וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת - ובירידות בסיכום שבועי

גלובס tv הנאסד"ק איבד השבוע 2.5% ■ ג'נרל מוטורס החדשה זינקה ב-37.4% לאחר שיצאה מהקפאת הליכים ■ פוטאש צנחה ב-9% לאחר שסילבינט חתמה על חוזה לאספקת אשלג להודו במחיר נמוך מהציפיות

"אף אחד לא משקיע, כי אין סיבה להשקיע", סיכם את המסחר היומי בוול סטריט דאון בנט, מנכ"ל קבוצת הפיננסים הנושאת את שמו לסוכנות הידיעות "AP". נכון, הגרעון המסחרי המתכווץ אומנם הצליח להביא לפתיחה מעורבת בוול סטריט, כשהנאסד"ק הצביע על עליות שערים, אך מדובר היה במחזה קצר-טווח במיוחד.

לאחר שמדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן שב ואיכזב את המשקיעים, חזרה המגמה השלטת לירידות שערים - כמעט כל הדרך לנעילת המסחר. ברקע, נמשכו החששות מהתאוששות כלכלית איטית ודריכות בעוד עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני צוברת תאוצה. מזלו של הנאסד"ק הוא חופן העלאות המלצה למניות מגזר הטכנולוגיה, שסייעו להביא את המסחר למגמה מעורבת בישורת האחרונה - למרות שדווקא הוא ולא אחר הוביל את הירידה השבועית השבוע.

יום המסחר היה רווי בציטוטים של כלכלנים ואישים אחרים מהשורה הראשונה של הכלכלה הגדולה בעולם. כך למשל, פרופ' נוריאל רוביני, אשר זכה לכינוי "ד"ר יום הדין" לאחר שהצליח לחזות את המשבר הכלכלי, הצטרף היום (ו') לקריאתו של וורן באפט ואמר כי על ממשל אובמה להשיק תכנית תמרוץ נוספת לחילוץ הכלכלה מהמיתון.

לעומתו, פרופ' פול קרוגמן כתב היום בטורו ב"ניו-יורק טיימס" כי אובמה מתחל להצטייר כמו בוש; לדבריו, "אובמה לא מודה שחבילת התמריצים הראשונה אינה מספקת" ובעייו היא ש"השמרים של עוגת התמריצים אינם תופחים". לדברים הגיב בכיר בבית הלבן, שאמר כי אף אחד בממשל לא חושב על חבילת תמריצים נוספת, ודובר הנשיא, שציין כי "אנו לא מוציאים שום דבר מכלל אפשרות".

בינתיים, נראה כי שוק הנגזרים הוא הבא על הכוונת של הפיקוח הפדראלי. שר האוצר האמריקני גייטנר אמר היום כי "היקפו של שוק הנגזרים הפתיע את הממשל" במסגרת שימוע בוועדת השירותים הפיננסים בבית הנבחרים. לדבריו, "מיסוד מסגרת מקיפה של פיקוח על השוק היא הכרחית".

במבט לעתיד, נזכיר סקר עדכני של סוכנות הידיעות "בלומברג" בקרב 57 גופים פיננסיים, לפיו הכלכלה האמריקנית צפויה לצמוח בשנתיים הקרובות בשיעור גבוה יותר מכפי שהוערך בתחזיות קודמות. במחצית השנייה של השנה צפויה הכלכלה האמריקנית לצמוח ב-1.5% (לעומת 1.2% בתחזית הקודמת בחודש שעבר), ובשנה הבאה צפויה הצמיחה להסתכם ב-2.1%. שיעור האבטלה יחצה את ה-10% השנה ויסתכם ב-9.8% בממוצע בשנה הבאה. כמו כן, עולה מהסקר, כי הכלכלנים צופים שה'פד' יתחיל להעלות את הריבית החל מהרבעון השלישי של 2010.

דאו ג'ונס ירד ב-0.45% ל-8,114.78 נק' ■ נאסד"ק עלה ב-0.2% ל-1,756.03 נק' S&P 500 ירד ב-0.4% ל-879.13 נק'.

בסיכום שבועי, ירד הדאו ג'ונס ב-2%, ה-S&P 500 ב-2.2% והנאסד"ק ב-2.5%.

זירת המאקרו

בשעה 15:30 פורסמו מחירי היבוא והיצוא לחודש יוני וכן מאזן הסחר של ארה"ב לחודש מאי. היקף היבוא לארה"ב עלה ביוני ב-3.2%, גבוה מהציפיות לעלייה של 2% בלבד. היקף הייצוא עלה ב-1.6%, מה שתרם לצמצום הגרעון המסחרי בארה"ב - אשר ירד ל-26 מיליארד דולר בלבד, מול ציפיות כי יעלה ל-30 מיליארד דולר במאי. הנתון לגבי אפריל, אגב, ירד בתוך כך ל-28.8 מיליארד דולר מ-29.2 מיליארד דולר במקור.

בד בבד, מדד אמון הצרכנים לחודש יולי של אוניברסיטת מישיגן צנח לרמה של 64.6 נקודות בלבד. הערכות חזו ירידה קלה ל-70 נקודות בלבד, בהשוואה למדד יוני - שעמד על 70.8 נקודות.

במסחר האלקטרוני המאוחר בחוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה באוגוסט בבורסת הסחורות בניו-יורק, מאבד הזהב השחור 0.93% ונסחר ברמה של 59.85 דולר לחבית. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה העריכה היום כי הביקוש העולמי לנפט יתאושש בשנה הבאה ויעלה ב-1.4 מיליון חביות ביום, כלומר ב-1.7%, ויסתכם ב-85.2 מיליון חביות ביום.

התשואה לפדיון על אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים בארה"ב (ללא הצמדה, בריבית קבועה של 3.125% לשנה) ננעלה בנפילה של 3.46%, כך שגילמה הלכה למעשה עליות שערים. שער הנעילה שיקף תשואה לפדיון של 3.295% לשנה.

מניות בכותרות

נראה שאין גבול לחוצפה בחברת הביטוח AIG . התקשורת האמריקנית דיווחה היום כי החברה מתכננת לחלק בונוסים בהיקף של 2.4 מיליון דולר ל-40 מנהלים בכירים. בפעם הקודמת שביקשה AIG לחלק בונוסים, היא זכתה לביקורת קשה בציבור האמריקני. נזכיר כי בספטמבר האחרון עמדה AIG על סף פשיטת רגל, והממשל האמריקני חילץ אותה תוך שימוש בכספי משלם המיסים. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, אמר בעבר כי החילוץ של AIG הכעיס אותו יותר מכל דבר בעת המשבר הכלכלי, שכן לדבריו קברניטי AIG התנהגו כאילו הם מנהלים קרן גידור, ולא את חברת הביטוח הגדולה בעולם.

ומכאן לסמל כושל נוסף של אמריקה - ג'נרל מוטורס . החברה דיווחה היום על יציאה ממצב פשיטת הרגל עליו הכריזה לפני 40 ימים. זאת, לאחר מהלך ארגון מחדש נרחב שעברה החברה, במסגרתו היא סגרה 16 מפעלים, פיטרה יותר מ-6,000 עובדים, נטשה מחצית מהמותגים שלה ומכרה את נכסים הטובים לחברת "ג'נרל מוטורס החדשה". מנכ"ל החברה התחייב במסיבת העיתונאים כי ישיב את החובות לממשל.

פוטאש המשיכה לרכז עניין; החברה צנחה לאחר שסילביניט, עמיתתה הרוסית חתמה על חוזה עם ההודים במחיר נמוך מהציפיות. לא עזר לפוטאש העובדה כי חתמה על חוזים דומים במחיר של 700 דולר לטון, מוקדם יותר היום.

שברון היתה היורדת הגדולה ביותר מקרב מניות הדאו ג'ונס, לאחר שפרסמה אזהרת רווח אמש, בה לא נקבה במספרים מדויקים. רווחי הרבעון השני, ציינה, נפגעו מירידה חדשה במרווחי הזיקוק, וכל פוטנציאל לגידול ברווח בשל עליית מחירי הנפט קוזז מהיחלשות הדולר.

פיליפ מוריס , יצרנית סיגריות מרלבורו, הודיעה כי תשלם 452 מיליון דולר עבור פרוטבקו הפרטית - יצרנית מותגי הסיגריות מוסטנג, Premier ו-President.

ישראליות מעבר לים

אמדוקס בלטה לאחר שאתמול בית ההשקעות אופנהיימר פרסם המלצה חיובית על מנייתה. האנליסטים ציינו כי: "הרע מכל מאחוריה". בבית ההשקעות העלו את ההמלצה למניה ל"תשואת יתר", במחיר יעד של 27 דולר. מעריכים את צבר ההזמנות של החברה ב-2.37 מיליארד דולר, ולא פוסלים העלאת תחזית ההכנסות השנתית. במקביל, אתמול הודיעה החברה על חוזה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים עם T-Mobile הבריטית.

הצעת הרכש של קרן KCPS למניות גילת נכשלה. הקרן פרסמה בתחילת יוני הצעה לציבור וביקשה לרכוש כ-2 מיליון מניות גילת במחיר של 3.65 דולר למניה. אז שיקף מחיר זה פרמיה של 4%, אולם מאז טיפסה המניה וציבור המשקיעים לא מיהר להיענות להצעת KCPS. המשקיעים הציעו למכור ל-KCPS רק רק 1,726 מניות, ומכיוון שמספר זה לא עומד בתנאי הסף - ההצעה כולה נפלה.

עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני החלה השבוע באופן רשמי, ומבחינת הישראליות חברות רבות כבר דיווחו על מועדי פרסום דוחותיהן. טבע תפרסם את הדוחות ב-28 ביולי, סרגון תדווח ב-20 ביולי, אלווריון ב-29 ביולי, אודיוקודס ב-6 באוגוסט ובלופניקס תדווח ב-11 באוגוסט.

אפרופו אלווריון , האחרונה דיווחה על הצלחת הניסוי לפריסת רשת ה-WiMax בבריטניה בשיתוף עם מפעילת התקשורת MLL טלקום.