אנחנו על המפה: 230 עבודות ישראליות הוגשו השנה לפסטיבל הפרסום בקאן

שלמור-אבנון-עמיחי הוא הזוכה הישראלי הגדול - וגם המשרד שהשקיע בתחרות הכי הרבה כסף ■ שמעוני-פינקלשטיין משיג אריות זו השנה השלישית ■ וגם: הקופירייטר באדלר שהגיש עבודה לקאן על חשבונו - וזכה

אם עד לפני שנים ספורות נראה אריה בקאן כחלום רחוק למשרדים הישראליים, הרי ש-3 השנים האחרונות והזכיות של שמעוני-פינקלשטין ושלמור-אבנון-עמיחי לימדו את הסוכנויות כי הדבר אפשרי.

עם האוכל בא התיאבון, והשנה - למרות הקיצוצים והידוק החגורה - נדמה כי מספר ההגשות של שחקנים מקומיים לתחרות גדל: לא פחות מ-230 הגשות הוגשו השנה על-ידי כמעט כל שחקני העשירייה הראשונה.

הזוכים הגדולים: שלמור ושמעוני

אין ספק כי מי שהשקיע בכך את המשאבים הגדולים ביותר - כספית ומנטלית - הוא משרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, שרושם על-פי ההערכות כ-90-100 הגשות שונות. מדובר בכ-30 עבודות שונות שהוגשו בפריסת קטגוריות רחבה, כשכל עבודה מוגשת ליותר מקטגוריה אחת כדי להגדיל את סיכויי הזכייה.

בהתחשב בעובדה שמדובר בעלות של כ-350 יורו להגשה, הרי שמדובר בהשקעה כוללת של כ-35,000 אלף יורו, או בעברית כ-200 אלף שקל. בכך הפך שלמור לשחקן בינלאומי לא רק מבחינת הזכיות שלו באריות, כי אם גם בכמות ההגשות, שאינה נופלת מהגשותיהם של משרדים גדולים אחרים בבירות העולם.

לאחר ההצלחה של y&r אינטרקטיב בתחרות הקודמת אוחדו השנה השורות בקבוצת שלמור, וההגשות של משרד הפרסום וחברת האינטראקטיב נעשו במשותף. התוצאה: עשר עבודות שעלו לשלבי הגמר, מתוכם ארבע עבודות שקיבלו בסופו של דבר אריה: שתי עבודות למותג קולגייט, עבודה לוועד המלחמה באיידס ועבודה לאורנג'.

המשרד מקבל שני אריות עבור העבודה לקולגייט, שניהם בקטגוריית המדיה: אחת בתת-קטגוריה אינטרנט והשני בתת-קטגוריה מוצרי צריכה מתכלים. מדובר בקמפיין שאפשר לגולשים למחוק טוקבקים ולנקות את המסך. עוד בקטגוריית המדיה זוכה המשרד באריה ארד עבור קמפיין "הספק", שנעשה לאגודה למלחמה באיידס בתת-קטגוריית הרדיו, ובארד נוסף עבור קמפיין למצלמות עבור פרטנר. לא פחות חשוב - המשרד מצליח לקבל את הדירוג השלישי בעולם מבחינת שימוש קריאטיבי במדיה.

משרד אחר שמצליח להביא הישג מרשים הוא שמעוני-פינקלשטיין, שמוכיח גם השנה, שעם נחישות, התמדה והתכוונות למטרה, הכול אפשרי. המשרד מצליח, זאת הפעם השנייה בתוך 3 שנים, לזכות באריות הנחשקים. ההישג מרשים אף יותר אם לוקחים בחשבון שני דברים: המשרד איננו נמנע כלל על עשיריית המשרדים הגדולים בישראל, אך כמו בתחרות הפרסום הישראלית קקטוס הזהב הוא מקדים בדרוג משרדים הגדולים ממנו בהרבה. יותר מזה, מספר ההגשות שלו לתחרות בקאן נמוך משמעותית, בוודאי מול המספר הגבוה של שלמור, אך גם מול משרדים אחרים: שמעוני הגיש 12 עבודות בלבד איתם הצליח להשיג 3 מועמדויות בשלב הגמר ושני אריות - עבור עבודה שביצע המשרד לעמותת הירוקים להצלת הריף באילת, ובקטגוריית העיצוב עבור עבודה ל- LG.

הקופירייטר שהאמין בעצמו

המשרד השלישי שמצליח "לצוד" אריה השנה הוא אדלר-חומסקי, שחייב את הזכייה שלו יותר מכל דבר לעקשנות ולאמונה של קופירייטר שסרב לקבל "לא" כתשובה. באדלר-חומסקי בחנו את המודעות "קשקוש" שעשו לצ'מפיון מוטורס והחליטו שלא לשלוח אותה לתחרות. הקופירייטר אורי מרק סרב להשלים עם כך, והחליט לשלם על הגשת העבודה מכיסו. התוצאה: אריה ארד לעבודה בתת-קטגוריה פרינט במדיה, וקופירייטר אחד שהוטס בבהילות לקאן כדי לקחת חלק בחגיגות. בסך-הכל הגישו אדלר-חומסקי כ-26 עבודות, ורשמו ארבעה פינליסטיים עבור עבודות לצ'מפיון מוטורס, עמותת אור ירוק ובזק בינלאומי.

שני משרדי פרסום גדולים רושמים השנה אכזבה בקאן: גיתם BBDO, שמרבה להשתתף בתחרויות בינלאומיות; ומקאן-אריקסון - משרד הפרסום הגדול בישראל והזוכה של תחרות הפרסום הישראלית קקטוס הזהב, שלא הצליחו להגיע השנה לתוצאות משמעותיות. שני המשרדים הגישו 20-30 עבודות, מתוכם אף עבודה של גיתם לא עלתה לשלב הגמר ומקאן מסתפקים השנה בפינליסט אחד בקטגוריית הסייבר עבור עבודה שעשו לסלקום.

משרד פרסום נוסף שהצליח להעפיל לשלב הגמר הוא באומן-בר-ריבנאי, שהגיש לתחרות שתי עבודות בלבד, מתוכם אחת למותג הקומקומים טפל שהגיע לשלב הגמר בקטגוריית רדיו. גם משרדי הפרסום גלר-נסיס ויהושע TBWA שלחו מספר עבודות, אך אף אחת מהן לא הגיעה לשלבים הסופיים של התחרות.

בתחום הקד"מ, פרומרקט מגיע לשלב הגמר עם פרויקט קוקה-קולה וילג', וכן מקבל פיינליסט פרויקט של אתר מזבלה.

קאן