גייטנר: "היקפו של שוק הנגזרים הפתיע את הממשל"

שר האוצר האמריקני בשימוע בוועדת השירותים הפיננסים בבית הנבחרים: "מיסוד מסגרת מקיפה של פיקוח על השוק היא הכרחית"

"היקפו של שוק הנגזרים הפתיע את הממשל", אמר היום (ו') טימותי גייטנר ביחס לסכומי העתק המושקעים בעסקאות נגזרים ש"סייעו להטיל מום", גדבריו, בכלכלת ארה"ב. שר האוצר האמריקני השמיע את נאום הפתיחה במסגרת השימוע שלו בוועדות החקלאות והשירותים הפיננסים בבית הנבחרים, שם אמר כי "מיסוד מסגרת מקיפה של פיקוח על השוק היא הכרחית".

שוק הנגזרים בארה"ב גגדול במקטעים אחדים שלו פי כמה וכמה מונים מנכסי הבסיס אותם הוא מכסה, למשל במקרה של חוזי החלף עתידיים המגנים מפני חדלות-פירעון (CDS). ברוב המקרים, השוק אינו נתון לפיקוח, בשוני משוקי הון אחרים בארה"ב. מבחינה פוליטית, צפוי גייטנר להתנגדות מקרב חברי הקונגרס האמריקנים החוששים לשים מגבלות על השוק, אולם בית נבחרים זה, נזכיר, נשלט בידי הדמוקרטיים - ואף יו"ר וועדת השירותים הפיננסים, ברני פרנק, צוטט באומרו כי "אנו הולכים לקראת הרחבה מהותית של הפיקוח על הנגזרים".

נכסי הבסיס מהם נגזרים מכשירים פיננסים אלו יכולים להיות ניירות-ערך מגובות משכנתאות או סחורות נפט. כוח הפיתוי של אותם מכשירים, הנסחרים מעבר לדלפק - בניגוד לאלו המוחלפים בבורסה מוסדרת - הוא יכולת קיום המו"מ הפרטני לגבי כל אחד מהם, לרבות התאמה אישית לצרכי הקונה.

לדברי גייטנר, הקלות בה נגזרים נמכרו ונקנו בתקופה של אשראי זמין עודדה מוסדות פיננסים, כמו גם משקיעים, ליטול סיכון גדול מידי. באותו עת, לרשויות הפיקוח הפדראליות לא ניתנו הכלים המתאימים להקל על הסיכונים ולהגן על הצרכן האמריקני, אמר לוועדה. "המורכבות של הכלים הכריעה את מוסדות הפיקוח ואת ניהול הסיכונים המושתת על איזונים ובלמים", אמר.

הצעת הממשל, המהווה חלק מעסקת חבילה גדולה יותר, הביאה ביקורת על רקע חששות מעלויותיה ומדיכוי היצירתיות בשוק - וההצעה זוכה לסקפטיות גם מקרב רגולטורים בעצמם."החשש שלי, הוא שהממשל הולך להסיט את הסיכון מטה מהמשקיעים והסוחרים לעברם של משלמי המיסים", אמר ספנסר בצו'ס (Bachus), רפובליקני החבר בוועדה.

פקידי ממשל אמריקנים מעריכים שרגולציה רופפת יותר על שוקי הנגזרים באסיה ובאירופה תגרום לתעשיית הנגזרים האמריקנית לנהל ארביטראז' פיקוחי, כלומר להעביר חלק מהפעילות למקומות שבהם עלות הציות לכללי הפיקוח תהיה נמוכה יותר.

מול אופוזיציה להגברת השקיפות והפיקוח בשוק הנגזרים מצד עסקים ומחוקקים מסוימים, גייתנר צריך לפעול גם כדי למנוע את האפשרות שתעשיית הנגזרים תברח מתחום השיפוט האמריקני. ברני פרנק, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים, התחייב לנקוט יד קשה נגד כל מדינה שתנצל את הרגולציה המוגברת בארה"ב, כדי לנסות להשתלט על נתחי שוק בתעשיית הנגזרים.