מוסדיים יחויבו בגיבוש תגמול לעובדיהם המבוסס על ביצועים ארוכי טווח

כך בחוזר שפרסם ידין ענתבי ■ בנושא חלוקת אופציות לבכירים, נדרשים הגופים המוסדיים לקבוע תקופת החזקה מינימלית של אופציות

הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, פרסם היום (ד') טיוטת חוזר שעניינה קביעת מנגנון תגמול לנושאי משרה ועובדים בחברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה. הוראות החוזר מחייבות את הגופים המוסדיים לגבש מדיניות תגמול לעובדיהם, המבוססת על ביצועים ארוכי טווח ורמת הסיכון בה הם נוקטים.

ממשרד האוצר נמסר כי טיוטת החוזר מפורסמת על רקע הסדרי תגמול בלתי הולמים במוסדות פיננסיים גדולים בעולם, שהינם אחד הגורמים ביצירת המשבר הפיננסי העולמי שפרץ במהלך שנת 2008. במסגרת הסדרי תגמול אלו חילקו הגופים הפיננסיים בונוסים נדיבים על בסיס ביצועים בטווח הקצר, ללא התחשבות בסיכונים ארוכי טווח. מערכת תמריצים זו עודדה לקיחה מופרזת של סיכונים, עד כדי יצירת סיכון יציבותי למערכת הפיננסית העולמית.

בישראל, השלכותיו של המשבר העולמי, לצד התחרות בין הגופים המוסדיים, מעלים גם הם את הצורך להסדיר את מבנה תגמול המנהלים בגופים המוסדיים.

ענתבי מציע מספר עקרונות מרכזיים על פיהם תגובש מדיניות התגמול. כך למשל, מוצע להתאים את מדיניות התגמול למצבו הפיננסי של הגוף המוסדי ולמטרותיו ארוכות הטווח ולשמור בחישוב התגמול על איזון הולם בין הבונוס לשכר הקבוע, על מנת למנוע מהגוף המוסדי נטילת סיכונים שאינה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של הגוף המוסדי לאורך זמן.

עקרון נוסף הוא חישוב בונוסים על בסיס תקופה של 3 שנים לפחות, כדי ליצור מערכת תמריצים המעניקה משקל יתר לשיקולים ארוכי טווח בהשקעת כספים המיועדים לתקופת הפנסיה.

בנושא חלוקת אופציות לבכירים, נדרשים הגופים המוסדיים לקבוע תקופת החזקה מינימלית של אופציות, כך שיינתן תמריץ להגדלת ערך החברה לטווח הארוך.

ההוראות מסדירות גם את הליך גיבוש מדיניות התגמול בגופים המוסדיים. נקבע כי ועדת ביקורת תגבש מדיניות תגמול ותאשר אותה מול הדירקטוריון. בכדי להבטיח שהמדיניות אכן מיושמת בפועל, נקבע כי יופעלו תהליכי פיקוח על מדיניות התגמול וכי דירקטוריון הגוף המוסדי יפעל לאכיפת כל סטייה מן המדיניות.