טוקיו משכה את אסיה לירידות בעקבות נתוני מאקרו מאכזבים

הזמנות מכונות ביפן ירדו במאי לעומת צפי לעלייה ■ העודף המסחרי הצטמצם ל-1.02 טרליון ין ■ שרין טכנולוגיות הישראליות אישרה חלוקת אופציות לחברי הדירקטוריון

לאחר נעילה שלילית של המסחר בוול סטריט אמש, התאפיין הבוקר המסחר במזרח הרחוק בירידות שערים זה היום השישי ברציפות. מובילות את הירידות מניות מהמגזר הפיננסי ושל חברות הכרייה, על רקע ירידה לא צפויה בהזמנות של מכונות ביפן (ראו פירוט בהמשך), מה שמשקף חשש מהתארכות הזמן עד השלמת ההתאוששות הכלכלית.

"השוק סוף-סוף מחזיר את המיקוד שלו להווה, במקום לחפש התאוששות באופק", אמר לסוכנות הידיעות "בלומברג" מסארו המסקי, אסטרטג השקעות בחטיבת ניהול הנכסים של טויוטה. "ההתאוששות הכלכלית לא תהיה מהירה - ושערי המניות מתחילים לשקף זאת".

רצף ימי המסחר בירידות הוא הארוך ביותר שתועד במזרח הרחוק מאז ספטמבר, אז התמוטט בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. עד כה השווקים השלימו עלייה של כ-49% בממוצע מאז החלו לטפס מרמתם הנמוכה מזה 5 שנים ב-9 במארס, אם לשפוט על-פי נתוני המדד הסינטטי MSCI אסיה-פאסיפק מבית מורגן סטנלי. כך למשל, מדד ה-S&P 200 של הבורסה האוסטרלית כמעט מחק את העליה שהציג מתחילת השנה, למרות שסיים את היום בעלייה מזערית. נציין, כי על רקע בחירות לנשיאות, לא התקיים היום מסחר באינדונזיה.

מדד הניקיי 225 בטוקיו מדד ההנג-סנג בהונג-קונג מדד שנחאי המשולב בסין

זירת המאקרו

ב-02:50 לפנות בוקר פרסם משרד האוצר ביפן את מאזן התשלומים. החשבון השוטף עמד על 1.02 טריליון ין, לאחר שתחזית עמדה על 1.5033 טריליון ין ובאפריל עמדה על 630.5 מיליארד ין. מדובר בירידה שנתית של 34.3%.

הבנק המרכזי של יפן פרסם כי ההיקף המתואם של ההלוואות מהבנקים ביוני עלה ב-2.5%. במונחים שנתיים, לאחר עלייה של 3.9% במאי; הנתון כולל קרנות נאמנות עלה ב-2.4% לאחר עלייה של 3.1%, וההלוואות הבין-בנקאיות ללא קרנות נאמנות עלו ב-2.5% לאחר עליה של 3.3% בחודש שקדם לו.

כמו כן פרסם הבנק כי היצע הכסף (במונחי M2 ותעודות פיקדון) במדינה השלים עלייה שנתית של 2.5% ביוני, לעומת צפי לעלייה של 2.7% ולאחר שעלה בשיעור זהה בשנה שהסתיימה במאי.

המכון למחקר סוציאלי במדינה דיווח כי במאי הזמנות מכונות ירדו ב-3%, מול הערכה כי יחול גידול של 2.4%, וזאת לאחר שבאפריל ירדו ב-5.4%.

הסקר הכלכלי ביפן הצביע כי ביוני עלה ל-36.7 נקודות, לאחר שבמאי עמד על 34.2 נקודות, הנתון הגבוה מאז מארס אשתקד. זאת, כאשר 50 נק' מייצגות את קו האמצע המפריד בין חציון השגשוג לבין חציון המיתון.

אחרון אחרון חביב ביפן, בנק טיקויקו פרסם הבוקר כי מספר פשיטות הרגל עלה ב-7.4% ביוני, לאחר ירידה שנתית של 6.7% במספרם עד מאי.

המכון האוסטרלי לסטטיסטיקה פרסם לפנות בוקר כי מספר אישורי המשכנתאות החודשי במאי עלה ב-2.2%, לאחר שנחזתה ירידה של 1.3% ובהמשך לעלייה של1.8% באפריל, נתון שעודכן בדיעבד מעלייה של 0.9% במקור.

מדד אמון הצרכנים של קבוצת התעשייה האוסטרלית ווסטפאק ליולי עלה ב-9.3%, לאחר שביוני עלה ב-12.7%.

מניות בולטות

מניית מיצובישי UFJ , הבנק הציבורי הגדול ביפן, הגיבה בשלילה לנתוני ההלוואות הבנקאיות .

הונדה מוטורס נסחרה בירידות שערים על רקע ההערכות כי התחזקות הין תפגע בהכנסות הדולריות שלה - שכן 45% מההכנסותיה מגיעות מצפון אמריקה.

ג'יאנגקסי נחושת (סימול: 0358.HK בהונג-קונג) נסחרה בירידות על רקע הירידה המתמשכת במחירי המתכת מאז דצמבר.

אאון , הקמעונאית השנייה בגודלה בהונג-קונג, דיווחה על ההפסד הרבעוני הרביעי ברציפות.

טוקיו אלקטרון , היצרנית השנייה בגודלה בעולם של ציוד מוליכים למחצה, הגיבה להורדת ההמלצה למנייתה מטעם הבנק השוויצרי קרדיט סוויס.

הזווית הישראלית

שרין טכנולוגיות , נציגתנו היחידה בסינגפור, הודיעה אתמול (ג') כי באסיפת בעלי המניות השנתית אושרו חלוקת אופציות ל-350 אלף מניות לדירקטורים דניאל בנימין גלינרט, חנוך שטרק ועוזי לבמי.