אירופה ננעלה בירידות על רקע תחזיות כלכליות פסימיות

הפוסטי איבד 0.6% בבריטניה ■ בורסת שוויץ ירדה ב-1.5% ■ וורן באפט אינו מוצא שום סימנים להתאוששות הכלכלה ■ קרן המטבע הבינלאומית: בנקים באירלנד יפסידו כ-35 מיליארד אירו עד שנת 2010

יום המסחר באירופה ננעל בירידות שערים, לאחר שה-OECD עדכן מטה את תחזית הצמיחה של מדינות גוש האירו, ועל רקע דבריו הפסימיים של וורן באפט לגבי מצבה של הכלכלה.

המדדים המובילים סיימו בירידות של 0.6%-1.9%, בהובלת הבורסת באירלנד - על רקע תחזית פסימית של קרן המטבע הבינלאומית. הבנקים היו אלו שהובילו את הירידות ברוב הבורסות האירופאיות.

וורן באפט, המשקיע האגדי והאיש השני העשיר בתבל, לא מיישר קו עם השווקים וטוען כי כלכלת ארה"ב עדיין שרויה ב"אי סדר", וכי אין סימנים של ממש לסיום המשבר. באפט התראיין בליל אמש (ד') ל-CNBC ואמר כי הכלכלה עדיין לא התחילה להתאושש, אך הוא עדיין סבור כי האפיק המנייתי הינו אפיק ההשקעה הטוב ביותר נכון להיום.

בתחזית משולבת ל-30 המדינות המתועשות שפורסמה אתמול (ד'), ה-OECD צופה התכווצות של 4.1% בתמ"ג של השנה הנוכחית וצמיחה של 0.7% בלבד בשנת 2010. זאת לעומת התחזית הקודמת להתכווצת של 4.3% ב-2009 ו-0.1% ב-2010. שיעור האבטלה במדינות ה-OECD ייעלה ל-9.8% ב-2010 מ-8.5% ב-2009.

מדינות גוש האירו צפויות להתכווץ השנה ב-4.8% ולהציג קיפאון ב-2010. ה-OECD המליץ לבנק המרכזי של אירופה (ECB) להמשיך ולהוריד את הריבית.

קרן המטבע הבינלאומית העריכה היום (ד') כי בנקים באירלנד יפסידו כ-35 מיליארד אירו (49 מיליארד דולר) עד שנת 2010, על רקע הידרדרותה של הכלכלה האירית בקצב חסר תקדים.

ה-IMF מסרה כי אירלנד נמצאת בעיצומו של תיקון כלכלי חסר תקדים. "הלחץ המופעל על הגופים הפיננסים באירלנד גדול בהרבה מזה המופעל על מדינות מפותחות אחרות". מדובר בתקופה הקשה ביותר מאז

מדד פוטסי 100 ■ מדד דאקס ■ מדד קאק 40 ■ מדד SMI Irish Overall Index

בזירת המאקרו

ההזמנות החדשות בקרב המגזר התעשייתי בגוש האירו ירדו ב-1% באפריל לירידה שנתית של 35.5%. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי.

מניות בכותרות

הבנקים האיריים, ובראשם בנק אוף אירלנד ואלייד אייריש בנק מתמודדים עם "נכסים פיננסים רעים", שהסיכוי לפרוע אותם הולך וקטן. שר האוצר של אירלנד, בריאן לינהאן, מקים את "הסוכנות הלאומית לניהול נכסים" שצפויה לרכוש נכסים בעייתיים ממלווים בהיקף של 90 מיליארד אירו.

בריטיש פטרוליום בחרה בקארל הנריק סוואנברג, המנכ"ל היוצא של אריקסון, ליו"ר החדש של החברה.

חברת הביגוד H&M דיווחה על עלייה של 6.4% ברווח לפני מס ל- 5.78 מיליארד כתר שוודי (735.2 מיליון דולר) ברבעון השני. אנליסטים בסקר של "רויטרס" חזו תוצאה של 5.67 מיליארד כתר.

מניות הכרייה והאנרגיה BHP Billiton Plc Rio Tinto Plc ריכזו עניין על רקע עליית מחיר הנפט בניו יורק.

ישראליות באירופה

אטלס נכסים מסרה לבורסה של לונדון כי בפגישה השנתית של בעלי המניות שנערכה ב-24 ביוני, כל ההחלטות עליהן דנו ב-11 למאי, התקבלו פה אחד.

אפ"י פיתוח ריכזה עניין, כאשר ברקע, ג'ון ליפסקי, מקרן המטבע הבינלאומית, אמר כי מצבה של כלכלת מזרח אירופה תמשיך להיות קשה בתקופה הנראית לעין.