הקריירה שלכם יכולה להמריא, גם אם אתם חסרי נסיון

ניסיון מוקדם הוא דרישת סף למשרות רבות. אל תתנו לעובדה זו לחסום אתכם. יתר על כן, אם תפעלו נכון, תוכלו להפוך את חוסר הנסיון ליתרון / יעל מהודר

הדרישה לניסיון מוקדם היא מכשול ידוע בראיונות עבודה. איך יוכלו מועמדים צעירים - יוצאי צבא, או בוגרי אוניברסיטה טריים, למצוא עבודה המחייבת ניסיון, כשהם חסרי נסיון מעשי בתחום? התופעה אינה ייחודית לעובדים צעירים, היא קיימת גם במצבים של כל מי, שעברו הסבה מקצועית ומבקשים לפתוח בקריירה חדשה.

הדרישה לנסיון קודם מובנת. הכשרת עובד חדש היא תהליך מתמשך הכרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת, ולא תמיד היא מסתיימת בהצלחה. עובד חסר ניסיון יכול לגלות להפתעתו, שהעבודה שבחר לא הולמת את יכולותיו ושאיפותיו ולעזוב לאחר תקופת ההכשרה. כמו כן, הוא עלול לנצל את הנסיון שצבר במשרה הראשונה ולעבור לחברה מתחרה.

כך או כך, מדובר בלקיחת סיכון מצד המעביד. מבחינתו יהיה זול ובטוח יותר לשכור עובד בעל נסיון מוכח. נוסף על כך, לעתים מחפשי העבודה מוסיפים על הקושי הראשוני, ומנסים להתקבל למשרה, שאינה תואמת את נסיונם והכשרתם. למרות כל זאת, ניתן לעבור את מכשול הניסיון, ואף להפוך את חוסר הניסיון ליתרון.

התחילו מלמטה

לעתים קרובות הבעיה נובעת מחוסר רצונו של מחפש העבודה להתחיל מלמטה. אנשים מוכשרים ובעלי יכולות גבוהות מתקשים פעמים רבות להתחיל מהתחתית, ומנסים להתקבל למשרות גבוהות יותר בסולם הקריירה. הבעיה היא שלמשרות אלו נדרש ניסיוןן אשר נצבר בעבודה במשרות זוטרות יותר.

דברו עם העוסקים בתחום, ואם ניתן, בלו במחיצתם זמן מה. כך תדעו האם שאיפותיכם ריאליות, ושאינכם מכוונים גבוה מדי. זכרו שבכל תחום עבודה ישנה התפתחות וצמיחה טבעית, וכדי להיכנס לשוק העבודה יש להתפשר, ולהתחיל מהבסיס.

לא המשרה חשובה, אלא הכישורים

פעמים רבות, אנו נמנעים מלנסות להתקבל למשרה בגלל כותרתה, במקום לראות מהם הכישורים הנדרשים כדי למלא אותה בהצלחה. זוהי טעות להגדיר את עצמנו באמצעות שם התפקיד שאנו ממלאים. יתכן שלמועמד חסר הנסיון במשרה המבוקשת, אולם יש לו כישורים ונסיון בכל המרכיבים הנדרשים. לדוגמא, לאיש הייטק שעבד בעבר כעיתונאי יש את כל הכישורים והניסיון הנדרשים למשרת כתב הייטק בעיתון כלכלי.

נסו להבין אילו כישורים נדרשים למילוי התפקיד, שאתם מעוניינים בו, והאם יש לכם אותם. המעסיק אינו מעוניין בכותרת התפקיד שביצעתם, אלא באוסף הכישורים האישיים והמקצועיים שיש לכם.

נסיון בבית הספר של החיים

אנשים רבים מציינים בקורות חייהם רק את ההיסטוריה המקצועית שלהם, ואינם מודעים לכך, שבמהלך חייהם הם מילאו משימות שונות, אשר בהם צברו ניסיון רב ערך. לדוגמא, מחפש עבודה המבקש להתקבל למשרת הדרכה יכול לכתוב בקורות חייו, כי כמפקד בצבא הוא הדריך חיילים, והעביר מספר רב של הכשרות מקצועיות.

כאשר אתם כותבים קורות חיים, עירכו רשימה של כל הכישורים והנסיון שרכשתם במהלך חייכם בעבודה, בבית, במוסדות לימוד ובכל מקום אחר, והדגישו את הכישורים המתאימים ביותר למשרה, שאליה אתם מעוניינים להתקבל.

חוסר ניסיון יכול להיות יתרון

אם למרות כל האמור לעיל, גיליתם שאתם חסרים נסיון כלשהוא בתפקיד המבוקש, אל תתייאשו. בחוסר ניסיון יש גם ברכה. ישנם מעסיקים המעדיפים לשכור עובדים טריים וחסרי ניסיון עובדים שאינם מקובעים בדרכי הפעולה של ארגונים אחרים, ושניתן לעצב אותם בהתאם לתרבות החברה ודרכי עבודתה. גם לעובד בעל נסיון נדרשת תקופת הכשרה, פרק זמן שבו הוא מתרגל לארגון החדש ודרכיו, ותקופת החניכה של עובד כזה עשויה להיות, עבור המעסיק קשה ומתסכלת, מחניכתו של עובד המגיע לחברה כלוח חלק הפתוח לקלוט כל מה שילמדו אותו.

לעובדים צעירים יש יתרונות רבים נוספים הם מלאי מוטיבציה ורצון להוכיח את עצמם, כיוון שהם בראשית דרכם המקצועית הם מוכנים להשתכר סכום נמוך יחסית, במטרה להתקדם ולהרוויח יותר בעתיד ובמקצועות מסויימים הם, שרק עכשיו סיימו את לימודיהם, מעודכנים יותר בחידושים האחרונים בתחומם. במחקר שהתפרסם לאחרונה התגלה כי שיעור תמותת מטופלים שטופלו על ידי רופאים צעירים היה נמוך יותר משיעור התמותה של המטופלים אצל רופאים בכירים ובעלי ניסיון. הסיבה לכך היתה שהצעירים היו מעודכנים יותר מבחינה מקצועית.

לסיכום, כאשר אתם מגיעים לראיון העבודה הפגינו בטחון ביכולותיכם, ציינו את הניסיון שצברתם במהלך חייכם והדגישו את היתרונות שאתם מביאים לתפקיד כטירונים בתחום הרעננות, הפתיחות, המוטיבציה והנכונות להשקעה רבה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.