"ג'קי מצא וקובי בן-גור דנו בסטקייה על מינויים ברשות המסים"

הפרקליטות הגישה את כתבי האישום בפרשת רשות המסים ■ ג'קי מצא מואשם בקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים ובסיוע לשוחד ■ קובי בן-גור ויורם קארשי מואשמים במתן שוחד ■ ושולה זקן - במירמה והפרת אמונים

"ג'קי מצא קיבל את סיועם של קובי בן-גור ויורם קארשי בקידומו לתפקיד מנהל רשות המסים, ביודעו כי השניים מעוניינים בהשפעה ברשות וכי הם יצפו ממנו לפעול עבורם במסגרת מילוי תפקידו". כך - טוענת הפרקליטות בכתב האישום שהוגש היום (ה') לבית המשפט המחוזי מרכז - התבטא השוחד שקיבל מצא מהעסקנים הפוליטיים רו"ח קובי בן-גור ויורם קארשי.

לטענת המדינה, "מצא העניק להם דריסת-רגל בקבלת החלטות ברשות. בחלק מהמקרים מצא נעתר לדרישותיהם ופעל על מנת למנות עובדים בהתאם לתביעתם".

כך ניהלו מצא ובן-גור "ישיבת שיבוצים" בסטקיית אסא שבצומת בית-דגן, בנוגע לסבב מינויים שתכנן מצא, בו סוכם כי בן-גור "יראיין" את אורנה בכר לתפקיד אליו התמודדה, ובפגישה יקדם ענייני מס אישיים שלו במשרד פקיד השומה בו עבדה.

ג'קי מצא מואשם בקבלת שוחד, 8 עבירות של מירמה והפרת אמונים ובסיוע לשוחד; בן-גור מואשם ב-4 עבירות של מתן שוחד ובסיוע לשוחד; קארשי, אחיה של שולה זקן שהיתה מנהלת לשכת שר האוצר דאז אולמרט, מואשם ב-5 עבירות של מתן שוחד; שמואל בוברוב, שהיה הסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש, מואשם בלקיחת שוחד וב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים; יגאל סער, נציג רשות המסים בארה"ב, מואשם בלקיחת שוחד, סיוע למתן שוחד ובמירמה והפרת אמונים; גידי בר-זכאי, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות, ויוסי שטיינמץ, מנהל תחום ייבוא אישי ורכב במכס, מואשמים בלקיחת שוחד.

בכתב אישום נפרד שהוגש לבית משפט השלום בירושלים מואשמת שולה זקן במירמה והפרת אמונים.

למעלה מ-140 עדים בפרשה

למעלה מ-140 עדים כלולים ברשימת עדי התביעה, ובהם מנהל הרשות הנוכחי, יהודה נסרדישי, בכירים ברשות בעבר ובהווה (איתן רוב, דורון ארבל, משה מזרחי ועוד) והמשנה למנכ"ל אי.די.בי, ד"ר איל סולגניק. את כתבי האישום הגישו עוה"ד אביה אלף, מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון ועמרי קופלר.

לפי האישום, קארשי ובן-גור הכירו על רקע פעילותם הפוליטית בליכוד. הם פעלו לביסוס השפעתם על הנעשה ברשות המסים, להשיג בה דריסת-רגל ולהשפיע על ההחלטות שמתקבלות בה. הם נהגו לסייע לעובדי הרשות על-ידי קידום בתפקיד או בכל דרך אחרת, כדי ליצור בהם תחושת מחויבות כלפיהם.

"בן-גור וקארשי פעלו מתוך ציפייה שעובדי הרשות שקיבלו ביודעין את סיועם יפעלו עבורם במסגרת מילוי תפקידם, יקנו להם השפעה ברשות ויקדמו אינטרסים אישיים שלהם", נכתב בכתב האישום.

מצא, סער, בוברוב, שטיינמץ ובר-זכאי מואשמים כי "קיבלו את הסיוע שניתן להם, ביודעם כי בן-גור וקארשי חפצים בביסוס השפעתם ברשות, ומצפים מהם לפעול עבורם במסגרת מילוי תפקידם". ואכן, במקרים שונים הם קידמו אינטרסים שלהם, בדרכים שונות.

עם פרישתו של איתן רוב מניהול הרשות, החלה מתיחות בין 3 המועמדים (מצא, שוקי ויטה ועוזר ברקוביץ' ז"ל) ותומכיהם. מצא הביע בפני בן-גור את שאיפתו להתמנות לתפקיד. הוא ידע כי לבן-גור השפעה ברשות נוכח חברותו ההדוקה עם רוב, מעמדו וקשריו. בן-גור השיב כי ימליץ עליו בפני שר האוצר, אהוד אולמרט. כן הציע לו להיפגש עם קארשי, כדי לקדם פגישה בינו לבין אחותו, שולה זקן. מצא חפץ בפגישה, ייחס חשיבות לה ולהמלצת קארשי בפני אחותו וסבר כי הדבר יסייע לו לזכות בתפקיד.

לאחר פגישה משולשת בן גור-מצא-קארשי בביתו של האחרון, זימנה זקן את מצא לראיון מקדים במשרדה. בסמוך לכך זימנה לפגישות גם את שני המועמדים האחרים לתפקיד. בפגישה של מצא עם זקן נכח גם קארשי. "מצא ייחס חשיבות לפגישה עם זקן וסבר כי היא קידמה אותו במאמציו לזכות במינוי". לאחר מינוי החל מצא לפרוע את החוב.

מצא פורע את חובות המינוי

כך מילא את הבטחתו (מלפני המינוי) לבן-גור לקדם את גלית שמחון, לה היה "קשר אישי קרוב ביותר" לבן-גור, מתפקיד מפקחת במשרד פקיד שומה למפעלים גדולים - לתפקיד היועצת המקצועית שלו. כן הורה לסמנכ"ל בוברוב לשפר את תנאי העסקתה.

גם מינויו של יגאל סער לנציג הרשות בארה"ב נבע מתכתיב של בן-גור וקארשי ונועד לרצותם. סער ביקש להתמנות לסמנכ"ל למינהל, וקארשי פעל עבורו בנושא כדי שירגיש מחוייב כלפיו. מצא הבטיח למנותו אך בהמשך חזר בו, וביקש למנות את בוברוב לתפקיד. הוא ביקש משולה זקן פגישה עם השר אולמרט, כדי לאשר 3 מינויי סמנכ"לים. אלא שזקן, שידעה על רצון אחיה למנות את סער, מנעה את הפגישה והיפנתה את מצא לאחיה בנוגע למינויים.

קארשי הבהיר למצא כי עד שלא ימנה את סער, יעוכבו המינויים שמצא ביקש להביא לאישור השר. קארשי תבע ממצא הסברים באשר להפרת הבטחתו, ואף הודיע לו כי יבדוק "מי זה הבחור" שהוא מעדיף על פני סער. לבסוף נפגשו בן-גור, קארשי ומצא במסעדה בצומת שורש, שם סוכם כי סער ימונה לתפקיד אחר שיהיה מקובל עליו.

במקרה אחר פעלו מצא ובוברוב, לבקשת בן-גור, לקדם את עמוס שמעונוב לתפקיד רכז. בוברוב לא הצליח להתערב במכרז, ומצא הודיע לבן-גור כי "הפרויקט" למנות את שמעונוב נכשל, כיוון שבן-גור לא תיזמן טוב את הטיפול במקרה. כדי לרצותו, אמר מצא לבן-גור כי הוא נותן לו "קארד בלאנש" להתנהל מול בוברוב. מצא סיפר לבן-גור על אחד מצעדיו של בוברוב, אותו הגדיר כ"התאבדות", והבהיר כי הוא שמח על התנהלותו זו.

באישום נוסף נטען כי קארשי ביקש מבר-זכאי להתערב בהחלטה בתיק מס של מקורבו, יצחק ברדריאן. כעבור חודש ביקש בר-זכאי מקארשי, שהיה חבר מועצת עיריית ירושלים, לפעול בוועדה המקומית לתכנון ובנייה להכשיר חריגות בנייה בביתו שבמבשרת-ציון. כעבור חודש נוסף התערב בר-זכאי בתיק נוסף שביקש קארשי.

גורם משפטי: "שוחד זה לא רק מעטפות מזומנים"

"כתב האישום עוסק בכניסת גורמים אינטרסנטים לרמות הבכירות ביותר של רשות המסים. זהו דבר חמור מאוד ונגע שיש לבער". כך אומר ל"גלובס" גורם משפטי עם הגשת כתבי האישום בפרשת רשות המסים.

לדבריו, "לעניין טובת הנאה, החוק אינו מבחין בין מעטפת מזומנים או סיוע במינוי לתפקיד נחשק, מה גם שתפקיד כזה מעניק לעובד הציבור מעמד, מוניטין והטבות חומריות".

הגורם מדגיש כי "שוחד המגיע בדרך של סיוע למינויים ומתן דריסת-רגל לגורמים זרים הוא השחתה מערכתית סמויה ומתוחכמת, שפגיעתה באמון הציבור קשה, במיוחד כשמדובר בגוף שהוא חלק ממערכת אכיפת החוק".

בפרקליטות מצהירים כי ינהלו את שני התיקים "בזריזות וביעילות". הראיות המרכזיות שבידם הן האזנות הסתר. "אלה הראיות הכי חזקות שיכולות להיות, ההאזנות נותנות ביטוי למה שקרה בזמן אמת".

"לא שוחד כספי"

פרקליטיו של מצא - עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור ודפנה ליבאי - הצרו היום על הגשת כתב האישום, "ממנו עולה ומתברר מעל לכל ספק כי מצא לא מואשם בקבלת שוחד כספי, ואין אף טענה כי מינויו לתפקיד מנהל רשות המסים על-ידי הממשלה לא היה ראוי ותקין. הטענה כי גורמי חוץ סייעו למצא לקדם את מינויו היא מופרכת וחסרת יסוד".

עוד הוסיפו הפרקליטים כי "מצא לא קיבל דבר מאיש בקשר למינויו ולא ראה עצמו מחוייב לאיש. מצא ערך ברשות שורת מינויים לתפקידים שונים, כולם על בסיס מקצועי וענייני, תוך שהוא מביא את הרשות תחת ניהולו להישגים חסרי תקדים. אנו מאמינים כי בית המשפט לא ייתן ידו לקביעה בכתב האישום כי עצם זימונו לפגישה עם שולה זקן - פגישה כמוה קיימה גם עם שני המועמדים האחרים לתפקיד - מהווה סיוע למינויו וקבלת שוחד".

"זקן מצפה לזיכוי מלא"

פרקליטה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, אמר: "צר לנו שהפרקליטות התעלמה מחומרי חקירה שהיו בחזקתה, מהם עולה בבירור כי זקן לא מנעה אף פגישה בין השר אולמרט ליו"ר הרשות מצא, ולא עיכבה גם אף מינוי. בין הראיות שהצגנו בשימוע בולטת עדותו של אולמרט לפיה באותה תקופה הוא פגש במצא, לרבות פגישות בארבע עיניים, כך שלגבי כל טענה לגבי מניעת פגישה עם מצא - אין בה ממש. זקן שמה את מבטחה בבית המשפט ומצפה שם לזיכוי מלא".