הביזיון של קליפורניה

ארנולד שוורצנגר לא מסוגל להעביר את התקציב שלו ופיצ' הורידה לה את דירוג האשראי

כששחקן הקולנוע ארנולד שוורצנגר החליט להיכנס לפוליטיקה ולהתמודד על תפקיד מושל קליפורניה, הוא ראה בעיני רוחו את הגיבור שלו, הנשיא רונלד רייגן, שעשה מסלול דומה. רייגן מינף את המיומנויות שלו במשחק מול מצלמה כדי להתקדם ממשרה של מושל קליפורניה לבית הלבן.

שוורצנגר נבחר לתפקיד ב-2003 ושוב ב-2006, אבל קליפורניה בהנהגתו הפכה למדינה על סף פשיטת רגל. לפני כחודש הזהיר החשב הכללי של המדינה כי בתוך 50 יום לא יישאר בקופתה מספיק כסף כדי לשלם משכורות. בשבוע שעבר הודיע שוורצנגר עצמו כי קליפורניה לא תוכל לפרוע את אגרות החוב שלה, ובמקומן היא תנפיק שטרי-חוב (IOU). הבנקים הגדולים כבר הודיעו שהם לא מעוניינים.

השבוע החליטה סוכנות הדירוג פיץ' להוריד את הדירוג של אג"ח הממשל של קליפורניה ל-BBB, שתי דרגות בלבד מעל "זבל". הסוכנויות האחרות כבר פרסמו תחזיות שמדברות על הפחתת דירוג דומה. הזמן של המושל שוורצנגר אוזל. הוא אמנם מנסה להפיל את האחריות על בית הנבחרים של המדינה המסרב להגיע איתו לפשרה מוסכמת על קיצוץ נרחב בתקציב.

אחרון גיבורי הפעולה לא מסוגל להעביר את התקציב שלו, מה שהופך את המצב של קליפורניה לביזיון מוחלט. כל-כך מוחלט, שאפילו הנשיא אובמה, האיש שתמך בכל תוכניות החילוץ הממשלתיות למגזר הפיננסי, סירב לחלץ את המושל שוורצנגר.

לא בהכל הוא אשם. שוורצנגר ירש את התפקיד ממושל שהודח בדיוק בגלל הבעיות הפיננסיות האלה. העניין הוא שבינתיים עברו עוד כמה שנים. המנדט שהוא קיבל לטפל במצב לא נוצל לשם כך, ואם זה לא הספיק, בא המשבר הכלכלי והצניח את ההכנסות של המדינה ממסים.

קשה לראות את שוורצנגר מוצא פתרון בסגנון סרטי האקשן שהוא התמחה בהם. יותר סביר להניח שהוא מתרחק והולך מהגשמה של שאיפותיו הפוליטיות. את המסלול של רייגן הוא כבר לא יזכה לעשות, כנראה. *