גידי בר-זכאי: "לא מבין איך הפכתי בן-לילה לחשוד בפרשת שחיתות גדולה"

בר-זכאי, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, שנאלץ לצאת לחופשה לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירת שוחד, משוכנע כי נגרם לו עוול גדול ■ כעת שוטחים מקורביו את גירסתו לאירועים שטילטלו קריירה מבטיחה

ב-2 בינואר 2007 הפר את הדממה בביתו של גידי בר-זכאי זמזום קצר בפעמון הדלת. בר-זכאי, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, פתח את הדלת כשקורי שינה עוד לעיניו, וגילה שם צמד שוטרים שבאו לערוך חיפוש בביתו ולעצור אותו בחשד למעורבות בעבירות שוחד. אשתו ההמומה ושלושת ילדיו הקטנים נאלמו דום נוכח המחזה.

בר-זכאי נחקר במשך 5 ימים 12 פעמים. כיוון שבאותה עת סבל מפריצת דיסק קשה ולא יכול היה לשבת, התנהלו חקירותיו כשהוא עומד. "הוא היה סקרן לדעת מה הפשע החמור שבגינו הוא זוכה בטיפול הנחוש והנחרץ השמור לבכירי העבריינים", מספר מקורב לבר-זכאי. "כי בהתחלה הוא לא ידע על המעצרים של ג'קי מצא ושל חשודים אחרים בפרשת רשות המסים, ולא על הטלטלה שעוברת הרשות באותה שעה".

השאלות שנשאל בר-זכאי עסקו בעניין המינויים ברשות המסים. "שאלו אותו 'איך התמנית? מי מינה אותך? מה זה מינוי בפועל? מה טיב הקשר שלך עם קובי בן-גור? על מי המלצת כראוי לקידום? מה הקשר בינך לעובד כזה או אחר?' וכך הלאה. בר-זכאי שיתף פעולה באופן מלא וענה בלי להסס", מתאר המקורב.

בהמשך הוא נשאל על שני תיקי מס של שני נישומים שונים, שאת שניהם, כך טען בחקירה, אינו זוכר או אינו מכיר. "הרגשתי נוח ובטוח לחלוטין ולא הרגשתי שיש לי ממה לחשוש, כיוון שלא עשיתי דבר שיש לחשוש ממנו או להתבייש בו", סיפר בר-זכאי לחבריו כשתם סבב החקירות.

שנתיים וחצי מאוחר יותר, שמו של בר-זכאי (43), הסמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, מופיע בכתב האישום החמור שהגישה הפרקליטות נגד ג'קי מצא, ראש הרשות לשעבר, ונגד שישה נאשמים נוספים בפרשה המכונה "פרשת רשות המסים". החשדות נגדו לא קשורות לפרשת הגג (ראו מסגרת) המתייחסת לשוחד לכאורה שקיבל מצא מהעסקנים הפוליטיים רו"ח קובי בן-גור ויורם קארשי, אלא לשוחד לכאורה שהוא קיבל מקארשי באירוע נפרד. סביר להניח, שאת זה איש לא יזכור, אלא שמספר 2 ברשות המסים, ומי שהיה שותף בכיר, לצד מנהל הרשות היום יהודה נסרדישי, לקביעת מדיניות המיסוי במקרקעין, במיסוי הבינלאומי, במס הכנסה ובמע"מ, הפך למספר 7 ברשימת הנאשמים בכתב האישום.

בר-זכאי, רואה חשבון ומשפטן בהכשרתו שהקדיש את חייו המקצועיים לרשות המסים, יצא בימים אלה לחופשה בעקבות כתב האישום. כעת, כשהוא ממתין להכרעת נציבות שירות המדינה אם להשעות אותו מתפקידו, חושפים מקורביו לראשונה את סיפורו האישי ואת גירסתו לאירועים המתוארים בכתב האישום.

"נגרם לו עוול גדול מעצם הגשת כתב האישום בעבירת השוחד החמורה בלי שנתן דבר ובלי שקיבל דבר בתמורה", אומר חבר קרוב של בר-זכאי. "עצם הגשת כתב האישום כבר מסיבה לו נזק עצום, וגם אם יזוכה הנזק שנגרם לו לא יתוקן".

נחזור לינואר 2007. לאחר חקירותיו הראשונות הובל בר-זכאי לבית המשפט לדיון בהארכת מעצרו. המסדרון ואולם בית המשפט המו אדם, צלמים ליוו אותו מובל עם שמירה צמודה, וכתבים ניסו לחלץ ממנו שביב מידע בקשר לחשדות נגדו. "רק ברחבת בית המשפט הוא גילה שהוא מוקף בחבריו לצמרת הנהלת רשות המסים", מספר מקורב.

אלא שבר-זכאי היה חריג בנוף. "מהר מאוד התברר לחוקרים שבפרשת המינויים ברשות המסים אין נגד בר-זכאי כל טענה או ספק קל שבקלים. ואכן, בסופו של יום הוא לא הואשם בעניין הזה", אומר גורם שמכיר את התיק.

בחקירות הבאות הושמעו לבר-זכאי הקלטות של שיחות שהוקלטו בהאזנות סתר, בעיקר שיחות בין קארשי לאחרים, שבהן מוזכר שמו, אך הוא אינו שותף להן, שבמסגרתן נוצר הרושם כאילו הוא עושה דברם ברשות. על סמך אמירות אלו, אמרו לו חוקריו, אתה חשוד בקבלת ובמתן שוחד. לדברי גורם שמכיר את התיק, "מההקלטות נדמה כאילו הוא הבטיח לעשות ניסים ונפלאות. החשדות נגדו אולצו לתוך תכנים דלילים ותמימים שהוא עצמו אמר בשיחות אחרות שקיים, ועל סמך זה בנו נגדו את התיק".

"בנו נגדו תיק"

החשד החדש נגד בר-זכאי, לפי כתב האישום, סובב סביב הטענה כי בר-זכאי קיבל הקלות בנייה עבור בית במבשרת-ציון, תמורת מתן הקלות מס למקורבי קארשי. לטענת כתב האישום - ביולי 2004 נפגש בר-זכאי עם קארשי, אז חבר מועצת עיריית ירושלים, בפאב "טוביה" בירושלים, וביקש ממנו להפעיל את קשריו כדי להבטיח שתתקבל בוועדה המקומית לתכנון ובנייה "הראל" - שדנה בעניין - הארכת מועד להיתר בנייה בבית שבבעלות בר-זכאי, ביחד עם חמיו וחמותו, יואב ואילנה שגיא, ההחלטה הרצויה לבר-זכאי.

עוד נטען, כי קארשי הפעיל את קשריו, הנושא "טופל", ובר-זכאי אמר לקראשי "וואללה, אתה גדול אתה, חבל לך על הזמן". פעולותיו של קראשי, כך נכתב, נעשו תוך ציפייה שבר-זכאי יפעל עבורו במסגרת תפקידו. זה השוחד לכאורה.

אלא שפרט נוסף בכתב האישום מעלה את השאלה אם השוחד הזה ניתן בכלל בדיעבד. נטען, כי כבר בחודש יוני 2006, לפני שבר-זכאי ביקש מקארשי את השוחד הלכאורי, ביקש קארשי מבר-זכאי להתערב בהחלטה בתיק מס של מקורבו יצחק ברדריאן וחברת סי בר בע"מ.

חודשיים מאוחר יותר התווסף עוד תיק לרשימת ה"טובות" הלכאוריות שאמור היה בר-זכאי לעשות, כאשר קארשי ביקש מבר-זכאי שיסייע לסגור תיק שנפתח נגד חברת בניסטל בע"מ במשרד פקידי השומה באשקלון ובירושלים, בחשד להעלמת הכנסות. לפי כתב האישום "בר-זכאי הביע נכונות לסייע לקארשי".

מקורבי בר-זכאי מתארים סיפור פחות מורכב ויותר תמים. "קארשי התריע בפני בר-זכאי על תיק - התיק של יצחק ברדריאן וחברת סי בר - שיש בו סחבת. בר-זכאי שמע עשרות תלונות כאלה ביום, מסטודנטים, מחברים, מהמוכר במכולת, מכולם - זה היה ספורט לאומי, והיתה לו שיגרה בנושא הזה - הוא היה מעביר את התלונה לטיפול הגורם הרלבנטי ברשות שיפעל מול רואה החשבון או עורך הדין המייצג של הנישום. זה מה שהוא עשה גם במקרה זה. העביר את הטיפול, ניתק מגע, לא התערב בטיפול. הוא אפילו לא ידע איך הטיפול בתיקים הללו הסתיים".

בדיעבד, הרבה אחרי שסערת החקירות התפוגגה, גילה בר-זכאי כי בקשתם של הפונים, יצחק ברדריאן וחברת סי בר, נדחתה. "אז במה אני נחשד?", שאל את חבריו בתסכול, כשגילה את תוצאות הטיפול ברשות. "העברתי לטיפול הגורם המוסמך, הסברתי לקארשי שאין סחבת ואנחנו נמצא פתרון ואמרתי לו לתומי מילות עידוד 'נתקדם מפה ואם לא אז משם ...נשב ...נדבר...'. הראיתי שאני קשוב, שנותנים שירות ברשות ועובדים טוב".

במקרה של חברת בניסטל, טוענים המקורבים, העביר בר-זכאי לבקשתו של קארשי את מספר הטלפון של סגן פקיד השומה הרלבנטי לרואה-החשבון של החברה. מקורב לבר-זכאי: "המספר לא היה חסוי או סודי, והיה מצוי בידי מי שרק חפץ בכך. בשני המקרים מעידים כל עובדי הרשות שנחקרו, כי בר-זכאי לא התערב בטיפול ולא נתן כל הנחיה בתיק, ובשני המקרים נתקבלה תשובה שלילית".

מחלקים מחומר החקירה ומהעדויות שהגיעו ל"גלובס" עולה, כי אף הנישומים שאמורים היו ליהנות מקשריו של קארשי ברשות, לא האמינו כי הוא יכול לקיים את הבטחותיו להם.

יצחק ברדריאן, דודו של קארשי, שנשאל בחקירתו "...בשיחה זו אתה נשמע משוחח עם יורם קארשי...", ענה: "אדון קארשי לא יודע במה מדובר והוא מגשש באפלה לראות מה קורה, שבמקרה שהדברים נגמרו יבוא ויגיד: הנה גמרנו תיק". כשהחוקר היקשה ושאל: "למה? מה יצא לו מזה?", ענה ברדריאן: "בשביל להמתיק את עצמו... כדי שהוא יבוא ויגיד 'אני יורם קארשי הגדול הנה גמרנו התיק'".

לשאלה "מה היה לאחר השיחה הזו עם יורם קארשי"?, ענה: "חארטת אבו יסמין. לא היה שום דבר. יורם קארשי המשיך להתקשר אלי ולשאול אותי מדי פעם מה קורה ובפועל שום-כלום. עד היום הזה התיק עוד פתוח".

התמונה המצטיירת מעדותו ברורה. הוא לא האמין שקארשי יכול לסייע לו בענייניו מול הרשות. קארשי מבחינתו היה רוח וצלצולים. ואם הוא - דודו של קארשי - לא האמין, אז למה שהפרקליטות תאמין?

ראה בקארשי חבר

גם בנוגע לטענה שקארשי סייע לבר-זכאי לקבל הקלות בנייה, יש למקורבי בר-זכאי מה לומר. לטענתם, הוא לא היה בקיא בפרטי הליך שהתברר בדיעבד כשגרתי והתנהל סביב הבנייה במבשרת ציון, ולכן פנה לקארשי שייתן לו עצה. "קארשי כדרכו לא הסתפק בעצה ונרתם לעזור. הקשר בינו ובין בר-זכאי התחזק לאחר שקארשי ביקר את בר-זכאי בשבעה של אמו, שנפטרה באותה תקופה. בר-זכאי ראה בו חבר. לאחר שנרתם לעזרה בנושא מבשרת, ראה בכך בר-זכאי אות לחברות טובה, ואף הודה לו מקרב לב כשאמר לו 'אתה גדול". מכאן הסיקו בפרקליטות שבר-זכאי רצה ל'הפעיל קשרים'".

ושוב, חלק מחומר החקירה מחזק את גירסתו הנאיבית משהו, אך לא בלתי הגיונית, של בר-זכאי. עדותו של עו"ד גל ספקטור, היועץ המשפטי של הוועדה לתכנון ובנייה שדנה בעניינו של בר-זכאי, מלמדת כי לא רק שלא הוכשרו חריגות בנייה אלא שהוועדה החמירה עם בר-זכאי ועם חמיו. "אני לא חושב שאפשר היה להחמיר אתו, מעבר למה שהחמירו אתו בהחלטת הוועדה ב-26.7.06", אמר במשטרה בנוגע לישיבה שהתקיימה לאחר שקארשי "נחלץ לעזרת בר-זכאי" לכאורה. "האם ניתנו הקלות כלשהן לאילנה שגיא אודות הנכס ברחוב הרקפת 8?", שאל החוקר. וספקטור ענה: "לדעתי, ההיפך הוא הנכון. הוועדה לא קיבלה את הבקשה ואף קבעה שיידרשו יותר שלבים כדי לקבל את ההיתר הסופי".

כשהסתיימו החקירות חזר בר-זכאי לנהל אורח חיים רגיל ושגרתי ככל שיכול היה. לאחר שהחלים מפריצת דיסק שממנה סבל בתקופת החקירות, חזר לעבודתו ללא תנאים מגבילים על סמכויותיו ותפקודו. הוא השקיע את כל כולו בעבודתו, בשיקום רשות המסים לאחר המשבר ובחזרה לשגרה. אך אשתקד, ביולי 2008, הפרה הודעת הפרקליטות, על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום בגין נטילת שוחד, את השגרה הזמנית שלו.

בר-זכאי אמר לחבר קרוב לאחרונה: "קשה לי להתרגל לשינוי שחל בחיי. אני לא מבין כיצד הפכתי בן-לילה מבכיר עסוק עד טירוף ברשות המסים, לחשוד בכיר בפרשת השחיתות הגדולה מקום המדינה. כל הזמן האמנתי שאם במשטרה יבדקו טוב-טוב, הם יגלו שלא קרה כלום, שלא קידמתי שום עניין באופן פסול, שלא קיבלתי דבר מאיש, וחשוב מכך לא נתתי דבר".

בהסכמת פרקליטות המדינה, שקיבלה את הצעת עורך-דינו של בר-זכאי, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, שלפיה הוא יהיה מנוע מלטפל בתיקי נישומים, ויטפל רק בנושאים שעניינם חקיקה ומדיניות, נשאר בר-זכאי בתפקידו עד יום חמישי האחרון. היום שבו הוגש כתב האישום.

"שנים של עבודה קשה ובניית מוניטין בעשר אצבעות נהרסו במחי יד", מחה בר-זכאי בפני חבר קרוב. "חבל שאני צריך להיגרר לסאגה הזאת ולסיטואציה של משפט ארוך ומייגע, במיוחד בנסיבות כאלה שאינן קשורות כלל לפרשת רשות המסים".

פרשת רשות המסים

בינואר 2007, לאחר שהמשטרה ערכה חקירה סמויה ממושכת, נעצרו בכירי רשות המסים בעבר ובהווה, ובהם מנהל הרשות דאז, ג'קי מצא וקודמו בתפקיד, איתן רוב, ונחקרו באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בבת-ים, בחשד לעבירות שוחד ומרמה

על-פי החשד שעלה אז, השניים אפשרו לאנשי עסקים פרטיים, ובראשם יורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר, שולה זקן, להשתלט על מערך המינויים ברשות ולמנות מקורבים. לאחר שאלה מונו, הם הפחיתו לכאורה שומות ומחקו חובות של אותם אנשי עסקים

ביולי 2008 הודיעה הפרקליטות על כוונתה להגיש כתבי אישום נגד החשודים, בכפוף לשימוע. בחודשים נובמבר 2008 עד פברואר 2009 נערכו שימועים למעורבים בפרשה. במהלכם, שכנע רוב את הפרקליטות, כי לא היה מעורב בפרשה וחדל להיות חשוד

ביום חמישי האחרון הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור למחוזי נגד ג'קי מצא, גידי בר-זכאי, שמואל בוברוב, יגאל סער, יוסי שטיינמץ, קובי בן-גור ויורם קארשי בעבירות של קבלת ומתן שוחד, מרמה, הפרת אמונים וסיוע לשוחד. בכתב אישום נפרד, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, מואשמת שולה זקן במרמה והפרת אמונים

תגובת הפרקליטות: "לא ננהל המשפט בתקשורת"

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה: "המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה ביום חמישי שעבר (9.7.2009) כתב אישום במסגרתו מיוחסת לגידי בר-זכאי עבירה של לקיחת שוחד מיורם קארשי.

"הפרקליטות נערכת לניהול התיק בבית המשפט המחוזי מרכז, ואין בכוונתה לנהלו בתקשורת. מאליו מובן, כי אין בכוונת הפרקליטות להגיב על טענות המתייחסות, כביכול, לחומר הראיות בתיק.

"בכתב האישום מפורטות העובדות שעל יסודן מיוחסת לבר-זכאי העבירה של לקיחת שוחד. בין היתר, כיצד נפגש בר-זכאי עם קארשי ערב התכנסות הוועדה המקומית לתכנון ובניה שאמורה היתה לדון בעניין הנוגע אישית לבר-זכאי. באותה פגישה ביקש בר-זכאי מקארשי להפעיל את קשריו על מנת שבוועדה המקומית תתקבל ההחלטה הרצויה לו. כאמור בכתב האישום כבר במהלך הפגישה התקשר קארשי, בנוכחות בר-זכאי, למי שכיהן כסגן וממלא מקום ראש המועצה וביקש ממנו להשפיע על יושב ראש הוועדה, כך שההחלטה הרצויה לבר-זכאי תתקבל.

"כמפורט בכתב האישום, לאחר שקארשי דיווח לבר-זכאי כי עניינו טופל, הודה לו בר-זכאי באומרו 'וואללה אתה גדול אתה, חבל לך על הזמן'.

"למותר לציין כי בכתב האישום מתוארים גם שני מקרים בהם פנה קארשי לבר-זכאי בעניינים הנוגעים לתיקי מס של מקורביו, ופעולותיו של בר-זכאי בנושאים אלה".