חזק כמו פלדה

בתעשיית הפלדה מזהים התחלת צמיחה, הגורואים מצביעים על הזדמנויות השקעה

בזמן כתיבת הטור מתקיימת בניו יורק ועידה שתפסה את תשומת ליבי: המפגש של תעשיית המתכת והפלדה, שנקרא American Metal Market's Steel Survival Strategies. הייתי מופתע מחלק מהדברים שנאמרו בוועידה.

הדובר המרכזי היה לקשמי מיטאל, מנכ"ל ArcelorMittal (סימול: MT), יצרנית הפלדה הגדולה בעולם. לפי אתר ביזנסוויק, מיטאל אמר שהוא רואה סימנים לביקוש חזק יותר. "הביקוש הסיני לפלדה צפוי כעת להראות צמיחה השנה לעומת התחזית הקודמת לירידה בביקוש. תקופת הקטנת המלאים הובילה לרמות מאי נמוכות היסטורית. למשל כאן, בארה"ב, המלאים נמצאים בשפל העמוק ביותר מאז 1983".

גם ג'ון סורמה, מנכ"ל U.S Steel Corp. (סימול: X), אמר כי תנאי השוק השתפרו לאחרונה. חברת ArcelorMittal הכריזה על העלאת המחירים לאוגוסט, לאחר שעשתה זאת גם ביולי. עבר זמן מאז ששמעתי לאחרונה על תעשייה שמעלה מחירים. בנוסף, U.S Steel הגדילה את ההנפקה שלה בקרוב ל-1.5 מיליארד דולר, מהלך שמרמז שהשוק מתייחס בחיובי לתעשיית הפלדה.

בשנה שעברה BHP Billiton ,חברת הכרייה הגדולה בעולם, ניסתה לקנות את ריו טינטו (סימול: RIO), הכורה השלישית בגודלה בעולם, רק כדי לראות את העסקה קורסת, כששוקי האשראי קפאו. ובכן, נראה שהדם הרע נמצא מאחוריהן, מפני ששתי ענקיות הכרייה הכריזו לאחרונה שהן ישלבו את פעילות מחצבי הברזל הגדולה שלהן במערב אוסטרליה, כפי שדווח באקונומיסט. ברזל, כמובן, הוא התשומה הראשונית בייצור הפלדה.

כל הרמזים הללו לניצני שיפור בתעשיית הפלדה עוררו את סקרנותי והחלטתי לבחון עד כמה חברות הברזל והפלדה עומדות במבחן אסטרטגיות הגורואים שלי. ובכן, האסטרטגיות הללו אוהבות מספר חברות פלדה וברזל. כמובן, כדי שאכתוב על חברה היא צריכה לעמוד במבחנים של לפחות אסטרטגיה אחת.

Posco

אחת החברות היא Posco (סימול: PKX), יצרנית הפלדה הגדולה בדרום קוריאה, שחביבה על האסטרטגיה המבוססת על כתיבתו של פיטר לינץ'. פוסקו נחשבת לחברה "חסונה" לפי המתודולוגיה הזו, כיוון שהצמיחה ברווחיותה, בשיעור של 17%, נמצאת בטווח הרצוי לפי לינץ', שבין 10% ל-19%.

ה-PEG של המניה, כלומר מכפיל הרווח מתואם הצמיחה, הוא 0.46, והוא מצוין לפי המודל. PEG של 1 ומטה מתקבל על ידי המודל, אולם דרומית ל-0.5 זהו PEG מצוין.

גם ההנהלה מראה שהיא עושה עבודה טובה בשליטה במלאים, והמלאי כאחוז מהמכירות ירד מעט בשנה החולפת בהשוואה לשנה שלפניה. בשוק כמו הנוכחי, שליטה כזו במלאי מרשימה.

Schnitzer Steel

Schnitzer Steel Industries (סימול: SCHN) חביבה על האסטרטגיה שמבוססת על כתיבתו של המשקיע האגדי, בנג'מין גראהם. הביזנס העיקרי של החברה הוא מיחזור מתכות, למרות שהיא גם מייצרת פלדה.

אסטרטגיית גראהם אוהבת את גודל החברה, שמכירותיה עולות על 3 מיליארד דולר לשנה, ואת יכולתה לשרת את חובה לטווח הקצר בהתבסס על היחס השוטף שלה. היחס השוטף, פרמטר שגראהם הביא לפרסומו, מחושב כנכסים השוטפים חלקי ההתחייבויות השוטפות, ולפי האסטרטגיה של גראהם, הוא חייב להיות 2.0 ומעלה. במקרה של שניצר היחס השוטף - 2.64 - חזק.

כמו כן, החוב לטווח הארוך של החברה הוא רק מחצית מנכסיה השוטפים נטו, וגם זו אינדיקציה לכך שהחברה נמצאת על קרקע פיננסית יציבה.

משתנה חשוב נוסף הוא יחס המחיר לספרים (B/P). אם מכפילים אותו במכפיל הרווח (P/E), התוצאה צריכה להיות קטנה מ-22 לפי האסטרטגיה. ה-B/P של שניצר הוא 1.68, ה-P/E הוא 11.02, והמכפלה של שני המספרים היא 18.51 - היטב בתוך הטווח המקסימלי של האסטרטגיה.

Grupo Simec

Grupo Simec (סימול: SIM ) היא יצרנית הפלדה הגדולה במקסיקו, ויש לה נוכחות גם בארה"ב. האסטרטגיה שמשקפת את פילוסופיית ההשקעות של קנת' פישר סבורה שהחברה שווה השקעה.

האסטרטגיה מחפשת מכפיל מכירות נמוך, ובחברות מחזוריות, כמו Grupo Simec, מכפיל המכירות צריך להיות בין 0.4 ל-0.8. זה של Grupo Simec עומד על 0.46.

בנוסף, האסטרטגיה אוהבת את יחס החוב להון הנחמד והנמוך של החברה, של 5.46%.

הצמיחה ברווח למניה מתואמת אינפלציה צריכה להיות לפי המודל גבוהה מ-15%, ועם 23.83% המניה עומדת בדרישה. גם שולי הרווח שלה ל-3 שנים, 8.64%, גבוהים מהמינימום של 5% שדורשת האסטרטגיה.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות מהטובים ביותר בוול-סטריט"