הגן הנעול נפרץ

מה יקרה לצריכת התוכן ולשימוש באינטרנט הסלולרי בישראל בעקבות השקת iPhone

תולדות ימי הסלולר (הקצרים יחסית, יש לומר), לא זכורה תופעה כמו ה-iPhone של אפל. זה לא רק מסך המגע, זו פרדיגמה חדשה שמשנה את תפיסת השימוש במכשיר. זו מהפכה שיצרניות המכשירים הסלולריים לא היו מסוגלות לחולל בעצמם, וטוב שכך.

הדבר שבאמת יהיה מעניין לראות בישראל בעקבות השקת המכשיר כאן הוא מה יקרה לצריכת האינטרנט הסלולרי, ואיזו מהפכה יביא ה-iPhone במודלים הכלכליים של צריכת תוכן.

ה-iPhone מייצג תפיסת מכשיר שונה בכל הקשור לצריכת תוכן ואינטרנט סלולרי. לא עוד פורטלים סגורים וטריקים של מפעילים שמגבילים את הגולש לצרוך תוכן דרכם. לא עוד מפעילים שחולבים את הצרכן על כל שירות ושירות, אלא גן עדן ליצרני ערך מוסף ולמפתחי אפליקציות, שייצרו עולם חדש של שירותים חינמיים שימתנו את התיאבון של המפעילות.

ה-iPhone הוא מילה נרדפת לצריכת אינטרנט סלולרי בצמיחה מואצת, ובמקביל לכך, תהיה ירידה ברכישת שירותים מהמפעילים. כך למשל AT&T רשמה בארה"ב גידול מרשים בצריכת האינטרנט הסלולרי כתוצאה מהשקת המכשיר, וההכנסה שלה פר-מנוי גדלה באופן משמעותי.

אין בשורה טובה מזו, כי עולם התוכן הסלולרי, שנשלט על-ידי המפעילות, הוא דל ועלוב, ושוק התוכן ב-iPhone מלא הפתעות.

נוקיה נותנת פייט

התפתחות נוספת שעשויה להתרחש היא יצירת תחרות בין המפעילות גם על מחירי האינטרנט הסלולרי, כפי שקורה בעולם האינטרנט הנייח. בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, המפעילות הסלולריות שולטות בצינור ובברז. במלים אחרות - אין אפשרות לקבל בישראל את הקישוריות לאינטרנט מספק אינטרנט, אלא ישירות מהמפעילה.

המחירים די דומים אצל 3 המפעילות הגדולות, והאינטרנט הסלולרי לא היה אטרקטיבי דיו עד כה כדי שתיווצר בתחום גם תחרות על התשתית. יש לקוות, שכמו שיש תחרות בין בזק ל-HOT, תתפתח תחרות גם על הקישוריות האינטרנטית בסלולר והצרכנים בארץ ירוויחו ממנה.

העובדה שפרטנר ופלאפון יהיו הראשונות שישיקו את המכשיר והסטטוס של סלקום עוד לא ברור, עשויה להגביר את התחרות. עדיין לא ברור אם ה-iPhone הוא מכשיר ששווה בגללו לעזוב חברה אחת ולעבור למתחרתה, אבל כנראה שפריקים של מכשירי מגע ושל אפליקציות חדשניות לא יהססו לעשות כן.

פרט לכך, צריך לזכור עוד פרט אחד קטן. מכשיר הדגל של נוקיה, N97, יושק אף הוא בקרוב בישראל ובהרבה מובנים הוא לא נופל מה-iPhone. כבר ביוני ברור שהקיץ הולך להיות לוהט בשוק המכשירים.