סיטי: הגירעון הממשלתי השנה יהיה גבוה יותר מ-6% תוצר

האנליסטים צופים כי המרווח בין תשואות האג"ח הממשלתיות הארוכות לקצרות ימשיך להתרחב ■ במקביל מעדכן סיטי את ההמלצות למניות הבנקים הפועלים ולאומי

בעקבות פרסום נתוני הגירעון הממשלתי אתמול (ב'), כלכלני סיטי מטילים ספק ביכולתה של הממשלה להשיג את יעד הגירעון לשנת 2009, העומד על 6% מהתוצר. הנתונים הראו כי הגירעון התרחב לרמה של 6.9 מיליארד שקל בחודש יוני, ומתחילת השנה הוא הסתכם ב-15.1 מיליארד שקל. לשם ההשוואה, הגירעון במחצית הראשונה של השנה הינו גדול יותר מהגירעון בכל שנת 2008.

"כיוון שהמשמעת התקציבית בדרך כלל מידרדרת במחצית השנייה של השנה, כוונת הממשלה לשמור על גירעון של 6% מהתוצר עלולה לעמוד בסיכון", אומר האנליסט דייוויד לובין. "במחצית הראשונה של השנה נפלו הכנסות המדינה ממיסים ב-14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שהוצאות הממשלה עלו בכמעט 4%".

עוד בתחילת השנה ידעה הממשלה על "בור" של כ-45 מיליארד שקל בתקציב 2009, ובשנה של משבר כלכלי הגורר עלייה באבטלה וירידה בהכנסות ממיסים, היה ברור שהגירעון השנה יהיה גדול. מתוך רצון למזער נזקים, הציבה הממשלה יעד גירעון של 6% מהתוצר, והחלה בהטלת גזירות על הציבור: מס מיוחד על הבנזין שהוטל באישון לילה (בהיקף של 30 אגורות לליטר), העלאת המע"מ ב-1% ל-16.5%, העלאת המס על אלכוהול וסיגריות ועוד. הממשלה התכוונה גם להטיל מע"מ על פירות וירקות, אולם ראש הממשלה נסוג אתמול מהחלטה זו וכעת לא ידוע אילו גזירות אחרות יוטלו על הציבור במקום.

לובין מזכיר כי הנתונים הפיסקאלים החלשים בישראל תרמו להרחבת פער התשואות בין האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח לאלו הארוכות. המרווח בין תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים לבין המק"מים לשנה התרחב אתמול ל-3.9%, ובכך הוא מתקרב לרמה בחודש מאי - 4%.

"נכון ששוק האג"ח בישראל מושפע גם מההתפתחויות בארה"ב", אומר לובין, "אך חדשות שליליות מהזירה הפיסקאלית בישראל מוסיפות לחץ על תשואות האג"ח ארוכות הטווח". לובין סבור כי המרווח האמור יחצה בקרוב את רמת ה-4%.

מניות הבנקים: לקנות פועלים, למכור לאומי

בתוך כך, האנליסט סיימון נליס מסיטי מעדכן את המלצותיו למניות הבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי . נליס מוריד את ההמלצה למניית לאומי ל"מכירה" ומצמיד מחיר יעד של 10.4 ש' למניה. נליס מציין אמנם שבנק לאומי מתמודד טוב יותר ממתחריו עם המשבר הכלכלי כיוון שהוא נכנס למשבר עם הלימות הון גבוהה יחסית ולא היה חשוף יתר על המידה לנכסים מסוכנים בחו"ל. עם זאת, נליס מעריך שהבנק לא יצליח לייצר תשואה להון גבוהה בעתיד הנראה לעין, ולכן "מגיע למניה להיסחר בדיסקאונט על ההון העצמי של הבנק". נליס אף חושש מכוונת הממשלה למכור את החזקותיה בלאומי, מה שיוסיף עוד לחץ על המניה. נזכיר כי המדינה מחזיקה ב-11.46% ממניות לאומי.

באשר לבנק הפועלים, נליס מעלה את המלצתו למניה ל"קנייה" מ"החזק", והוא מעריך שהמניה תגיע לרמה של 12 שקלים. האנליסט מטיל ספק ביכולתו של הבנק להשיג תשואה להון של 4%-7% השנה, שכן ההפרשות של הבנק לחובות מסופקים צפויות להכביד על הרווחים. עם זאת, נליס סבור כי "מרבית החדשות הרעות כבר מתומחרות במניה".