אנשי ההון סיכון בישראל הפכו לאופטימיים - רק שלא ברור על מה הם נסמכים

לפי סקר ה-VC Indicator של דלויט, 53% ממנהלי הקרנות בישראל משוכנעים כי המצב ישתפר במחצית הקרובה ■ הנפקות ישראליות יתרחשו כבר השנה או בתחילת 2010

הילת ההון סיכון הישראלית אופטימית, גם אם אין לה סיבות ממשיות להיות כזו. במהלך השנה וחצי האחרונות, אנשי ההון סיכון המקומיים היו פסימיים למדי וחשבו שהמצב הכלכלי צפוי להחמיר.

מהסקר הרבעוני שביצעה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלי קרנות ההון סיכון בישראל (VC Indicatior) עולה כי 53% מהם צופים שהמצב הכלכלי ישתפר במחצית השנה הקרובה, 47% צופים שהמצב לא ישתנה בחצי שנה הקרובה והחידוש המרענן: איש מהמשיבים אינו צופה החמרה. בחמשת הסקרים הרבעוניים הקודמים, כ-70% מהנשאלים בממוצע העריכו כי המצב הכלכלי צפוי להחמיר במידה זו או אחרת.

הסקר של דלויט בודק באופן מסוים את מצב הרוח, את תחושת הבטן של מנהלי הקרנות, ואיננו דורש מהם לספק את הרציונל לבחירות שלהם. מדוע מרביתם צופים את שיפור המצב? על מה האופטימיות נסמכת?

הרי הדו"חות הרבעוניים האחרונים שפורסמו בארה"ב וסקרו את הרבעון השני לימדו שאמנם חריץ נפתח בדלתות השווקים הציבוריים וחמש חברות טכנולוגיה מגובות הון סיכון הצליחו להשלים הנפקה ראשונית מוצלחת ברבעון השני, אלא שעדיין מדובר בנתונים שיכולים להיות מעודדים לעומת ריק ההנפקות של הרבעון הראשון ותו לא.

בנוסף, NVCA, איגוד הקרנות האמריקני, פרסם דו"ח מקיף של תוצאות האקזיטים ברבעון השני שעל-פיו, מספר המיזוגים והרכישות ברבעון החולף היה נמוך והסתכם ב-2.6 מיליארד דולר. אם בארה"ב המצב כה עגום, קשה להבין איך אנשי ההון סיכון המקומיים אופטימיים.

בכל הקשור לתחום האקזיטים, אנשי ההון סיכון משוכנעים שתחומי ההנפקות, המיזוגים והרכישות יתאוששו. כמחצית מהם (46%) סבורים ששוק ההנפקות בנאסד"ק ייפתח עוד השנה (3%) או לכל המאוחר בתחילת 2010 (43%). 47% נוספים מאמינים שהשוק ייפתח בסוף 2010 ורק 7% סבורים שהשוק לא ייפתח לפני 2011. בסקר הקודם, שנערך במארס, 71% מהמנהלים העריכו כי שוק ההנפקות ייפתח לכל המוקדם בסוף 2010 ורק 26% העריכו שייפתח בתחילת 2010.

מהנתונים עולה כי 20% ממנהלי ההון סיכון צופים ששוק המיזוגים והרכישות יתאושש כבר ב-2009, בהשוואה ל-22% בסקר הקודם, כך שיש כאן ירידה קלה. 47% מעריכים כי השוק יתאושש בתחילת 2010.

שומרים על השווי

נקודה מעניינת נוספת היא שהמשקיעים המקומיים יצאו כנראה מהטראומה, והם מבטיחים שהם חוזרים להשקיע בחברות בשלבים המוקדמים - 64% מהמשיבים מצהירים שהעסקאות הבאות שלהם יתמקדו בחברות בשלבי הסיד וסיבוב הגיוס הראשון. אלא שהסקר מלמד עוד, כי 73% מהמשקיעים טוענים שלא שינו מהותית את אסטרטגיית ההשקעה בעקבות המשבר, מה שעומד בסתירה מסוימת, שכן הדו"חות והסקרים השונים מראים שהקרנות המקומיות זנחו את ההשקעות בחברות בשלבים המקודמים, והעדיפו חברות פורטפוליו או חברות בשלות.

יתכן שמצב ההדחקה בו שרויים כנראה אנשי ההון סיכון המקומי נוגע גם לנתון הבא, העוסק בהערכות השווי של חברות הפורטפוליו בעת אקזיט. 53% מהנשאלים צופים שימור של הערכות השווי בחצי השנה הקרובה, 37% צופים המשך ירידה בשוויים וכ-10% צופים עלייה בהם. לשם ההשוואה, במשך שלושת הרבעונים האחרונים, 80% בממוצע מהמשיבים צפו ירידה בהערכות השווי שלפיהם יבוצעו אקזיטים של חברות.

אנשי ההון סיכון סבורים כי גם בעת ביצוע השקעה, תישמר הערכת השווי של החברות. אם בשלושת הרבעונים האחרונים צפו 85% ממנהלי ההון סיכון בממוצע כי תחול ירידה בשוויים, הרי שבסקר הנוכחי 54% בלבד מאמינים כי תתרחש ירידה בשווי ו-43% צופים שימור של רמות ההשקעה הנוכחיות.

לאור הביקורת על מודל ההון סיכון שמושמעת בחודשים האחרונים, הסקר שאל הפעם את המשיבים בנוגע ליכולת של מודל ההון סיכון להשיג החזרים ראויים. 21% מהנשאלים סבורים כי תעשיית ההון סיכון, כמו כל תעשייה אחרת, מורכבת משחקנים חזקים וחלשים, וכי כוחות השוק יעשו את שלהם בטווח הארוך. 21% נוספים טענו כי הקרנות הגדולות והמובילות ימשיכו לגייס ולהצליח, אך האחרות לא ישרדו.

"על הממשלה להתערב"

הסקר גם ביקש לבדוק אם מנהלי ההון סיכון סבורים שהממשלה צריכה להתערב במשבר ההיי-טק. 53% ענו כי יש לתמוך ביזמים באופן ישיר, 50% טוענים כי יש לפתח תמריצים מיסוי ו-47% מצביעים על בעיית הנגישות להון והאשראי הזמין לתפעול העסקים השוטפים כבעיה המרכזית שדורשת התערבות ממשלתית.

אשר מכלוביץ', שותף וראש מגזר ההיי-טק בדלויט, אמר היום כי: "ההתייצבות היחסית בשוקי ההון בעת האחרונה משפיעה גם על הפעילות הריאלית ומביאה חברות בעולם לשקול ניצול של חלון ההזדמנויות למיזוגים ורכישות. שינוי המגמה מעודד חברות לשקול מחדש את המצב הקיים והאסטרטגיה, ואנו חשים התעוררות ברמת העניין ובמספר העסקאות הנרקמות".