אם כי העליה אינה מיידית, אלא נפרסת על פני תקופה של מספר חודשים עד כשנה". מדובר, בין היתר, בפורטוגל, יוון, פינלנד וניו-זילנד.

דארן שואו מ-UBS, מתייחס אף הוא לסוגיה, בעודו מציין כי "הסיכון הגדול בטווח הקצר הוא שהמשקיעים בשווקים המפותחים יתעלמו מישראל". לדידו, לאחר השדרוג במאי 2010, יתעלמו המשקיעים העולמיים מהשוק הישראלי בכללותו, ויתרכזו במספר מניות מצומצם - הכולל, מלבד הדוגמאות שהובאו למעלה, גם את בזק , מכתשים אגן ואת נייס (כולן רשומות למסחר באחד העם).

"שימו לב שהגופים המוסדיים המקומיים אחראים לכ-70% מנפח המסחר ולא יושפעו במישרין מהשינוי", מיידעים ב-UBS את המשקיע הגלובלי. לדברי הבנק השוויצרי המאוחד, מרבית המסחר במניות כמו טבע וכי"ל אינו מושפע כלל מסיווגו של שוק המניות המקומי. "בעוד שאנחנו יכולים לצפות לחולשה בטווח-הקצר, המעבר עשוי להציע הזדמנויות קנייה סלקטיביות במרבית המניות הישראליות".