"ההגבלות בברזיל הן זניחות מבחינת רווחיות מכתשים אגן"

כך מעריך גורם בכיר בענף ההדברה *משרד הבריאות בברזיל אסר על החברה הבת לייצר חמישה ממוצריה, והשוק הגיב בחריפות

כאילו לא מספיקה ההאטה בענף החקלאות, השחיקה ברווחיות והמלאי הגבוה - יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן נאלצת להתמודד כעת עם בעיה חדשה. משרד הבריאות בברזיל הורה לחברת הבת, מיליניה, להפסיק לייצר ולמכור 5 פורמולות בשל חריגה מתנאי הרישיון.

מכתשים אגן לא הודיעה מה יהיה היקף הפגיעה בחברה כתוצאה מכך, אולם בשוק ההון מיהרו להילחץ מההודעה, ומניית החברה, בניהולו של אברהם ביגר, ירדה היום במחזור המסחר השני בגודלו בשוק.

השוק הברזילאי הוא אחד השווקים המרכזיים בו פועלת החברה. בשנת 2008 הסתכמו המכירות של מכתשים אגן באמריקה הלטינית (חלק גדול מהן בברזיל) ב-675 מיליון דולר, והיוו כ-26% מסך מכירות החברה. האיסור על מכירת חמש פורמולות משפיע על חמישה מוצרים של החברה, מתוך כ-60 מוצרים שהיא מוכרת בשוק זה, והיקף המכירות של אותם מוצרים מוערך בכעשרות מיליוני דולרים לרבעון.

רווחיות המוצרים עלולה להיפגע

אחד המוצרים שיושפעו הוא קוטל העשבים גלייפוסט, המהווה כ-10% ממכירות מכתשים אגן בעולם. אולם דווקא במקרה זה, החברה מסוגלת למצוא יחסית בקלות פיתרון, שכן היא יכולה להשיגו גם בפורמולה אחרת שעונה על דרישות הרגולציה בברזיל.

ככל הידוע, במכתשים אגן מתכוונים לדאוג לחלופות למוצרים שנאסר עליה למכור, ואלה יגיעו או מגורמים בתוך הקבוצה או מגורמים חיצוניים. כך שהיקף המכירות של החברה אינו אמור להיפגע. יחד עם זאת, רווחיות המכירות של אותם המוצרים עלולה להיפגע, בין היתר מכיוון שמכתשים אגן תיאלץ לייבא מוצרים לברזיל, וכן להיעזר ברכישת מוצרים מחברות אחרות במקום לייצר אותם בעצמה.

בשוק ההון בהחלט מוטרדים מהודעת החברה. "יש כאן אלמנטים של אי בהירות, שלא ניתן להתעלם מהם", אומר גורם בשוק ההון. "עונת המכירות בברזיל צפויה להתחיל בשבועות הקרובים ועולה השאלה האם החברה תספיק להיערך לדרישות הרגולציה בזמן קצר".

אולם להערכת גורמים בענף ההדברה הנזק הצפוי למכתשים אגן אינו גבוה כפי שחוששים בשוק. ראשית, על פי הערכות, החברה מתכוונת לערער על החלטת משרד הבריאות הברזילאי. אולם גם אם תרחיש הקיצון יתממש ומכתשים אגן תיאלץ להשמיד את כל המוצרים הרלוונטיים, היקף המלאי שלהם עומד על כ-10 מיליון דולר בלבד. "הגבלות משרד הבריאות בברזיל יפגעו ברווחיות החברה באופן זניח ובהיקף של מיליוני דולרים בודדים", אומר גורם בענף.

בימים הקרובים צפויה מכתשים אגן להתארגן ולמצוא פתרונות תחליפיים למוצרים שנאסר עליה לייצר. כאשר הפתרונות הללו יושגו, צפויה החברה לפרסם הודעה מפורטת יותר על היקף הפגיעה הצפויה לה בשוק הברזילאי. *