K+S: מחירי האשלג יחזרו לעלות רק ב-2011

מנהל בכיר בחברה סבור כי חוזה האשלג עם הודו ייחתם באמצע אוגוסט - והחוזה עם סין ייסגר שבועות ספורים לאחר מכן

מבול ההצהרות השליליות של K+S , יצרנית האשלג הגדולה באירופה, נמשך. בשבועיים האחרונים הספיקה החברה לפרסם אזהרת רווח והכנסות חמורה ולחתוך את תחזית מכירות האשלג בעולם לשנתיים הקרובות, והיום אומר אחד ממנהליה הבכירים לסוכנות הידיעות רויטרס, כי מחירי האשלג ימשיכו לרדת עד המחצית הראשונה של 2011. מדובר בהערכה פסימית, שכן בענף ציפו להתאוששות המחירים כבר ב-2010, ומנכ"ל פוטאש , ביל דויל, אף ציין לאחרונה כי שנת 2010 תהיה שנת שיא.

יואכים (יהויכין) פלקר, ראש מחלקת האשלג של K+S, מעריך כי הביקושים לאשלג עשויים להתחיל לעלות בסוף השנה, אולם באשר לשאלה האם המכירות יחזרו לרמות השיא שהיו ב-2007, פלקר אינו מאמין שדבר זה צפוי לקרות בשנה הבאה, אלא במחצית הראשונה של 2011.

האשלג מהווה יסוד חשוב בדישון קרקעות המשמשות לגידול יבולים, ובשנה האחרונה מחירי האשלג צללו בשל ההאטה בביקושים. בימים אלה מנהלות יצרניות האשלג העולמיות, ובכללן פוטאש, כי"ל ואורלקלי, מו"מ עם הודו וסין על סגירת חוזה אשלג. בשנה שעברה נחתמו חוזי ספוט במחירים של 1,000 דולר לטון אשלג ואף יותר, ואילו השנה אם ייחתמו חוזים ברמות של 600 דולר לטון יצרניות האשלג יהיו ככל הנראה מרוצות. K+S בעצמה אמרה עם פרסום אזהרת הרווח כי מחירי האשלג צריכים לרדת לכיוון ה-600 דולר לטון.

בתחילת השבוע דווח כי ההערכה בשוק היא שהחוזה מול הודו צפוי להיחתם בקרוב, מה שצפוי להאיץ את המו"מ מול הסינים. פלקר הוסיף היום, כי הודו צפויה להיות הראשונה לחתום על חוזה אשלג, ולהערכתו החוזה ייסגר באמצע אוגוסט. לדבריו, לאחר החתימה על החוזה עם ההודים, סין תחתום על חוזה אשלג בתוך שבועות ספורים - ככל הנראה במחיר נמוך יותר מזה שייסגר עם הודו. סין, נזכיר, היא צרכנית האשלג הגדולה בעולם.

פלקר ציין אף שבמידה והמו"מ יתארך, יצרניות האשלג יחתכו שוב את התפוקה על מנת ללחוץ על סין והודו, שיביטו במלאי שלהן הולך ומידלדל - מה שעשוי לגרור עלייה במחיר.