חברת החשמל ופרטנר במו"מ למיזם תקשורת

שר התקשורת משה כחלון הסכים לאשר לחברות לערוך ניסוי למיזם, שיבוצע באמצעות תשתיות סיבים אופטיים, והבטיח לפעול להיתר לחברת החשמל ■ משה כחלון יקנה את עולמו / פרשנות - גד פרץ

שינוי מהותי מסתמן בתחום תשתיות התקשורת במדינת ישראל. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל ופרטנר החלו במגעים להקמת מיזם שבו ייעשה שימוש ברשת הסיבים האופטיים של חברת החשמל כתשתית תקשורת. לאחרונה נפגשו דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, ועמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, עם שר התקשורת, משה כחלון, וביקשו ממנו לאשר ניסוי ראשוני כדי לבחון את הכדאיות הכלכלית והטכנולוגית של מהלך כזה. כחלון נענה בחיוב והבטיח לאשר את הניסוי ולבחון לעומק את הנושא ביחד עם שרי הממשלה הרלוונטיים.

שתי החברות מתכננות ניסוי באחת הערים בישראל (כאשר לא הוחלט עדיין אם מדובר בניסוי שיכלול עיר קטנה או רק שכונה בתוכה), במסגרתו יסופקו ללקוחות שירותי תקשורת באמצעות פרטנר. מדובר על שירותים שנכללים אך ורק ברישיונה של חברת פרטנר, כלומר אינטרנט וטלפוניה נייחת, ולא נכללים בו שירותים כמו העברת טלוויזיה. בנוסף, תיבחן סוגיית השימוש בתשתיות הסיבים האופטיים גם לטובת חיבור אתרים סלולריים שהיום רובם ככולם מחוברים באמצעות תשתיות של חברת בזק, וכן באמצעות תשתיות עצמאיות של החברות עצמן. נודע עוד כי מכיוון שמדובר בסיבים הניסוי יתמקד ביכולות להעברת קצבים גבוהים במיוחד לבתי הלקוחות.

תפנית דרמטית

במסגרת הניסוי תבדוק חברת החשמל כיצד ניתן להעביר סיב אופטי, שאם אינו קיים בבית המגורים, דרך תשתיות החשמל שלה, וכיצד לחבר אותו למתקן תקשורת של פרטנר. כמו כן, תיבדק יכולת התשתית לעמוד בעומסים שונים ומה יהיה האופן שבו יוכלו כמה מפעילים לעבוד על אותה תשתית.

נזכיר כי חברת החשמל מבקשת להתיר לה להשתמש בתשתיות הסיבים האופטיים שלה מזה כעשור. לחברה יש אלפי קילומטרים של סיבים אופטיים שמשמשים אותה לצורכי העברת מידע על מצב הרשת. מכיוון שמדובר בסיבים אופטיים הרי שהיקף העברת המידע על גביהם הוא עצום, ולכן בכל העולם המערבי עוברים לסיבים כי בטווח הארוך זה יהיה האמצעי להחלפת חוטי הנחושת או הכבלים הקואקסיאליים של חברות הכבלים.

עבור פרטנר, ובעצם עבור כל השוק, הכנסת תשתית תקשורת נוספת עשויה להוות תפנית דרמטית שיש לה השלכות על כל המודל העסקי והתחרות במדינת ישראל. בעבר, הגופים שהתנגדו להכנסת חברת חשמל לתחום תשתיות התקשורת היו משרד האוצר ומשרד התשתיות. שני המשרדים לא הסכימו להכניס את חברת החשמל משום שהתנגדה לביצוע רפורמות, ולכן החזיקו בהיתר להיכנס לשוק התקשורת כקלף מיקוח.

דובר משרד התקשורת מסר כי השר כחלון התרשם מן הרעיון וכי הוא יפעל בחיוב לעודד את היוזמה. צעד כזה יקדם את רמת תשתיות התקשורת בישראל, יגרום להגברת התחרות בתחום, ויביא לכך שגורמים נוספים ישקיעו בשדרוג תשתיותיהם. כל אלה יגבירו את איכות הגלישה ואת חוויית המשתמש של הלקוח - תושבי ישראל.