לנדאו עוזר לחברת החשמל: קורא להפעלת גנרטורים

שר התשתיות במטרה לעזור לחברת החשמל, פנה לבזק, רכבת ישראל וקופ"ח כללית, בבקשה להצטרף להסדר על מנת להגדיל הרזרבות ולהפחית הסיכויים לשיבושים באספקת החשמל

במשרד התשתיות מנסים לשכנע חברות נוספות להגיע להסדר להפעלת גנרטורים בחודשי הקיץ, זאת לנוכח הרזרבה הנמוכה במשק החשמל.

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, פנה בתחילת השבוע ליו"ר בזק, רכבת ישראל וקופ"ח כללית, בבקשה להצטרף להסדר להפעלת גנראטורים בשעות השיא על מנת להגדיל הרזרבות ולהפחית הסיכויים לשיבושים באספקת החשמל. פנייה דומה נעשתה גם לשאר משרדי הממשלה וכן למשרד הביטחון.

לחברת בזק, רכבת ישראל וקופ"ח כללית יש גנראטורים בהספק כולל של כ-100 מגאווט, אשר לא מצויים כיום בהסדר.

במסגרת ההסדר, זכאים בעלי הגנראטורים לתשלום בגין ההפעלה ובגין ההתנתקות מרשת החשמל הארצית בשעות שיא הביקוש לחשמל. כיום כלולים בהסדר צרכנים בהספק של כ-100 מגאווט בלבד, כך שהצטרפותן של בזק, הרכבת וקופ"ח כללית עשויה להכפיל את כמות המגאווטים.

לנדאו ציין במכתבו כי "אנו נמצאים במשבר בתחום אספקת החשמל. מהנתונים עולה כי גם אם לא יתרחשו אירועים חריגים צפויים כעשרה ימים בהם הרזרבות יהיו נמוכות מ-1,100 מגאווט (מצב צהוב) ויומיים בהם הרזרבות יהיו נמוכות מ-600 מגאווט (מצב כתום). מדובר במצבים בהם הרזרבה הינה בתחום שעשוי לגרום לכשל של המערכת".

לנדאו הוסיף כי "גם אם ההחלטה תתייחס לחלק מההספק המצוי ברשות החברה היא תסייע למאמצים בהם משרד התשתיות וגורמים נוספים האמונים על משק החשמל נוקטים, על מנת לצמצם את האפשרות להפסקות חשמל".

יש להדגיש כי למרות האזהרות החוזרות ונשנות מצד חברת החשמל ומשרד התשתיות, לפי שעה, צריכת החשמל עדיין רחוקה משיא הביקוש של 2008 ו-2007, וזאת על רקע המיתון במשק.

כושר הייצור של חברת החשמל עומד כיום על כ-11,000 מגאווט חשמל, כאשר החברה צופה שיא ביקוש של כ-10,200 מגאווט בקיץ הנוכחי, כלומר רמת רזרבה של כ-7%-8% בשעות השיא.

למרות המחסור ברזרבות, חברת החשמל לא עמדה בלוח הזמנים להקמת תוכנית החירום של משק החשמל, וטורבינות הגז ברמת חובב שהיו אמורות להיכנס לייצור חשמל ביולי 2009 יפעלו ככל הנראה רק בתחילת 2010.