הבנק המרכזי ביפן חותך את תחזית הצמיחה לנמוכה מאז 1945

בטוקיו מעריכים כי כלכלת יפן תתכווץ ב-3.4% בשנה שתסתיים במארס 2010; הותירו את הריבית על 0.1% במונחים שנתייםפ והאריכו את הסדרי האשראי עד סוף השנה

הבנק המרכזי ביפן חותך את תחזית הצמיחה במדינה המהווה את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם לנמוכה ביותר מאז 1945, כך עולה מהחלטתו המונירית שפורסמה הבוקר (ד'). בטוקיו מעריכים כי כלכלת יפן תתכווץ ב-3.4% בשנה שתסתיים במארס 2010.

באפריל עמדה התחזית הקודמת של הבנק המרכזי לאותה שנה על ירידה של 3.3% בתוצר המקומי הגולמי , ובשנה שהסתיימה במארס הנוכחי הסתכמה התכווצות התוצר ב-3.3%. אם זאת, יצוין כי ההערכה העדכנית כוללת ציפיה לצמיחה של 1% בשנה הפיסקיאלית שלאחר מכן (לעומת תחזית קודמת ל-1.2%).

"התנאים הכלכליים ביפן הפסיקו להחריף", נאמר בהודעת הבנק, החוזרת על ההערכה כי במחצית השנה של השנה הפיסקאלית הנוכחית תחל התאוששות. "התנאים הפיננסים, למרות היותם הדוקים, המשיכו להראות סימנים של שיפור".

תוכנית ההלוואות לבנקים מסחריים תוארך לסוף השנה

בבנק המרכזי הותירו את הריבית על 0.1% במונחים שנתיים, בהתאם לציפיות. בתוך כך, האריכו בבנק את הסדרי האשראי עד סוף השנה, כלומר הארכה של רבעון נוסף. מטרת הסדרים אלו היא לתעל כספים לחברות ביפן. בכך מזים הבנק שבראשות הנגיד מסאקי שיראקוואה את הספקולציות כי יאפשר למהלכים אלו להתפוגג בטרם הושגה התאוששות בת-קיימא. העובדה שהבחירות ביפן נקבעו ל-30 באוגוסט מטילה אף היא לחץ פוליטי על הבנק המרכזי לייצב את הכלכלה המקומית.

במסגרת הסדרים אלו, רוכש הבנק אגרות חוב קונצרניות וניירות-ערך מסחריים (אג"ח קונצרניות לטווח-קצר המהוות חלופה למשיכת-יתר בנקאית בקרב תאגידים), מה שמהווה נדבך נוסף במדיניותו המוניטרית לאחר שזו הגיע לרמת שפל בדצמבר אשתקד.

בנוסף, בבנק המרכזי מאפשרים בתמורה לערבונות מאושרים הלוואות לבנקים מסחריים ללא הגבלה לתקופה של שלושה חודשים באותו שיעור ריבית. האישור לקבלת היקף ערבונות נרחב הוארך אף הוא עד סוף מארס הבא. למרות הריבית הנמוכה, הבנק ימשיך לשלם ריבית על פקדונות בנקאיים באותו השיעור ותוכנית זו, שהייתה אמורה לפוג ב-15 באוקטובר, תוארך אף היא ברבעון נוסף.