מדוע כדאי להשקיע באוסטרליה

אולי כי היא המדינה המפותחת היחידה שכלכלתה עוד לא גלשה אל עברי פי מיתון

טל עבדה, סמנכ"ל השקעות, כלל פורקס

אוסטרליה היא מדינה מפותחת, עם תוצר גבוה לנפש, רמת השכלה ממוצעת גבוהה וקצב צמיחה נאה. היא חברה ב-OECD, כאחת המדינות המפותחות. שטחה דומה בגודלו לזה של ארה"ב וחיים בה 21 מיליון איש. 90% מהם גרים בעיר, רובם המכריע בערים סינדי, מלבורן ופרת'.

המדינה נהנית מזרימה יציבה, מתמשכת ומבוקרת של כח עבודה איכותי שמהגר אליה, שיטת הסינון של המהגרים מבטיחה המשך זרימה של עובדים משכילים ובעלי מקצועות הנדרשים למדינה.

לאוסטרליה יש כלכלה מעוררת קנאה, מאופיינת בתמ"ג גבוה לנפש. היא מקדמת התייעלות ורפורמות מבניות שתומכות בה, אינפלציה נמוכה, שגשוג בשוק הנדל"ן שכמעט ולא נפגע מהמשבר, אוכלוסיה שהולכת וגדלה וקשרי מסחר מתפתחים עם סין. כל אלה גורמים שהובילו את אוסטרליה לכלכלה איתנה וצומחת במשך 17 שנים רצופות.

אמון הצרכנים ואמון בעלי העסקים בכלכלה המקומית גבוה ועליית מחיר הסחורות מזניקים את המשק שמייצא חומרי גלם מעתודות הקרקע הבלתי נגמרות של אוסטרליה למדינות המתפתחות השכנות שצמאות לסחורות.

השפעת המשבר על אוסטרליה

המשבר הכלכלי הנוכחי, פגע כמובן גם באוסטרליה, אך בעיקר בשווקים הפיננסיים ופחות בשווקים הריאליים:

הדולר האוסטרלי ששימש את סוחרי הריביות (Carry traders) כנגד הין היפני, סבל מגל מימושים עצום כשסוחרי העולם כולו נאלצו לצמצם פוזיציות ממונפות ולסגור עיסקאות. כתוצאה מכך פחת ערכו של המטבע האוסטרלי ב-39% כנגד הדולר האמריקני, זאת בתוך שלושה חודשים בלבד, מיולי ועד אוקטובר 2008.

משבר הנזילות הגלובלי לא פסח על אוסטרליה, שהמערכת הפיננסית שלה נסמכת ברובה על מימון בינלאומי חיצוני.


התוצר והצמיחה

ואף על פי כן, הכלכלה האוסטרלית הריאלית נותרה איתנה וסיימה את 2008 ב-2.2% צמיחה ולא רשמה שני רבעונים רצופים של נסיגה כלכלית. זאת לעומת רוב המדינות המתפתחות שמשלימות בימים אלה רבעון רביעי או חמישי ברציפות של צימצום בהיקף הפעילות הכלכלית.

הכלכלה באוסטרליה צמחה לאורך כל 2008. 2009 נפתחה ברבעון שלילי עם 0.5% נסיגה בצמיחה, אך הרבעון השני הסתיים שוב בצמיחה בשיעור 0.4%. זאת לעומת נסיגה ב-1.5% ו-2.5% בשני הרבעונים הראשונים באיחוד האירופי. המצב בארה"ב גרוע בהרבה: צמצום 6.3% בתוצר, ברבעון הראשון לבדו.


ייצוא מפוזר

הייצוא האוסטרלי מפוזר בין מדינות רבות. בניגוד לישראל שמייצאת בעיקר לארה"ב ולאירופה, שצימצמו את הצריכה באופן חד כתוצאה מהמשבר, אוסטרליה מוכרת לארה"ב רק 6% ולבריטניה רק 4% מהייצוא שלה ולכן הפגיעה בייצוא שלה נמוך, וחשוב יותר, הצמיחה העתידית בייצוא שלה תהיה דרמטית יותר.

טל עבדה אוסטרליה


סיכונים ואיומים

לאוסטרליה, בניגוד למדינות מפותחות אחרות, אין איומים בטחוניים עכשויים ועתידיים, היא לא מעורבת בקונפליטיים מעבר לים וחייליה, שכן מעורבים בעימותים עולמיים משרתים על פי רוב ככוחות או"ם או משלחות שלום.

ריבית

המטבע האוסטרלי הוא אחד היחידים שעדיין משלמים ריבית סבירה והיא כיום 3%. גבוהה בהרבה ממדינות מתפתחות אחרות וישראל בתוכן.

שוק העבודה והאבטלה

האבטלה באוסטרליה עלתה אמנם, אך רק ב-1.6%. מאז ספטמבר 2008 שבו נרשמה האבטלה הנמוכה ביותר - בשיעור 4.1%, כיום נמצאת בשיא 5.7%, שינוי קטן לעומת ארה"ב שבה עלתה האבטלה מ-5% בתחילת 2008 ל-9.4% כיום.

טל עבדה אוסטרליה


המאזן המסחרי

המאזן המסחרי של אוסטרליה שומר על מגמה מאוזנת בשנה הנוכחית: רק שלושה מתוך 12 החודשים שחלפו היו שליליים, באחרון שבהם נרשם גרעון בסך תשעה מיליון דולר.

מיקום גאוגרפי

הריחוק הגיאוגרפי ממרכזים כלכליים דווקא פועל לטובת המדינה בעת משבר, כיוון שהיא פחות חשופה לסערות העולמיות, ומספקת בעצמה חלק גדול מהצרכים שלה.


איך עושים מזה כסף

משקיעים סולידים יכולים פשוט לקנות את המטבע - לפתוח עיסקת ספוט דולר אוסטרלי כנגד האירו או הדולר האמריקני. ניתן לבצע עיסקה כזו כמעט אצל כל ברוקר מט"ח או בית השקעות. בכך יש אפשרות להנות מהריבית ומהתחזקות הפוטנציאלית של המטבע.

שני אפיקים מנייתיים:

רכישה של קרן נאמנות המשקיעה באוסטרליה (יובנק 5104864 ),
קנייה של תעודת סל על המדד האוסטרלי (פסגות 1107911 וקסם 1107754)
קניית ETF על מדד S&P/ASX 200 Index, המייצג את 200 המניות המובילות בבבורסה אוסטרליה.



  1. ליצירת קשר במייל: tal@clalforex.co.il
  2. טוויטר: twitter.com/TalAvda


אין לראות בדוח זה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מטבע ו/או הסחורות המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם על מידע אשר פורסם לכל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר כלל פורקס מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המסחר במטבע חוץ, סחורות, מדדים ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.