צביעות נוסח אירופה: חברות תקשורת אירופיות סייעו למשטר האיראני בהקמת מערך ריגול באינטרנט

"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי סימנס ונוקיה הקימו את המערך במסגרת חוזה גדול עם המשטר האיראני ■ מערך הריגול מסוגל לדלות מידע על גולשים העושים שימוש באי-מייל, פייסבוק, טוויטר ועוד

אירופה אמנם מתגאה בהנפת דגל זכויות האדם וחופש הביטוי, אך כשזה מגיע לכסף גדול האידיאלים מפנים את מקומם, גם אם מדובר בשירות מטרותיו של המשטר האיראני החשוך.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום כי חברות תקשורת אירופיות סייעו למשטר האיראני להקים מערך ריגול מתוחכם לצורך מעקב אחר הגולשים האיראנים ברשת האינטרנט, אשר משמש גם להטלת צנזורה. העיתון מצטט מומחי טכנולוגיה מאיראן ומחוצה לה, אשר אומרים כי מערך המעקב האמור אינו מיועד רק לחסימת הגישה לאתרי אינטרנט או לשרתים מסוימים, אלא לאסוף מידע אודות גולשים ספציפיים.

לפי הדיווח, מערך הריגול הוקם בסיוען של חברת סימנס הגרמנית ונוקיה הפינית, במהלך המחצית השנייה של 2008. הקמת המערך הייתה חלק מחוזה גדול יותר של המשטר האיראני עם החברות, במסגרת עסקה שכללה גם אספקת טכנולוגיה תקשורתית לטלפונים ניידים.

המשטר האיראני ביצע ניסוי לבדיקת מערך הריגול למשך תקופה קצרה לפני מספר חודשים, אולם עד לפרוץ המהומות לא נעשה בו שימוש. מערך הריגול מסוגל לדלות פרטים המועברים באי-מייל, שיחות אינטרנטיות ומסרים ברשתות חברתיות - כגון אלה שמעבירים איראנים רבים בטוויטר ופייסבוק.

חשיפת מערך הריגול האינטרנטי של המשטר האיראני עשויה לספק תשובה לשאלה מדוע המשטר האיראני לא השבית לחלוטין את רשת האינטרנט במדינה, חרף המסרים והתמונות שיוצאות משם דרך הגולשים האיראנים. גולשים איראנים דיווחו כי קצב הגלישה באינטרנט הואט בכ-90% מאז פרוץ המהומות, מה שמקשה על העלאת סרטוני וידיאו ותמונות לרשת.